Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

  12:47aktualizováno  12:47
Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými vozidly. Řešením mají být auta s měkčím povrchem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

V samořiditelných autech vidí mnoho odborníků recept na snížení počtu nehod. Na jejich masovější rozšíření se těší třeba i pojišťovny.

Autonomní vozy totiž budou vyhodnocovat situaci rychleji než člověk, budou komunikovat s ostatními vozidly a celkově jezdit mnohem bezpečněji než lidé.

Ale krizovým situacím to samozřejmě úplně nezabrání. Takzvané dilema stroje řeší situaci, kdy bude autonomní vozidlo stát například před rozhodnutím, zda ochránit posádku, nebo lidi v okolí. Jako typický příklad se popisuje situace, kdy se v protisměru ze zatáčky vyřítí neovladatelné nákladní auto a jediným místem, kam půjde uhnout a vyhnout se srážce, je chodník, kde však zrovna jde skupina chodců. Když vůz uhne, zabije chodce, když neuhne, zemře posádka vozu.

Waymo si nyní nechala patentovat inovativní konstrukci karoserie, která by do budoucna měla přispět k ochraně chodců v případě kolize. Řešením mají být tzv. napínací členy, tedy prvky karoserie, které mění svou tuhost v závislosti na aktuální situaci. Například když by počítačový systém vozu vyhodnotil, že se blíží náraz chodce do kapoty, uvolnil by napětí příslušných částí a povrch vozu by se v daném místě „změkčil“.

Jestli se takový systém někdy prosadí, je otázkou. Neexistují totiž zatím žádné studie a výzkumy, které by spolehlivě ukázaly, jestli je toto řešení funkční a naopak neohrozí víc samotnou posádku – při havárii musí karoserie absorbovat velkou energii a „měkký“ povrch by toho nemusel být schopen. V každém případě je to na první pohled lepší řešení, než předchozí nápad Googlu, který počítal pro podobné případy s lepivým povrchem auta. Lepidlo mělo chodce či cyklistu při havárii zachytit, aby si následným dopadem na zem ještě více neublížil.

Autoři:



Nejčtenější



Další z rubriky

I v roce 2040 bude v Německu většina aut na spalovací motor

(Ilustrační snímek)

Ještě v roce 2040 budou v Německu navzdory současnému boomu alternativních pohonů jezdit dvě třetiny aut na spalovací...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Najdete na iDNES.cz