Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

  • 19
Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými vozidly. Řešením mají být auta s měkčím povrchem.

V samořiditelných autech vidí mnoho odborníků recept na snížení počtu nehod. Na jejich masovější rozšíření se těší třeba i pojišťovny.

Autonomní vozy totiž budou vyhodnocovat situaci rychleji než člověk, budou komunikovat s ostatními vozidly a celkově jezdit mnohem bezpečněji než lidé.

Ale krizovým situacím to samozřejmě úplně nezabrání. Takzvané dilema stroje řeší situaci, kdy bude autonomní vozidlo stát například před rozhodnutím, zda ochránit posádku, nebo lidi v okolí. Jako typický příklad se popisuje situace, kdy se v protisměru ze zatáčky vyřítí neovladatelné nákladní auto a jediným místem, kam půjde uhnout a vyhnout se srážce, je chodník, kde však zrovna jde skupina chodců. Když vůz uhne, zabije chodce, když neuhne, zemře posádka vozu.

Waymo si nyní nechala patentovat inovativní konstrukci karoserie, která by do budoucna měla přispět k ochraně chodců v případě kolize. Řešením mají být tzv. napínací členy, tedy prvky karoserie, které mění svou tuhost v závislosti na aktuální situaci. Například když by počítačový systém vozu vyhodnotil, že se blíží náraz chodce do kapoty, uvolnil by napětí příslušných částí a povrch vozu by se v daném místě „změkčil“.

Jestli se takový systém někdy prosadí, je otázkou. Neexistují totiž zatím žádné studie a výzkumy, které by spolehlivě ukázaly, jestli je toto řešení funkční a naopak neohrozí víc samotnou posádku – při havárii musí karoserie absorbovat velkou energii a „měkký“ povrch by toho nemusel být schopen. V každém případě je to na první pohled lepší řešení, než předchozí nápad Googlu, který počítal pro podobné případy s lepivým povrchem auta. Lepidlo mělo chodce či cyklistu při havárii zachytit, aby si následným dopadem na zem ještě více neublížil.