Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gordini: nabroušené renaulty se vrací do modrobílé

aktualizováno 
Renault oprášil slavné jméno. Veleslavný a neporazitelný modrý Renault 8 Gordini dostane pokračovatele. První přijde na řadu nasupené twingo, které se představí příští týden (25. listopadu) v Paříži v L’Atelier Renault na Champs Elysées. Následovat bude Clio RS Gordini a zřejmě i Mégane RS Gordini.

Každý výrobce si rád lacino zlepší image. Právě teď je v módě otevírání šuplíků a oprašování staroslavných značek. A Renault nemohl zůstat pozadu...

Začalo to velkým překvapením – do té doby málo známé jméno Gordini se v roce 1947 prezentovalo na Velké ceně Pau Formule 1. Simca Gordini T15 sice cíle nedosáhla, ale svět si všiml dvou ambiciózních pofrancouzštělých Italů – Henriho Pigozziho a Amédéa Gordiniho. Po devíti letech se značka Gordini už stala natolik známou, že Amédée dorostl od začátků se svým italským přítelem a jeho tehdy ještě relativně malou automobilkou Simca ke spolupráci s větším a slovutnějším Renaultem.

Pod jeho střechou také vznikly nejslavnější gordini, které přinesly šokující přerod kolébavých a mírumilovných malých renaultů v nečekaně ostré, a přesto stále báječně dostupné dravečky. O technologické úrovni svědčí mj. fakt, že již koncem padesátých let byla součástí úprav antisportovního, i u nás tehdy dobře známého dauphinu kromě radikálního zvýšení výkonu i záměna čtyř bubnových brzd za čtyři kotoučové. Pro srovnání – sériová "embéčka" je obdržela jen na přední nápravu až o desetiletí později...

Renault 8 Gordini

Renault 8 Gordini

Nedlouhý, ale intenzivní život značky přinesl světu takové skvosty, jako Renault Caravelle či 17 s přívlastkem Gordini. Nejznámější byla bezesporu hranatá, modro-bílá "osmička", která s malým motorkem 1,3 l 88 kW v polovině šedesátých let na světových rallye takřka eliminovala konkurenci mnohem silnějších závodních speciálů (podobnost s trochu pozdějšími úspěchy slaboučké Škody 130 RS jistě není jen čistě náhodná).

Rozloučením bylo alternativní použití značky pro britskou verzi Renaultu 5 Turbo (na Ostrovech měla patentováno jméno Alpine firma Sunbeam), to však již tři roky po smrti geniálního nadšence. S ukončením výroby Renaultu 5 Turbo Alpine/Gordini také na čtvrt století usnula značka, vzniklá z jeho příjmení.

Až do letoška, protože Renault se, podobně jako někteří jiní, snaží urvat tržní díl ze segmentu stylových (a ziskových) hot-hatchů - nabroušených malých hatchbacků.

Tam léta vládne znovuzrozené Mini, s nemalou podporou neméně legendárního jména Cooper, a právě tento úspěšný model inspiroval francouzské marketéry, aby nalepili proslulou značku na speciálně vyladěné verze svých ostrých sporťáků z řady RS.

Dravým renaultům nebudou chybět bílé "rychlé pruhy" na modrém podkladu, černá kola a dvě dvojice světlometů, charakteristické pro staré gordinky. Technické podrobnosti se zatím fanouškové nedozvěděli, při známých kvalitách dosavadních "eres" se ale jistě je nač těšit.

Gordini
Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.