Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konstruktérská esa Formule 1 chystají úsporné městské auto

aktualizováno 
Nebývá zvykem, že se konstruktéři, kteří se proslavili ohromujícími úspěchy ve Formuli 1, sejdou při konstrukci městského auta. Gordon Murray, bývalý konstruktér McLarenu, a Osamu Goto, kdysi motorářská hvězda Hondy, však takový projekt chystají.

Gordon Murray Design T25 | foto: Gordon Murray Design

Gordon Murray poprvé představil svůj neobvyklý projekt městského vozu už v roce 2009 a od té doby na něm průběžně pracuje a vyvíjí i výrobní proces iStream, díky kterému by mělo být možné vyrábět vůz vycházející z jeho konceptu téměř kdekoli a navíc levně. Jako první by se sériovou výrobou vozu vycházejícího z konceptů T25 a T27 měla začít japonská Yamaha.

Fotogalerie

Murray však rozvíjí projekt dál a ve spolupráci s novými partnery chce vytvořit vůz s rekordně nízkou spotřebou. Aby se to podařilo, přibral do projektu japonského konstruktéra motorů Osamu Gota a také petrolejářskou společnost Shell. Osamu Goto, někdejší konstruktér vítězných motorů Honda pro Formuli 1 (v letech 1986 a 1987 s nimi získal pohár konstruktérů Williams, v letech 88 – 91 pak McLaren), se postará o vývoj nové velmi úsporné pohonné jednotky. A Shell má dodat nově vyvinutá maziva, která zajistí co nejnižší jízdní odpory.

Konstrukční základ vozidla, které se nazývá Project M, vychází z dosavadních projektů Gordona Murrayho, půjde tedy opět o malé trojmístné městské vozidlo s motorem vzadu, pohonem zadních kol a skořepinovou konstrukcí karoserie. Project M dostane novou pohonnou jednotku, mělo by jít opět o tříválec, základ tentokrát bude pocházet z Japonska a na jeho optimalizaci bude kromě Gota pracovat i švýcarská firma Geo Technology.

Gordon Murray se chlubí tím, že kombinace Goto, Shell a Mc-Laren-Honda MP4/4 přinesla v roce 1988 dvojici Ayrton Senna a Alain Prost celkem 15 vítězství z celkových 16 závodů – což je dodnes v F1 rekord.

Vozidlo vznikne čistě jako koncept a mělo by být představeno letos v listopadu. Oproti dosavadním provedením by měl jít ještě dál z hlediska snižování hmotnosti konstrukce a aerodynamiky. Už předchozí pokusy se stávající platformou přinesly extrémně nízkou spotřebu paliva pod tři litry paliva, dalším rozvojem má spotřeba ještě klesnout.





Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 TDCi  Titanium,DEMO VŮZ...
Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium,DEMO VŮZ...

r.v. 2015, naj. 34 254 km, diesel, 1. majitel
761 025 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.