Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konstruktérská esa Formule 1 chystají úsporné městské auto

aktualizováno 
Nebývá zvykem, že se konstruktéři, kteří se proslavili ohromujícími úspěchy ve Formuli 1, sejdou při konstrukci městského auta. Gordon Murray, bývalý konstruktér McLarenu, a Osamu Goto, kdysi motorářská hvězda Hondy, však takový projekt chystají.

Gordon Murray Design T25 | foto: Gordon Murray Design

Gordon Murray poprvé představil svůj neobvyklý projekt městského vozu už v roce 2009 a od té doby na něm průběžně pracuje a vyvíjí i výrobní proces iStream, díky kterému by mělo být možné vyrábět vůz vycházející z jeho konceptu téměř kdekoli a navíc levně. Jako první by se sériovou výrobou vozu vycházejícího z konceptů T25 a T27 měla začít japonská Yamaha.

Fotogalerie

Murray však rozvíjí projekt dál a ve spolupráci s novými partnery chce vytvořit vůz s rekordně nízkou spotřebou. Aby se to podařilo, přibral do projektu japonského konstruktéra motorů Osamu Gota a také petrolejářskou společnost Shell. Osamu Goto, někdejší konstruktér vítězných motorů Honda pro Formuli 1 (v letech 1986 a 1987 s nimi získal pohár konstruktérů Williams, v letech 88 – 91 pak McLaren), se postará o vývoj nové velmi úsporné pohonné jednotky. A Shell má dodat nově vyvinutá maziva, která zajistí co nejnižší jízdní odpory.

Konstrukční základ vozidla, které se nazývá Project M, vychází z dosavadních projektů Gordona Murrayho, půjde tedy opět o malé trojmístné městské vozidlo s motorem vzadu, pohonem zadních kol a skořepinovou konstrukcí karoserie. Project M dostane novou pohonnou jednotku, mělo by jít opět o tříválec, základ tentokrát bude pocházet z Japonska a na jeho optimalizaci bude kromě Gota pracovat i švýcarská firma Geo Technology.

Gordon Murray se chlubí tím, že kombinace Goto, Shell a Mc-Laren-Honda MP4/4 přinesla v roce 1988 dvojici Ayrton Senna a Alain Prost celkem 15 vítězství z celkových 16 závodů – což je dodnes v F1 rekord.

Vozidlo vznikne čistě jako koncept a mělo by být představeno letos v listopadu. Oproti dosavadním provedením by měl jít ještě dál z hlediska snižování hmotnosti konstrukce a aerodynamiky. Už předchozí pokusy se stávající platformou přinesly extrémně nízkou spotřebu paliva pod tři litry paliva, dalším rozvojem má spotřeba ještě klesnout.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Autofotka týdne: Taxi dělá sexy těla

Sexy kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018

Kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018 je tu a zas je to pokoukání. Konkurence kalendáře Pirelli s umělohmotnými...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...



Najdete na iDNES.cz