Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z lebky helma a airbagy na břiše, člověk potřebuje vylepšení kvůli nehodám

  14:00aktualizováno  14:00
Auta se stále zdokonalují a vylepšují svoji bezpečnost, ale lidské tělo je stále stejně zranitelné. Evoluce člověka zkrátka nepočítala s automobilismem, který obnáší také nehody. Chirurg a sochařka tedy stvořili Grahama. Bytost schopnou přežít autonehodu, která by pro obyčejného člověka byla smrtelná.

Vypadá jak z hororu, ale Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Kvůli tomu mu třeba chybí krk.

Model takového člověka vytvořila Patricia Piccinini, umělkyně z Melbourne, podle rad chirurga Christiana Kenfielda pro kampaň, kterou australský stát Victoria šíří osvětu o bezpečnosti na silnicích. Na projektu “Poznej Grahama“ se podíleli i experti na analýzu autonehod

Evoluce člověka na autonehody nevybavila, tvůrci tedy museli bezpečnostní prvky pro vylepšené lidské tělo vymyslet sami. Graham má proto mozek uložený v obří lebce, která funguje jako motocyklová helma. Krk mu chybí úplně, nemůže tak utrpět poranění páteře způsobené nejčastěji nárazem auta zezadu, tzv. whiplash.

Graham, figurína vytvořená tak, jak by musel člověk vypadat, aby přežil těžkou...
Figurína Grahama je zkontruovaná tak, jak by mohl vypadat člověk, aby bez úhony...
Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Obří...

Graham má mnohem silnější žebra, na tváři má silnou vrstvu tuku, která ochrání před poraněními tváře. Tukové váčky na hrudníku mají fungovat jako airbagy a snížit sílu střetu. Kolena umí Graham ohýbat ve všech směrech a má silnou kůži, která je odolná proti menším poraněním.

Graham je jen figurína z laminátu, silikonu a pryskyřic, jen vlasy má opravdové, lidské. Nahlédnout nechá také do svých útrob, aby byla vidět vylepšení, která oproti lidskému tělu dostal. Diváci si tak uvědomí, jak zranitelné je lidské tělo, když na něj působí síly při dopravní nehodě.





Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.