Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Greenline: ekologické škodovky, které umějí samy startovat

  14:00aktualizováno  14:00
Přijedete na křižovatku, svítí červená. Vyřadíte, motor se vypne. Sešlápnete spojku a bleskově naskočí. Říká se tomu systém Start-Stop a poprvé v historii ho můžete dostat i ve Škodovkách. Konkrétně v nové generaci Fabie Combi a Roomsteru s označením Greenline.

Škoda Fabia Combi/Roomster Greenline, 2010 | foto: Škoda auto

"Podle našich měření dokáže tenhle systém ušetřit od dvou do čtyř decilitrů benzinu na 100 kilometrů při jízdě po běžných silnicích, a až necelý litr při pojíždění po městě," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Ve škodováckých ekologických modelech má premiéru i zbrusu nový turbodiesel o obsahu pouhých 1,2 litru a výkonu 55 kilowattů, který známe už ze sesterského Volkswagenu Polo.

Přečtěte si: Jak jezdí VW Polo 1.2 TDi

Škoda Fabia Combi Greenline, 2010

Ekologické vymoženosti

Takzvané ekologické modely Fabia a Roomster Greenline mají kromě nižší spotřeby i jednu výhodu, která vás třeba na první pohled nenapadne: méně zkušeným řidičům se nestane, že by jim motor při rozjezdu chcípl a nemohli nastartovat.

Technických vymožeností, které mají za úkol snížit spotřebu a emise škodlivých látek, je v nových "zelených" škodovkách víc. Kromě zmíněných dvou, motoru se vstřikováním common rail a filtrem pevných částic 1.2 TDI CR DPF a systému Start-Stop, namontovali technici systém rekuperace brzdné energie či doporučení zařazení rychlostního stupně na displeji palubního počítače. Tu poslední pomůcku už ovšem najdete i v obyčejných nových fabiích a roomsterech.

Kromě ekovymožeností mají verze GreenLine ve výbavě například přední mlhovky s funkcí denního svícení, elektronickou stabilizaci podvozku ESP včetně ABS, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Škoda Roomster Greenline, 2010

Vysoká cena, nízká spotřeba

Tohle všechno ovšem není zadarmo, základní cena Fabie Combi GreenLine II 1.2 TDi s pětistupňovou manuální převodovkou je nemalých 366 900 korun, Roomster GreenLine s tímtéž motorem začíná na částce 390 900 Kč.

Částky se zdají být na první pohled nesmyslně vysoké (tyto modely s moderním benzinovým motorem 1.2 TSI stojí o 100 tisíc korun méně), ale při bližším nahlédnutí do ceníku zjistíme, že kdo chce v kombíkové fabii nebo roomsteru naftový motor, o moc levněji ho nepořídí.

S jediným dieselovým agregátem v nabídce, 1.6 TDi 66 kW, (spotřeba 4,2 l/100 km) stojí kombíková fabia 361 tisíc korun, roomster 381 tisíc (spotřeba 4,7 litru). Ekoverze by tedy měly být o 0,8 litru u fabie, resp. 0,6 litru u roomsteru spořivější při minimálním cenovém rozdílu.

Tříválec 1.2 TDI má totiž podle výrobce ve fabii jezdit za 3,4 l/100 km (emise CO2 89 g/km), roomster 4,2 l/100 km (CO2 109 g/km). Nižší jsou také hodnoty ostatních vypouštěných škodlivin; nový motor plní emisní limity normy EU 5, která je v kategorii naftových motorů přísnější hlavně u oxidů dusíku a pevných částic.

Dalším moderním prvkem je využití takzvané rekuperace brzdné energie - při brzdění se nabíjí akumulátor vozu. Hospodárnosti při jízdě pomáhá i snížení podvozku a jeho aerodynamické zakrytí a také použití pneumatik s nízkým valivým odporem.

Ekologické fabie si zájemci budou moci objednávat u dealerů Škodovky od 1. června.

Autoři:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.