Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Digitální nebezpečí: auta s připojením k internetu lze odemknout na dálku

aktualizováno 
BMW přiznává, že 2,2 milionu automobilů vybavených systémem ConnectedDrive mohou hackeři s mobilním telefonem odemknout bez vědomí majitele. Digitální vloupání trvá pár minut a nezanechá žádné stopy.
Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení.

Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení. | foto: Reuters

Propojování aut a multimediální elektroniky zní jako lákavý výdobytek 21. století. Jenže každý software v sobě skrývá bezpečnostní rizika a když je vůz propojen s okolním světem pomocí vestavěného přijímače bezdrátového internetu, nebezpečí se násobí. Nejnovější zprávy dokládají, že to není jen teoretická hrozba: komunikační technologie opravdu umožňují vniknutí do vozu!

Na tento problém upozornil v Evropě v souvislosti s automobilkou BMW německý autoklub ADAC. Sám výrobce aut přiznává, že odemknutí vozu na dálku bez pomoci klíče je opravdu možné. Týká se 2,2 milionu vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce vyrobených od roku 2010, jejichž majitelé si objednali systém ConnectedDrive. Tato chytrá komunikační technologie propojuje multimediální systém vozu s internetem, a to je právě kámen úrazu.

Bezpečnostní díra se dá naštěstí odstranit na dálku. Automobilka pomocí mobilní sítě aktualizuje software ve vozech, kterých se nebezpečí týká. Problém je tedy vyřešen, ale jen pro tuto chvíli. Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.

V USA se už mezitím z digitálního zabezpečení automobilů stává velké téma. Senátor Ed Markey začátkem února přednesl zprávu, která vzbuzuje obavy. Ze šestnácti dotázaných automobilek dokázaly jen dvě vysvětlit, že umí v reálném čase čelit kybernetickému útoku. Naopak šest z nich poskytlo jen vágní odpovědi a dalších šest se dokonce odmítlo k problematice vyjádřit.

Přitom téměř všechna nová auta, která se prodají v USA, mají na palubě technologie, které by mohli hackeři zneužít. Ti čestnější z nich v televizi předvedli, že po nabourání do systému OnStar v Chevroletu Impala dokáží auto proti vůli řidiče zabrzdit, nebo naopak znemožnit řidiči brzdění.

Stejného efektu hackeři už před dvěma lety dosáhli také u Fordu Escape a Toyoty Prius. Experti volají po užší spolupráci automobilek a softwarových společností, které mají v těchto záležitostech násobně větší zkušenosti, senátor Markey pak požaduje stanovení jasných a přísných pravidel. V ohrožení totiž není jen bezpečnost automobilů, ale i osobní data jejich uživatelů, která se při synchronizaci odesílají na servery automobilek. Zdá se, že jedinou jistotou je pořízení takového auta, které nemá žádné moderní komunikační technologie. Otázkou ale je, jak dlouho tyto „nekomunikující“ vozy vydrží v prodeji.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Fiat 124 Spider
Fiat má nápadníka. S Hyundaiem by vytvořil největší automobilku světa

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem je na prodej, čínské automobilky zatím s konkrétní nabídkou nepřišly. Nově má být podle korejského tisku ve hře...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.