Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hackeři unesli jeep i s řidičem, 1,4 milionu aut proto jede do servisu

aktualizováno  14:35
Dva experti právě ukázali, jak bude vypadat zločin budoucnosti. Seděli na gauči ve sklepě a 15 kilometrů od nich jelo auto s řidičem. I když dělal, co mohl, ukradli mu vůz přímo pod rukama. Aby ukázali, že ho mají úplně v rukou, sjeli s ním do příkopu.

Zločinci budoucnosti zpozorněli. Proč by si na vás najímali střelce? Stačí hacker, který vás pošle do strže, protože sešlápne pedál a vyřadí brzdy přes palubní počítač. A proč by vás měl někdo unášet, když si vás prostě odveze jako v autíčku na dálkové ovládání? Vše popsal magazín Wired.

Dva hackeři udělali jen to, co jde. Pro toho, kdo se o podobné věci zajímá, jsou to známá jména. Charlie Miller před pár lety pracoval pro Národní bezpečnostní úřad, což je nejtajnější špionážní instituce Ameriky, a Chris Valasek je prostě dobrý hacker.

Stalo se to u St. Louis. Řidič Andy Greenberg, jenž je redaktorem Wired, jel asi tak stovkou a jeho Jeep Cherokee šlapal jako hodinky. Tedy než Miller a Valasek zmáčkli tlačítko Enter. „Ačkoli jsem se ničeho nedotkl, klimatizace náhle začala foukat ledový vzduch,“ popsal své zážitky z hacknutého auta Greenberg.

Pak se rádio přepnulo na místní hiphopovou stanici a hrálo naplno. Greenberg točil knoflíkem hlasitosti, aby ho zeslabil, zkoušel ho vypnout – a nic. Rádio řvalo dál. Pak se spustily stěrače a na sklo mu začalo stříkat z ostřikovačů.

Potom se na obrazovce palubního počítače objevil obrázek obou hackerů, aby řidič viděl, kdo je pánem auta. Miller a Valasek mu v přímém přenosu ukazovali sami sebe, jak mu kradou vůz, v němž sedí. Ale to nejhorší teprve mělo přijít. Atentát. Havárie. Tedy naštěstí jen napůl.

„Najednou mě přestal poslouchat plyn. Šlapal jsem zuřivě na pedál, ale můj Jeep Cherokee zpomalil na polovinu, pak už se jen plazil. Za mnou se řadila auta, aby mě předjela, a troubila.“ Pak vůz zrychlil, jak mu hackeři na vzdálenost 15 kilometrů a hrábnutím do klávesnice přidali plyn. A začalo velkolepé finále.

„Nejhorší chvíle nastala, když na dálku odpojili brzdy, takže jsem jen zuřivě šlapal na pedál, zatímco dvoutunová čtyřkolka nekontrolovatelně sklouzla do příkopu.“ 

Tak takhle to bylo. Jediné, co Miller a Valasek ještě nezvládli, je točit na dálku řidiči pod rukou volantem. To umějí jen tehdy, když vůz jede na zpátečku. Ale prý to rozlousknou už brzy.

Klíčem je multimediální systém

Tito dva muži se živí tím, že odhalují bezpečnostní rizika a informují o nich výrobce. Před časem už přinutili chytrý vůz, aby podle jejich přání troubil a ve stovce naráz zastavil. Podobné věci provedli také Toyotě Prius a Fordu Escape.

U Jeepu využili toho, že auto má multimediální systém Uconnect, který zahrnuje navigace a napojení na mobilní síť. A protože lidé mají rádi vychytávky, umožňuje majiteli také nastartování či rozsvícení světel na dálku. 

Jenže internetová spojení v počítači jsou výbornou příležitostí pro hackery. Potřebují jen znát IP adresu auta a vědět, jak se do systému vozu lze dostat. 

Tato událost je příkladem, jak je člověk stále zranitelnější tím, že má stále vyspělejší technologie. Nedávno dokonce hacker převzal kontrolu nad letadlem, kterým letěl (čtěte zde). A jiní zase předvádějí, jak mohou na dálku ovládat lidské kardiostimulátory kontrolované z nemocnice nebo inzulinové pumpy bezdrátově napojené na přístroje kdesi v nemocničním centru.

USB svolávací akce

Italsko-americký koncern FCA, který Fiat, Chrysler a další značky sdružuje, začal po hackerské exhibici situaci řešit. Svolává tedy v Americe do servisů 1,4 milionu aut k úpravě softwaru systému Uconnect tak, aby se nedal napadnout, jak to udělali Valasek s Millerem.

Svolávací akce se týká vozidel vyrobených od roku 2013, která jsou vybavena nejvyšším provedením systému Uconnect s 8,4palcovým dotykovým displejem. Mělo by jít především o Ram 1500 Pickup, Ram 3500 Chassis Cab, Ram 2500 Pickup, Ram 4500/5500 Cab Chassis, Ram 3500 Pickup, Jeep Grand Cherokee, Dodge Durango, Dodge Viper, Jeep Cherokee, Chrysler 200 a 300, Dodge Challenger a Dodge Charger.

Ale auta nezamíří přímo do dílen, úpravy softwaru se provedou přes USB port systému. FCA zřídilo speciální webovou stránku, kde je možné po zadání VIN kódu vozu zjistit, jestli se ho tato specifická servisní akce týká. Majitelům ohrožených aut má podle mluvčí FCA dorazit co nejdříve domů poštou flash disk s opravným softwarem. Zákazníci se ale mohou obrátit také na autorizované servisy.

Podle amerického úřadu pro silniční bezpečnost (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) je to vůbec první svolávací akce mezi automobily, která je vyhlášená kvůli kybernetické bezpečnosti. NHTSA se bude případem zabývat a bude zkoumat, zda koncern FCA dostatečně chrání své zákazníky před podobnými útoky. Dopravní experti věc komentují tak, že se snad automobilky po tomto nepříjemném zážitku na ochranu aut před útoky hackerů zaměří. 

Koncern také oznámil, že zřídil speciální System Quality Engineering Team. Tato skupina expertů se bude zabývat právě analýzou softwaru vozidel.

Autoři: ,




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.