Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hadrolet žije. Vzniká nový model velorexu

  12:00aktualizováno  12:00
Na pět desítek vozítek velorex se o víkendu prohánělo po Blansku. Majitelé takzvaných hadroletů se přijeli se svými miláčky pochlubit již po patnácté.

Nevím, jestli dojedu, ale jde přece o výlet | foto: Radek Miča

Kromě obhlížení jednotlivých kousků a debatování nad nimi měli účastníci možnost potkat i jednoho z nejpovolanějších velorexových fandů. Do Blanska totiž dorazil Mojmír Stránský z České Třebové, který spolu se svým bratrem Františkem v roce 1942 proslulou tříkolku vynalezl.

"Na automobil tehdy běžný člověk neměl peníze, motorka zase byla nestabilní, hledali jsme proto co nejlevnější a nejlehčí stroj, v němž by na člověka nepršelo,“ popisuje začátky dvaaosmdesátiletý muž.

"Dali jsme si za úkol, že vůz nesmí být těžší než sto kilo, používali jsme proto bicyklové a motocyklové součástky, plátěnou střechu jako u letadel. No a vozidlo bylo na světě,“ vysvětluje Mojmír Stránský.

Nadšený konstruktér a vynálezce celé řady dalších novinek, například ručního ovládání automobilu pro invalidy, ale nepolevuje ani nyní. Připravený má nový prototyp hadroletu, zvýšenou a pohodlnější verzi.

"Problémy budou jen s čínskou konkurencí, plánuji se proto s Číňany předem domluvit a vyrábět s nimi, jen tak nás nepoloží,“ dodává.

Mezi nejvíc obdivovaná autíčka patřil o víkendu model Jiřího Řezníka z roku 1954. "V sedmnácti jsem jezdil na motorce, vadilo mně ale, že na ní člověk zmokne. Auto jsem si pořídit nemohl, tak jsem si koupil velorex,“ popisuje začátky jednatřicetiletý Řezník.

Na svůj stroj nedá ani dnes dopustit. Ale dodává, že koho nebaví řešit technické problémy a v garáži při opravách a vysprávkách trávit několik hodin týdně, pro toho trojkolky s motorem nejsou.

"Mnohdy sice člověk neví, jestli s velorexem dojede tam, kam plánuje, vše ale hodně závisí na přípravě. Osobně jsem ale neměl problém s velorexem zásobovat celou hospodu a vozit v autě i osm bas piv najednou,“ brání tříkolky.

"Teď jsme se zase vrátili z expedice Dolomity 2006, kdy jsme za týden ujeli dva tisíce kilometrů a zdolali třeba i druhý nejvyšší italský průsmyk v nadmořské výšce skoro tři tisíce metrů,“ vychvaluje velorex Řezník.

"Ať s ním jedete kamkoliv, není to pouhá jízda, vždy je to výlet. Můžete sundat střechu, nikam se moc nespěchá, máte čas se kochat okolím,“ dodává.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.