HAKAR 1200 je jediný na světě

- Je jediným automobilem svého druhu na světě a za jeho jménem HAKAR se skrývá, kde a čím přičiněním se narodil: Hradec Králové a Rieger. Bylo to roku 1949, kdy Alois Rieger se synem Vojtěchem týmž, který se později stal jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka legendou československých rallye - začali stavět závodní vůz, s nímž pak v rychlostních závodech dosáhli řady cenných výsledků. V roce 1958 HAKAR na závodních tratích skončil a pro příští dlouhá léta se dostal coby rarita v rukách nejobyčejnějších jezdců do běžného silničního provozu.
Dnes ho vlastní Plzeňan František Čečil jako veterána nejen pro radost, ale také pro výstavy, přehlídky, a hlavně pro veteránské závody. Dojel s ním i pro druhé místo v okruhovém mistrovství Evropy historických závodních automobilů. "HAKAR 1200 vznikl tak, jak se tehdy závodní auta rodila. Za vzor posloužila Riegrovým úspěšná Simca Gordini, na aerodynamice dvousedadlové otevřené hliníkové karoserie se podílela známá karosářská firma Sodomka. Podvozek je z Fiatu 1100 z roku 1939 ovšem přeříznutý v polovině a svařený do V pod úhlem jedenácti stupňů, aby se dostalo co nejníž těžiště. K pohonu po roce experimentování s agregátem Fiat posloužil upravený, tehdy obvyklý 1,2litrový škodovácký motor, jaký jezdíval i ve velmi rozšířených sedanech, v závodním speciálu byla také experimentální škodovácká patnáctistovka," nejstručněji představuje raritu František Čečil. Ten vůz získal v roce 1991 výměnou za historický řemenový motocykl NSU. "HAKAR byl ve velmi zbídačeném stavu," doplňuje František Čečil. "Mezi Vojtěchem Riegrem a mnou ho totiž mělo deset až patnáct majitelů, kteří s ním na silnicích dílem cestovali a dílem řádili. Z hliníkové karoserie dokonce kdosi vystříhal celé díly. Renovace trvala do roku 1995." Zájem budí HAKAR 1200 všude, kam přijede, ale zvláště v cizině, kde v něm znalci jeho kmotru Simcu Gordini nepřehlédnou. Jakou má cenu? "Pro mě to je rodinný šperk, který není na prodej," odpovídá František Čečil, padesátiletý otec dvou dcer. Obě mají k automobilové historii vřelý vztah a nic nenasvědčuje, že by skvost někdy chtěly měnit za předmět využitelnější hodnoty. "Ale kdybych měl přece jen o ceně spekulovat, tak bych asi vycházel ze známého Aera Minor Le Mans," pokračuje František Čečil. "Z dvou desítek vyrobených kusů se jich zachovalo asi pět a ze tří, které jsou v originálním stavu, byl jeden na prodej - za půldruhého milionu korun. HAKAR 1200, který byl a je jediný, by musel stát nejméně tolik."

Technické údaje

Motor Škoda
Obsah 1221 cm 3, 2 karburátory
Vačka 260 stupňů
Převodovka 4 rychlostní Škoda
Podvozek základ Fiat 1100 z roku 1939
Kola patnáctipalcová
Hmotnost 585 kg
Max. rychlost. 160 km/hod
Spotřeba kolem 15 l/100 km

František Čečil a HAKAR 1200 v závodě mistrovství Evropy historických vozů do vrchu ve francouzském Le Mont Dore.

HAKAR 1200 v roce 1955 se svým tvůrcem Vojtěchem Riegrem v závodě Ecce Homo ve Šternberku.