Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hamburgery od italského šéfkuchaře: půlka chryslerů budou fiaty

aktualizováno 
Objem ničím nenahradíš, říká americká poučka. U Chrysleru se ji ale asi začnou odnaučovat - v jedné z nejameričtějších automobilek totiž přebírají otěže Italové od Fiatu. A to jsou odborníci na malá auta s malými motory. Jestli z toho bude úspěch nebo průšvih, ukáže následujících pět let. Nově vzniklý italsko-americký obr už odhalil své plány.

Dodge RAM SRT-10 | foto: Dodge

Smysl pro pořádek a Itálie? Možná to podle představ mnohých moc dohromady nejde. Sergio Marchionne, jedna z nejvýznamnějších postav stávajícího autoprůmyslu a velmi schopný šéf automobilky Fiat, ale v Chrysleru pořádek hodlá udělat. S napětím teď celý autosvět sleduje, jak takový gigant ukormidluje.

Partneři z obou stran oceánu odhalili své plány do roku 2014. Nejdůležitější číslo: 2,8 milionu. Právě tolik aut chce vyrábět automobilka Chrysler (nyní jen 1,3 milionu).

Společné základy

Sergio MarchionnePodvozková platforma tvoří podle propočtů asi třetinu nákladů na výrobu auta. Současných 21 modelů všech značek Chrysleru stojí na 11 platformách. Právě na tato čísla se zaměřil Marchionne a jeho restrukturalizační tým.

Každou z platforem, využívaných v roce 2010, dostane průměrně 125 tisíc aut. V roce 2014 mají zbýt čtyři a na každé se má vyrobit 305 tisíc aut. To znamená obrovské úspory na vývoj a výrobu u obou partnerů.

Například v sektoru aut středních tříd nyní používá Chrysler osm různých platforem. S obměnou modelových řad mají vykrystalizovat dvě: jedna fiaťácká, druhá chrysleří. Platformu pro velká auta dostane na starosti Chrysler.

Moderní technika pro Ameriku

Paolo Ferro, nový šéf motorářů Chrysleru prozradil, jak bude probíhat spolupráce v oblasti pohonných jednotek. Fiat poskytne Chrysleru technologie Multiair a nejnovější common-raily, nové dvouspojkové automatické převodovky, které už má vyvinuté, a také znalosti v oblasti vícepalivových systémů (benzinové motory spalující plyn).

Chrysler na oplátku nabídne zkušenosti v oblasti hybridních aut a elektromobilů. Je otázkou, jak chce Chrysler této nabídce dostát, když před nedávnem oznámil, že s vývojem elektromobilů končí. Čtěte: Chrysler ruší plány na masovou výrobu elektromobilů

Američtí motoráři mohou nabídnout hlavně nový vidlicový šestiválec Pentastar. Prozatím základní varianta bude mít objem 3,6 litru. Motor s výkonem 280 koní dostane jako první Grand Cherokee. Pracuje se ale i na verzích s menšími objemy, zato přeplňovanými jedním i dvěma turbodmychadly. Časem by Pentastar mohl dostat systém variabilního vstřikování Multiair (od Fiatu). Že "objem ničím nenahradíš" budou Italové Američanům vyvracet, chtějí totiž snížit podíl šestiválců prodávaných v chryslerech z 54 procent na 37%.

Fiat 500

První moderní fiat, který zavítá do Ameriky - malinká pětistovka

Italské ameriky

Milovníky "amerik" první nová část strategie nepotěší. Z Evropy po špičkách odkráčí značka Dodge (oficiálně přišla v roce 2006) a na odchodu je též Chrysler. Jedinou značkou, která bude hájit prapor amerického koncernu na starém kontinentu, tak bude Jeep.

"Ameriky" ale z evropských trhů nezmizí, budou mít jen evropská jména. Podle neoficiálních informací představí italská Lancia dva nové modely s americkým původem: velký sedan postavený na základech Chrysleru 300C a velké MPV, které vyjde z Grand Voyageru (nahradí model Phedra). Velkoprostorový Fiat Ulysse by se měl dočkat nástupce, vycházejícího ze "silničního SUV" Dodge Journey.

první fiat v americe? ten nejmenší

Prvním novodobým fiatem v USA - poslední bylo začátkem 80. let ritmo - bude malá pětistovka. Za Atlantik přifrčí s atmosferickou 1,4 Multiair (105 koní), která se v jeho útrobách představí koncem příštího roku. V Americe bude Fiat 500 ke koupi u dealerů Chrysleru, ve speciálně vyhrazených prostorech.

Lancia nabídne ale podle zákulisních informací ještě další dva úplně nové modely. V plánech je crossover střední velikosti, který vyjde z prozatím neznámého připravovaného amerického modelu. Na základech chystané nové generace Chrysleru Sebring pak vznikne sedan střední třídy. Stejné auto chystá také Fiat, aby jím nahradil cromu.

Co se stane se značkami Chrysleru

viper all´italiana

Začátkem listopadu šéf značky Dodge Ralph Gilles oznámil, že v červenci 2010 bude ukončena výroba legendárního Dodge Viper. Na rozloučenou vznikne speciální 500kusová série.

Typický americký sporťák, sázející na hrubou sílu, se ale možná dočká pokračování. Proslýchá se totiž, že konstruktéři už pracují na poitalštělém viperu. Konstrukčně má vycházet z Alfy Romeo 8C Competizione (původem Maserati). A má dostat nový motor s technikou Multiaiir, přeplňovaný třemi turbodmychadly. U Maserati na tomto motoru prý už usilovně pracují.

Dodge
Dodge se v letech 2010-2014 má stát "lifestylovou" značkou, orientovanou na mladé zákazníky. Hlavní úkoly: zlepšení kvality a radosti z jízdy. Koncern Fiat konstruktérům Dodge poskytne základy pro stavbu sedanu nižší střední třídy, který nahradí model Caliber v roce 2012, hatchbacku nižší střední třídy (2013) a nástupce modelu Avenger. Za dva roky se bez náhrady odporoučí nekonvenční model Nitro a rok 2012 bude konečnou pro Dodge Dakota. Hovoří se o vývoji malého stylového modelu, postaveného na základech Fiatu Grande Punto. Do roku 2014 se představí celkem 11 nových, nebo občerstvených modelů.

RAM
Novou značkou Chrysleru bude RAM, kterou vozí už od roku 1981 mamutí pickupy Dodge. Její šéf Fred Diaz zdůrazňuje jejich americkost. Plánuje zvýšit prodeje (v plánu je vyrábět 415 tisíc aut ročně) a rozšířit modelovou řadu čistě užitkových modelů. Jeden z nich bude mít italské základy (pravděpodobně Fiatu Ducato) a ten druhý bude nový Fiat Dobló, který dostane na čumák značku RAM.

Jeep
Americká legenda má být mladá, dynamická. A proto příští rok radikálně zfaceliftuje modely Patriot, Compass a Wrangler. Jeep Cherokee podstoupí méně výrazný facelift. Představí se také nová (čtvrtá) generace Grand Cherokee. V roce 2010 se rozloučí Jeep Commander.

Roku 2013 dorazí novinky v režii Italů. Představí se malé SUV (pravděpodobně na základech Fiatu Panda 4x4), pak větší model nahrazující dvojici Patriot a Compass a nový Liberty. Všechny prý mají mít platformu koncernu Fiat.

Americká ikona Jeep Wrangler dostane příští rok k 70. narozeninám systém start&stop, který vypíná motor třeba při čekání na zelenou. Nejzajímavější je ale plánovaná zástavba fiaťáckého commonrailu. Pratáta všech dnešních teréňáků ho dostane koncem příštího roku. 

Chrysler
"Budoucnost náleží těm, kdo věří v krásu svých snů," citoval Olivier Francois, šéf značky Chrysler Eleanor Roosveltovou, když představoval plány do budoucna. Hlavním úkolem je dát nový emocionální design modelům značky a posílit jejich kvalitu a reputaci. Chrysler si na to nachystal i občerstvené logo.

V prvním čtvrtletí příštího roku se zákazníci dočkají speciálních sérií modelů: 300C Sport Edition, PT Cruiser Final Edition (edice na rozloučenou, která ukončí jeho výrobu), Sebring Ocean Edition.

Koncem roku 2010 se pak sebring a voyager dočkají velkého faceliftu. V roce 2012 se představí "compact sedan" nižší střední třídy, postavený na základech nového turínského modelu. Rok na to ho budou následovat další tři novinky: dva velké modely postavené na platformě Fiatu a jeden menší, který rozeznáte od fiatu pouze podle znáčku. V roce 2014 přijede nový Voyager.

Podtrženo sečteno: V roce 2014 bude mít padesát procent Chryslerů (aut značek Jeep, Chrysler, RAM a Dodge) italskou techniku.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.