Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto pro handicapovaná dvojčata dostane unikátní sedačky

aktualizováno 
Pro Veroniku a Terezu, kterým iDNES.cz ve spolupráci s Kontem Bariéry a Nadací Agrofert pomáhá sehnat peníze na nové auto a jeho úpravu, je dopravní prostředek mnohem důležitějším parťákem než pro zdravé lidi. Dvojčata z České Třebové se bez auta nedostanou k lékaři ani do školy.

Jako mnozí handicapovaní se ani dvacetiletá děvčata neobejdou bez vozu na míru. Znamená to, že jejich rodiče nové auto z běžné sériové produkce nejdříve koupí a to pak rovnou zamíří ke speciálnímu úpravci. Ten vůz přestaví tak, aby vyhovoval postižení.

Fotogalerie

„Náš dosluhující Volkswagen Transporter už nám nestačí. Holky do něj najíždějí po plošině přes páté dveře. Ale jak vyrostly, mají málo místa nad hlavou. A navíc váží 55 kilogramů a já sama už vozík s holkami nahoru do auta po plošině nevytlačím,“ říká matka postižených děvčat Jitka Fajtová. Nebezpečné už je také vyjíždění z auta, kdy hrozí, že se vozík převrátí.

Jejich volkswagen je osm let starý, není v dobrém technickém stavu a opravy jsou stále nákladnější. Přestavět ho by se už nevyplatilo a vzhledem k předchozím úpravám by to ani nebylo možné. Rodina prostě potřebuje nové auto. Zvolí ale jinou možnost než plošinu, po které handicapovaní do auta najedou na vozíku a zůstanou v něm po jeho zafixování k podlaze sedět.

Sedadla vyjedou z auta ven a klesnou na úroveň vozíku. Ovládají se dálkovým...

Sedadla vyjedou z auta ven a klesnou na úroveň vozíku. Ovládají se dálkovým ovladačem, o jejich pohyb se stará elektrický pohon.

„Rozhodli jsme se pro otočná sedadla, která vyjedou z auta ven a klesnou na úroveň vozíku. Holkám pomůžeme z vozíku přesednout a i se sedadlem vjedou do auta,“ popisuje Jitka Fajtlová. Sedadla se ovládají dálkovým ovladačem, o jejich pohyb se stará elektrický pohon.

Vánoční sbírka pro Verunku a Terezku

Rodina Verunky a Terezky potřebuje speciální auto. Investuje do něj své úspory a peníze z prodeje starého auta, přispěje i úřad práce.

Rodině můžete přispět i vy na číslo účtu Konta Bariéry: 17 111444/5500 Variabilní symbol: 151515

Platební brána Konta Bariéry
Transparentní účet Konta Bariéry

Jedno speciální sedadlo bude na místě spolujezdce, druhé za ním. „Taková úprava auta přijde na necelých tři sta tisíc korun,“ říká Kristýna Myslivcová ze společnosti API CZ, která se o přestavbu vozu pro postižená dvojčata postará.

Jaké auto nakonec Fajtovi pro své dcery a pro účely své celé rodiny zvolí, zatím není úplně jasné. Pokud se jim podaří sehnat dost peněz, sáhnou opět po velkém volkswagenu. Jelikož mají kromě dvojčat i mladšího syna, menší auto nestačí. Otočná sedadla zaberou o něco více místa než běžné sedačky a kromě toho musí počítat i s prostorem pro dva vozíky. Na syna zbude místo ve třetí řadě sedadel.

Fajtovi nyní počítají, jak auto s cenou blížící se milionu korun zaplatí. Handicapovaní získávají v Česku na nákup vozu příspěvek od státu ve výši až 200 tisíc korun. Mohou jej však čerpat jen jednou za deset let. Fajtovi mají od úřadu práce, který příspěvky na auto a jeho úpravu schvaluje, slíbeno, že dostanou pro své postižené dcery příspěvek ve výši 400 tisíc. K tomu přidají něco ze svého a také peníze, které vyberou prostřednictvím sbírky iDNES.cz.

Jako všichni handicapovaní dostanou od státu nazpět DPH z ceny auta do výše 100 tisíc korun. Nákladnou úpravu auta uhradí z dalšího státního příspěvku, který pokryje 90 procent nákladů z plánovaných téměř 300 tisíc korun. Na chybějící sumu použijí peníze se společné sbírky iDNES.cz, Konta Bariéry a Nadace Agrofert.

Autoři:




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
PŘÍMÝ PŘENOS: Kotrmelce v bahně a pády z kopce v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos už to je...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.