Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Handicapovaná dvojčata se dočkala. Nové sedačky je vyzvednou do auta

aktualizováno 
Příběh handicapovaných dvojčat se loni na podzim objevil na stránkách iDNES.cz, který pro ně spolu s Kontem Bariéry a Nadací Agrofert vyhlásil sbírku mezi čtenáři. Ti přispěli částkou necelých 300 tisíc korun. I tato částka nakonec pomohla získat pro dvojčata speciální Volkswagen Multivan.

Handicapovaná dvojčata se dočkala. Speciálně upravené sedačky je vyzvednou do auta. | foto: Jan Šilpochpro iDNES.cz

Běžný zájemce o nové auto si nejdříve vybere, zařídí půjčku, vozidlo objedná a vyráží na silnici. Když se pro nový vůz rozhodli Fajtovi z České Třebové, kteří se starají o dvě dcery upoutané na vozíčku, čekal je mnohem složitější proces.

„Do zařizování všeho okolo nového auta jsme se pustili loni v říjnu,“ říká Jitka Fajtová. Za více než půl roku, přesně 4. května, jí nový Volkswagen Multivan přivezli až před dům. Co vše mezitím musela podstoupit, aby její dvacetileté dcery Veronika a Tereza mohly nasednout do nového vozu?

Přispěli jste i vy

Pětičlenná rodina, kde jsou dvě děti na vozíku, s běžným kombíkem nevystačí. Manželé Fajtovi se každý den starají o jejich převážení do školy, k lékařům, a když zbude čas, tak i za zábavou. Někoho možná překvapí, že celá rodina ráda sjíždí řeky na raftu.

Fotogalerie

Volba padla na Volkswagen Multivan. Dvojčata pro sebe zaberou druhou řadu sedadel, jedenáctiletý syn bude cestovat ve třetí řadě. Za ním skoro celý zbývající kufr pohltí vozíky nebo speciální podvozky pro nová sedadla. Zadní sklopné trojsedadlo použijí i jiným praktickým způsobem: děvčatům je někdy na cestách nutné vyměnit pleny. Po narození Veronika i Terezka prodělaly mozkovou obrnu a od té doby jsou mentálně i tělesně postižené.

Na auto za milion korun měla rodina z České Třebové něco naspořeno, přidali peníze za prodej starého transportera a na zbytek peníze sháněli u sponzorů a dárců. Čtenáři serveru iDNES.cz společně s Kontem Bariéry a Nadací Agrofert nakonec přispěli částkou zhruba 280 tisíc korun.

Stát v rámci příspěvku přidal na nové auto handicapovaným dvojčatům 400 tisíc korun a navíc jako všem, kteří tento příspěvek čerpají, vrátil i Fajtovým DPH z pořizovací částky.

Handicapovaná dvojčata se dočkala. Speciálně upravené sedačky je vyzvednou do...

Nákup ze Švédska

Když byly peníze pohromadě, přišel čas na výběr vhodné úpravy auta. Do svých garáží si vůz odveze firma, která se zabývá úpravami pro lidi s postižením. „Ve starém autě jsme holky tlačili po skládací plošině za druhou řadu sedadel. Jak ale holky dospěly, jejich nakládání a vykládání je pro nás už téměř neřešitelné,“ vysvětluje Jitka Fajtová.

U kamarádky ze Svitav, která má také postižené děti, si všimla otočných sedadel. Ovládají se elektricky a nejenže se vytočí z auta ven, ale navíc i klesnou dolů na úroveň vozíku. K sedadlům dvojčata dostala ještě jedno překvapení: speciální podvozky, na které zcela jednoduše najedou i se svým autosedadlem. Nemusí tedy přesedat na vozík. „Podvozky přijdou vhod, když jedeme k lékaři nebo nakupovat. Holky váží 55 kilogramů a já už je z vozíku na sedadlo skoro nedostanu,“ říká paní Fajtová.

Speciální otočné sedačky s podvozky nejsou levné. „Objednávali jsme je ve Švédsku a celá přestavba auta přišla na 400 tisíc korun,“ uvádí Kristýna Myslivcová z firmy API CZ, kde auto upravili. Na většinu této částky získala Jitka Fajtová příspěvek od státu.

Handicapovaná dvojčata se dočkala. Speciálně upravené sedačky je vyzvednou do...

Jejich hnědý Volkswagen Multivan přestavovali ve Slapech u Tábora sedm dnů. Poté jej naložili na přívěs a speciálně upravené vozidlo převezli k Fajtovým až před dům.

Jak na nové auto reagovaly Veronika s Terezou? Prohlížely si ho nejprve trochu nedůvěřivě, přesto se pro ně typicky neustále usmívaly. Když poprvé nasedly do prostorného multivanu, starost o zábavu převzal bratr Denis. Na cesty už má připravenou flešku se stovkami jejich oblíbených písniček. Až tedy na cestě potkáte veselou zpívající rodinu, možná to bude právě to auto, na které někteří z vás přispěli.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.