Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Handicapovaný olympijský vítěz jezdí rád rychle

  14:55aktualizováno  14:55
Tři zlaté medaile si z letních paralympijských her přivezl plavec Martin Kovář, jenž uspěl i v divácké anketě o sportovní hvězdu roku. Skončil třetí za atletem Šebrlem a lyžařkou Neumannovou. Největší problémy mám s dodržováním rychlosti, přiznává handicapovaný plavec.

Nejúspěšnějším českým sportovcem na letních paralympijských hrách v Aténách se stal plavec Martin Kovář.

Plavání není jeho jediným koníčkem. "Je toho hodně. Kromě rybaření nebo cestování se rád svezu v rychlém autě," přiznává světový rekordman ve třech plaveckých disciplínách.

Jezdíte v "pětkovém" kombi BMW. Proč jste zvolil právě tento vůz?
Vystřídal jsem spoustu aut. Počínaje máminou pětikvaltovou Škodou 130 ještě z Tuzexu až po současné BMW. Auta si spíš vybírám podle motoru. V tomhle je naftový šestiválec s výkonem dvou set koní, takže svezení je to celkem fajn. Navíc asi stárnu, takže čím dál víc koukám na bezpečnost a praktičnost. Snad jediná nevýhoda spočívá v tom, že v mém případě platí fakt, že čím větší auto, tím větší nepořádek v něm.

Je problém nechat upravit takové auto na ruční ovládání?
Vůbec ne, ale není to záležitost, kterou byste si udělal v garáži. Je potřeba se obrátit na firmy, které se montáží řízení pro handicapované zabývají. Problém by neměl nastat ani při pořízení nového auta, protože dovozci podobná přání berou jako věc zákaznického servisu, takže se snaží vyhovět. Nevím ale, jestli si člověk s handicapem bude stále kupovat nová auta. Já zatím jezdím v ojetých a opravovaných.

Je těžké se s ručním ovládáním naučit jezdit?
Záleží na řidiči i typu řízení. S tím kvalitnějším byste za pět minut bez problému jezdil i vy. Dnes jsou na to i autoškoly. Byl bych pro, aby takovou výukou postižení procházeli povinně. Já když jsem si poprvé po úrazu sedl za volant, chvíli jsem si jezdil po lese a bylo to. Na druhou stranu si myslím, že osmdesát procent řidičů s postižením jezdí lépe než jejich zdraví kolegové. Je to tím, že ti lidé jsou na auto do vysoké míry odkázáni. 

Jak vnímáte chování zdravých řidičů vůči handicapovaným?
Je to o toleranci a respektování například pravidel na parkovištích. To v Česku bohužel ještě není tak zažité. Občas ale bývá problém i na naší straně. Asi není nic neobvyklého, že značku tělesně postiženého používají rodinní příslušníci i tehdy, když jedou sami, bez handicapovaného. Na to samozřejmě nemají nárok. Jinak bych handicapované od ostatních řidičů nijak neodlišoval. Na silnici platí stejná pravidla pro všechny. 

Měl jste nějaký vůz, na který rád vzpomínáte?
To byla určitě Škoda Favorit. Když jsem se posadil na invalidní vozík, na auto se obtížně sháněly peníze. Díky rodině a přátelům, kteří ty prachy nakonec dali dohromady, jsem se znovu vrátil za volant. To byl velký moment. Pak rád vzpomínám na Fiata Tipo, který lítal strašným způsobem. Taky jsem ho rychle uštval.

Vím, že jste si vyzkoušel i jízdu na závodním okruhu...
To byla tříletá epizoda, která mě naučila víc si všímat toho, co má auto pod kapotou, než jak vypadá zvenku. Dostal jsem nabídku jezdit závody seriálu Škoda Pick-up Freestyle, tak jsem si udělal závodnickou licenci a vyrazil jsem na okruhy a do kopců. Ale nešlo o žádné VIP závody. Byla to pěkná mela s tvrdými profíky.

Evropským autem roku se stala hybridní Toyota Prius. Co na tohle auto říkáte?
Je fajn, že se něco takového začalo prodávat. Já samozřejmě taky chci, aby tu bylo čisto. Je ale potřeba si říct, že na druhé straně světa budou ještě padesát let jezdit vozy, které o katalyzátoru ani neslyšely. Odpadiště třetího světa je pro mě důležitější otázka než hybridní motory.

Jak na vaše postižení reagují policisté? Jsou mírnější?
Občas to tak je. Jednou mi chtěli odtáhnout auto, a když jsem tam přišel, tak policista povídá: "Jo, vy jste opravdu na vozejku?" A skoro se začal omlouvat. Tak jsem se zeptal, jestli jsem předtím stál hůř a teď líp... Právě tohle rozdělení na handicapované a nehandicapované mi docela vadí. Jednou jste nás akceptovali do silničního provozu, tak když budeme jezdit rychle po vesnici, musíme počítat s placením pokuty jako ostatní. 

Co vám dopravní policisté nejčastěji vytýkají?
Já budu mít největší problémy s dodržováním rychlosti.

NENÁPADNÝ TUNING. Baví mě auta, která vypadají civilně, a přitom mají obrovský výkon. Třeba Audi RS4 nebo RS6.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.