Hans Demant: Vodíkové auto koupíte za pár let

-
Byť se zdá, že benzinové a naftové motory zdaleka neřekly ve svém vývoji poslední slovo, prosazují se poslední dobou čím dál silněji alternativní pohony. "Netajíme se s tím, že v roce 2004 chceme prodávat auto s palivovými články, které přesvědčí zákazníky k jeho koupi," říká Hans Demant, jenž zodpovídá za projekty alternativních aut značky Opel.

Můžete stručně popsat elektromobil, který získává energii z palivových článků?

Nejdůležitější částí jsou právě palivové články. Jde o systém, který chemickou cestou přeměňuje vodík v elektrickou energii a vodu. Nedochází při tom k žádnému spalování. Poslední dobou jsme řešili především získávání vodíku. Ten už je dnes možné bezpečně natankovat a vozit v nádrži auta, takže nemusíme jako dříve přemýšlet o čerpání jiné látky, jako byl metanol, ze kterého se vodík teprve v autě získával.

Kdy v prodeji převáží auta s alternativními pohony nad klasikou se spalovacími motory?

V roce 2200. Ale už v dohledné době - během několika málo let - může podíl palivových článků v celkovém počtu prodaných aut dosahovat deseti až patnácti procent. Ze hry však nelze vyloučit ani druhou generaci vylepšených benzinových motorů.

Jakou budoucnost před sebou mají benzinové motory?

Myslím, že ještě uvidíme hodně motorů s přímým vstřikováním paliva.

Je Opel Zafira s palivovými články, představený na ženevském autosalonu, nejnovější z vyvinutých verzí?

Vůz jsme nepřipravili jen pro výstavu. Je to významný konkrétní krok, který jsme udělali ve vývoji zmíněné technologie. Zkrátka - vývoj palivových článků se velmi zrychluje.

Nezaostává za vývojem alternativních pohonů příprava čerpacích stanic, servisů a podobně?

Nikdo, koho se záležitost týká, nespí. Například technologie pro tankování bude bezpochyby včas hotová.

Jste přesvědčen o tom, že palivové články jsou nejlepším řešením, které v budoucnu nahradí spalovací motory?

Ano, během posledních let jsme vyzkoušeli všemožné formy alternativních pohonů a právě palivové články vyšly nejlépe. Je to nejlepší cesta pro výrobu elektrické energie přímo ve vozidle.

Nabídne vodíkové auto hned ve svých začátcích svému uživateli stejný komfort, jaký poskytují současné vozy například v dojezdu na jednu naplněnou nádrž?

To nebude problém. Už teď řešíme takové uskladnění paliva, které umožní stejný dojezd jako u auta s benzinovým motorem. Kvalita pohonné jednotky by také neměla být špatná - jde přece o dávno známý elektromotor. A co se jízdního pohodlí týká, soudím, že bude velmi příjemné, neboť zmíněné motory nabízejí obrovský zátah ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Otázkou samozřejmě zůstává, jak novou technologii přijmou zákazníci. Určitě ale budeme dlouho nabízet také auta se spalovacími motory. Umím si představit rychlý nástup vodíku tam, kde si to vynutí zákony, třeba ve velkých městech. Například v Tokiu už nyní Toyota dobře prodává auto s hybridním motorem (kombinace elektromotoru a benzinového motoru, pozn. redakce), o kterém se ví, že není právě nejlepší. Ale v Tokiu je dnes důležité, zda auto produkuje emise, nebo ne. Já osobně ve snižování emisí aut vidím jednu z největších výzev v historii automobilismu.

Nebudou mít lidé z nových vodíkových technologií strach?

Všechno je otázka kvality. Když ukážeme, že jde o spolehlivý pohon... Podle mého názoru nebude dlouho trvat, než si lidé na novinku zvyknou. Určitě to ale nebude skokem, při kterém by se ze dne na den přestala prodávat auta na benzin.

Ve výrobě automobilů stále častěji nahrazují ocel jiné materiály. Jakou budoucnost má například hliník nebo křemík?

Ocel zdaleka ještě není na konci své kariéry. V blízké budoucnosti si umím představit auto s ocelovou karoserií, ale ostatní části, jako jsou blatníky, dveře a kapoty, budou stále častěji hliníkové. Výrobci budou nadále volit materiály s ohledem na využití příslušného dílu a jednoznačným cílem přitom bude další snižování hmotnosti automobilu.


Elektromobil