Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zkusili jsme elektroharley. Umí jet osmdesát na místě a ječí

aktualizováno 
Bublání dvouválce klasického harleye nemůže být ten zvuk vzdálenější, spíš tahá za uši. Ani postavou ta motorka nepřipomíná legendy z Milwaukee. Prototyp elektrického harleye pojmenovaný jako Projekt LiveWire je v Česku. Jezdí, ale jen na místě.

LiveWire, který se do roku 2020 dočká produkce, měl dorazit už ve čtvrtek 3. září do Prahy, ale nakonec se jeden z pár desítek existujících kousků o den zpozdil. A podle informací iDNES.cz na pražskou slavnost Prague Harley Days na holešovickém výstavišti dorazil místo exempláře z Oxfordu jiný kus z Belgie.

Elektrický Harley-Davidson LiveWire

Nechtějí na něm nechat nikoho svézt, aby se nepoškodil, ale každého na něj nechají sednout a na speciální stolici ho protúrovat. Stačí přijít do Holešovic. Ale na více než osmdesát kilometrů v hodině návštěvníky na válcích na místě rozjet nenechají.

„Po nasednutí na elektrický speciál přikurtovaný na válcích mě zarazilo poměrné úzké a tuhé sedlo a menší rozměry, řídítka jsou úzká a docela blízko k jezdci,“ všímá si motocyklový novinář Filip Tichý. „Projekt LiveWire vypadá jako ostrá motorka, takže každý hned intuitivně sahá po spojkové páčce... a ona nikde. Levé noze zase chybí řadicí páčka,“ popisuje pro iDNES.cz.

Fotogalerie

„Na ukotvené motorce na válcích samozřejmě nic o dynamice nepoznáte, ale ten zvuk prozrazuje skrytou sílu. A na elektromotorku je Livewire docela sympaticky hlučný a ten ječivý zvuk závodní tramvaje docelá láká ke svezení,“ dodává Tichý.

Ten pro někoho možná až nepříjemný hlas vydává záběr ozubených kol, je to zvuk jako při vzletu tryskového letadla. „Unikátní zvuk byl navržen tak, aby se jasně odlišoval od jiných spalovacích a elektrických motorů na trhu,“ popisují zástupci Harley-Davidson.

Odlehčený hliníkový rám se hodně odlišuje od dosavadních tradic značky, na druhou stranu celková silueta a tvar napodobeniny nádrže prozrazují určitou podobnost s naháčům z Milwaukee.

Motorka s postavou supersportu „elektrifikaci“ také trochu maskuje. Spodní část těla připomínající tvarováním turbínu je obal elektromotoru. Nad ním jsou Li-ion baterie, které vyplňují téměř celý zbytek rámu. Baterie se musí nabíjet zhruba po 85 kilometrech jízdy 115kilometrovou rychlostí (70 mil/h). Nabíjení trvá 3,5 hodiny.

Nahatý power-cruiser má motor o výkonu 75 koní a točivém momentu 70 Nm, o přenos síly na zadní kolo se stará ozubený řemen. LiveWire nemá převodovku, motor je se zadním kolem propojen přímo. Stroj o hmotnosti 210 kilogramů se rozjede z nuly na stovku za čtyři sekundy.

„Na barevném displeji je nastavený režim Power a mašina naprosto je tichá. Jak ale pootočím plynovou rukojetí, motor zaječí zadní kolo posazené na válcích se bleskurychle roztočí k maximálce, která je pro jízdu na místě elektronicky omezená na osmdesátku,“ líčí Filip Tichý. Pro běžnou jízdu v provozu je pak elektronický omezovač nastavený na 148 km/h.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Dvoukolová SUV nabírají elektroniku, jako make-up používají bahno

Maximální výkon BMW F850GS zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250...

Kdo nemá barevnou TFT přístrojovku, LED denní svícení, elektronický podvozek a kontrolu trakce, ten jako by nebyl!...

Tříkolové motorky zahajují carvingovou revoluci

Konstruktéři slibují podobnou revoluci z pocitu z jízdy, jakou byl přechod na...

Prvním velkým sériovým motocyklem se zdvojeným předním kolem je právě představená velká tříválcová devítistovka Yamaha...

Novinky pro cestovatele: pořádný motor, pohodlí a u kawasaki turbo

Záď motocyklu s dvěma bočními světly a obrovskými výfuky už si nezadá s...

Milánské novinky mezi velkými cestovními motocykly jsou stále víc zacílené na americký trh. A to znamená hlavně pohodlí...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.