VIDEO: Zkusili jsme elektroharley. Umí jet osmdesát na místě a ječí

aktualizováno 
Bublání dvouválce klasického harleye nemůže být ten zvuk vzdálenější, spíš tahá za uši. Ani postavou ta motorka nepřipomíná legendy z Milwaukee. Prototyp elektrického harleye pojmenovaný jako Projekt LiveWire je v Česku. Jezdí, ale jen na místě.

LiveWire, který se do roku 2020 dočká produkce, měl dorazit už ve čtvrtek 3. září do Prahy, ale nakonec se jeden z pár desítek existujících kousků o den zpozdil. A podle informací iDNES.cz na pražskou slavnost Prague Harley Days na holešovickém výstavišti dorazil místo exempláře z Oxfordu jiný kus z Belgie.

Elektrický Harley-Davidson LiveWire

Nechtějí na něm nechat nikoho svézt, aby se nepoškodil, ale každého na něj nechají sednout a na speciální stolici ho protúrovat. Stačí přijít do Holešovic. Ale na více než osmdesát kilometrů v hodině návštěvníky na válcích na místě rozjet nenechají.

„Po nasednutí na elektrický speciál přikurtovaný na válcích mě zarazilo poměrné úzké a tuhé sedlo a menší rozměry, řídítka jsou úzká a docela blízko k jezdci,“ všímá si motocyklový novinář Filip Tichý. „Projekt LiveWire vypadá jako ostrá motorka, takže každý hned intuitivně sahá po spojkové páčce... a ona nikde. Levé noze zase chybí řadicí páčka,“ popisuje pro iDNES.cz.

Fotogalerie

„Na ukotvené motorce na válcích samozřejmě nic o dynamice nepoznáte, ale ten zvuk prozrazuje skrytou sílu. A na elektromotorku je Livewire docela sympaticky hlučný a ten ječivý zvuk závodní tramvaje docelá láká ke svezení,“ dodává Tichý.

Ten pro někoho možná až nepříjemný hlas vydává záběr ozubených kol, je to zvuk jako při vzletu tryskového letadla. „Unikátní zvuk byl navržen tak, aby se jasně odlišoval od jiných spalovacích a elektrických motorů na trhu,“ popisují zástupci Harley-Davidson.

Odlehčený hliníkový rám se hodně odlišuje od dosavadních tradic značky, na druhou stranu celková silueta a tvar napodobeniny nádrže prozrazují určitou podobnost s naháčům z Milwaukee.

Motorka s postavou supersportu „elektrifikaci“ také trochu maskuje. Spodní část těla připomínající tvarováním turbínu je obal elektromotoru. Nad ním jsou Li-ion baterie, které vyplňují téměř celý zbytek rámu. Baterie se musí nabíjet zhruba po 85 kilometrech jízdy 115kilometrovou rychlostí (70 mil/h). Nabíjení trvá 3,5 hodiny.

Nahatý power-cruiser má motor o výkonu 75 koní a točivém momentu 70 Nm, o přenos síly na zadní kolo se stará ozubený řemen. LiveWire nemá převodovku, motor je se zadním kolem propojen přímo. Stroj o hmotnosti 210 kilogramů se rozjede z nuly na stovku za čtyři sekundy.

„Na barevném displeji je nastavený režim Power a mašina naprosto je tichá. Jak ale pootočím plynovou rukojetí, motor zaječí zadní kolo posazené na válcích se bleskurychle roztočí k maximálce, která je pro jízdu na místě elektronicky omezená na osmdesátku,“ líčí Filip Tichý. Pro běžnou jízdu v provozu je pak elektronický omezovač nastavený na 148 km/h.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Nové Jawě vyvinuli motor Italové, je to maskovaný Ind

Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm.

Krásné tvary „jawáckého“ motoru a logo, to je to jediné, co bude spojovat připravovaný motocykl s původní českou...

OBRAZEM: S holešovickou Továrnou je amen, parádní konec obstaraly motorky

All Ride Show 2018

Na třetím ročníku pražské výstavy motocyklových přestaveb All Ride Show se představily desítky roztodivných strojů. Na...

BMW Grand America: křižník s šestiválcem je kolos pro pořádné chlapy

Oko potěší hluboký lak s ručně malovanými linkami na přechodech mezi zlatými a...

Motocyklové trendy se vyvíjejí a některé modely procházejí nečekanou proměnou. Když jsme poprvé testovali luxusní...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz