Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harley má motorku na baterky a není to chopper. Testování začíná

  10:00aktualizováno  10:00
Harley-Davidson dnes není značka, je to status. Firmě se podařilo přilákat nové zákazníky, kteří by po motorce asi nikdy nezatoužili. Ti nechtějí motorku, chtějí harley. Pravověrným fanouškům značky se teď dlouhé vlasy a prošedivělé vousy naježí, Harley představuje elektromotorku. A myslí to vážně.

Harley-Davidson LiveWire | foto: Harley-Davidson

Projekt elektrického motocyklu nazval Harley-Davidson LiveWire. Legendární značka známá velkými cestovními motorkami doufá, že se díky tomuto stroji stane lídrem ve vývoji technologie a standardů pro elektrické vozy. Motocykl si nyní budou moci vyzkoušet vybraní zákazníci po celém světě. Zatím však není jisté, kdy by se nový stroj mohl začít prodávat, prý to může trvat ještě několik let.

Firma nový model oficiálně představí v pondělí v New Yorku na události určené pouze pro zvané. Poté zahájí testovací jízdy s desítkami jezdců. Letos chce navštívit více než 30 měst v USA a příští rok by se měl projekt rozšířit i do Kanady a Evropy.

Tento projekt může být podle agentury AP pro Harley velkým rizikem, protože v současnosti téměř neexistuje trh pro velké elektrické motorky. Miliony jednostopých elektrických dopravních prostředků, které se každoročně prodají, jsou téměř výhradně skútry a kola, která se využívají převážně v Číně pro dojíždění do práce.

Prezident Harley-Davidson Matt Levatich zdůraznil, že Harley se zajímá o dlouhodobý potenciál tohoto trhu bez ohledu na současnou poptávku a věří, že zájem o elektrické vozy a motocykly poroste.

Štíhlá sportovní motorka LiveWire, u které se nemusí řadit, dokáže zrychlit z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) za čtyři sekundy. Motor je tichý, ale záběr ozubených kol vydává zvuk jako při vzletu tryskového letadla. "Unikátní zvuk byl navržen tak, aby se jasně odlišoval od jiných spalovacích a elektrických motorů na trhu," popisují zástupci značky.

Harley-Davidson  LiveWire

"Nový model dostal úplně nové tvary, které jsme u H-D dosud neviděli, litý rám a pohon elektromotorem s výkonem 74 koní a silou 70 Nm točivého momentu. Jen pro představu, jde o přibližně stejné hodnoty, jaké umí nabídnout menší dvouválec Evolution 883 ccm z téže dílny," komentuje pro iDNES.cz Matěj Oliva ze serveru Motodenik.cz.

Fotogalerie

"Livewire si zachoval charakteristické rysy nahatého power-cruiseru, výstřelkem jsou jen zrcátka umístěná pod rukojeťmi řídítek s integrovanými směrovkami a LEDkový světlomet," popisuje Oliva. O přenos síly na zadní kolo se stará ozubený řemen a místo přístrojovky najdeme malý barevný LDC panel. "Moc pěkně zpracovaný je také spodní kryt motoru, který tvary tak trochu připomíná turbínu," uzavírá Matěj Oliva.

Před firmou, které je 111 let, však stojí vyřešení důležitých překážek, se kterými si automobilky koketující s elektromobilitou lámou hlavy už několik let: výdrž a nabíjení baterie. Nyní se musí baterie nabíjet zhruba po 210 kilometrech a její nabití může trvat 30 minut až hodinu. Nutno podotknout, že oproti elektrickým automobilům jsou to u motorek relativně snesitelné parametry.

Matt Levatich dodal, že aby se tento trh mohl dále rozvíjet, bude potřeba vytvořit obecné normy pro rychlé nabíjení a místa, kde si budou moci lidé stroje nabít. Harley očekává, že bude hrát klíčovou roli v rozvoji standardů pro elektrická vozidla a jeho prodejní sítě by mohly poskytovat i nabíjecí stanice pro všechny řidiče.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.