Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzpomínky na válečného hrdinu, po startu úřadují brokovnice

  7:25aktualizováno  7:25
Retro vlna se valí motocyklovým trhem a její síla neslábne. Někteří výrobci i jejich výrobky skončí v jejím víru kdesi u dna, jiní letí pěkně po hřebenu. A reprezentant tradiční americké značky Harley Davidson pro sezonu 2017, Softail Slim S, je představitelem těch, které donese hodně daleko.

Harley Davidson Softail Slim S | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Základními stavebními kameny zemité mašiny z Milwaukee jsou jednoduchost a střídmost. V případě testovaného modelu této filozofii odpovídá i olivově zelené armádní lakování s bílou pěticípou hvězdou na bocích nádrže. Evokuje to příbuzenský poměr s přísně účelovým válečným veteránem Harley Davidson WLA, který se stal symbolem frontových linií druhé světové války.

Ke klasickému vzhledu samozřejmě neodmyslitelně patří kola s drátovým výpletem. V tomto případě černé šestnáctipalcové ráfky v kombinaci s nerezovými dráty. Obě kola jsou kryta hranatými blatníky a také jejich tvar odkazuje na válkou protřelého příbuzného. Nad tím předním se na mohutném krytu předních brýlí veze jediná ozdoba přední části mašiny, kterou je velký kulatý světlomet s čirou optikou. Jediným módním výstřelkem je kryt žárovky ve tvaru loga Harley-Davidson.

Harley Davidson Softail Slim S

Široká černě lakovaná řídítka jsou zpevněna hrazdou. Jezdci dávají pocit perfektní jistoty. Hrazda je vyklenuta vpřed a dává celým řídítkům krásně kulatý retro vzhled. Ke vzhledu historické předlohy už chybí jen rozměrný větrný štít a pouzdro na karabinu na pravé noze přední vidlice.

Pravé řídítko nabídne standardní funkce jako například startér, chcípák a varovné blinkry. Vlevo to není o moc košatější, ale přece jen je tady ovládání tempomatu nebo listování v palubním menu. I když tento obrat zní trochu nadneseně. Na titěrném displeji ve spodní části kulatého přístroje se přepínají hodnoty dojezdu, najetých kilometrů nebo třeba zařazeného rychlostního stupně a otáček motoru.

Ovládání spojky je kapalinové, přesto od jezdce vyžaduje poměrně dost síly pro ovládání. Zejména v městské špičce, kdy je spojka poměrně často v permanenci, levačka občas naznačí, že té práce už bylo docela dost.

Širokou plochou nádrž kapkovitého profilu zdobí kromě dvou bílých hvězd ještě dvojice chromovaných víček. To pravé slouží k plnění až devatenácti litrů benzinu, v levém je decentně ukryt analogový palivoměr s podsvícením. Podélně nádrž rozděluje panel s jedním budíkem a základními koncovkami. Směrem dolů k sedlu vede pruh z masivní hovězí kůže, samozřejmě opět s vyraženým logem značky.

Sedlo je tady jenom jedno, stejně jako stupačky. Ne, že by ta mašina více lidí neuvezla, ale k jejímu stylu to prostě tak nějak nesedí. Co se ušetřilo na sedle spolujezdce, investovalo se do pohodlí řidiče. Hluboko vykrojené sedlo s nejnižším bodem pouhých 650 milimetrů nad silnicí je masivně polstrováno a neunaví ani při delší cestě. O takovém komfortu se tedy druhoválečným empíkům (MP – vojenská policie) ani nesnilo.

Ono těch rozdílů bude přece jen nakonec trochu více. Tak třeba odpružení zadní vidlice. Válečná předloha jednoduše nemá žádné. To Slim S patří do početné rodiny Softailů. Tedy mašin, které vhledem napodobují tvrdé rámy svých předků, ale komfortní odpružení zadního kola zajišťují pomocí důmyslně ukryté centrální jednotky. V našem případě naležato pod převodovkou. Při hodně svižném průletu hrbatou dlažbou centra města najde někdy zadní kyvka doraz. Dlužno však přiznat, že povrch ulic našeho hlavního města mnohde připomíná spíš Drážďany v roce 1945.

Harley Davidson Softail Slim S
Harley Davidson Softail Slim S

Ani zadní část stroje nezdobí žádné extra parádičky. Jedinou ozdobou, nebo spíš raději řekněme zajímavostí, jsou zadní lampy. Koncové světlo je totiž rozděleno do dvou blinkrů s kapličkami ve tvaru kulek. Pod jejich oranžovými skly se po nastartování rozsvítí i červené LEDky koncových světel, které při brzdění zrudnou ještě více. Neptám se, jak se toto řešení v dnešní pomatené době podařilo homologovat, a raději si užívám těch obdivných pohledů všude, kde brzdovky bliknou.

Mimochodem, Slim S sklízí zasloužený obdiv diváků všech pohlaví i generací, kdekoli se objeví. Zatímco při čekání na zelenou mě zdviženým palcem zdraví starší chlapík z tramvaje, při fotografování přichází dáma pokročilého věku, která neváhá zahodit francouzské hole a deset minut fotí uniformovaného šviháka ze všech možných úhlů. Nic naplat, kouzla osobnosti má tento Amík na rozdávání.

Ozdobou je motor

Vzhled je parádní, pérování komfortní a osvětlení zajímavé, ale největším esem v rukávu je motor. Je to starý známý a nesetkáváme se poprvé, ale vždycky doufám, že to není naposledy. Nenápadné písmeno S v názvu motorky totiž znamená, že v rámu z ocelových trubek buší do véčka uspořádaný dvouválec s objemem 110 kubických palců, což znamená čistou osmnáctistovku. A protože tvůrcem motoru není nikdo jiný, než firma Screamin’ Eagle, dvorní tuner značky Harley Davidson, je to véčko pořádně nabroušené. O přísun vzduchu se stará otevřený filtr, zatímco na druhém konci zjednává temným rachotem respekt dvojice matně černých výfuků; jmenují se příznačně Shotgun (brokovnice) a mají koncovky ostře seseknuté směrem dolů.

Motor má kompresní poměr 9,2:1 a vícebodové sekvenční vstřikování. Hodnota točivého momentu hodná lokomotivy je 145 Nm a to již ve čtyřech tisících otáček. Nejvyšší výkon s hodnotou kolem 82 koní je k dispozici zhruba v pěti tisících otáček za minutu. Motor má oddělené tlakové mazání s nádrží umístěnou pod sedlem. V horkém letním dni jezdce nic nepotěší více než 3,3 litru horkého oleje pod zadkem. Ale v podzimním sychravém ránu to není k zahození.

Harley Davidson Softail Slim S

Mimochodem, kolegové v zastoupení Harley Davidson ocenili mou statečnost a pro souboj s podzimním počasím mne vybavili ještě elektricky vyhřívanou vestou. Malá baterka v kapse vydrží topit asi čtyři až pět hodin v závislosti na zvolené intenzitě výhřevu. Vestička prohřívá tělo přirozeně, jako kuře na grilu si nepřipadám. Tato zápůjčka byla opravdu velmi milá.

Úpravy přidaly na klidu

Startér poprvé typicky váhavým způsobem protočí mohutné véčko a černé výfuky štěknou ostrým hlubokým hlasem. Po zahřátí otáčky klesají a čísla na digitálním ukazateli poskakují těsně pod hranicí jednoho tisíce. Motorkou prostupují pravidelné vibrace typické pro všechny mašiny z Milwaukee. V očekávání klasické kovové rány mačkám tu chlapskou spojku a řadím jedničku. Jenomže rána se nekoná.

Fotogalerie

Převodovka Softailu totiž také prošla změnou, a to pořádnou. Její reakce je mimořádně jemná, rychlosti zapadají s robotickou přesností a jsou výborně odstupňované. Jednička s dvojkou mašinu bezvadně roztáhnou, trojka a čtyřka zase perfektně zapadnou do městského provozu. Kochám se tím medvědím krouťákem a klidně nechám motor trochu podtočit. Když potom zatáhnu za plyn, zrychlení je doprovázeno sérií dělostřeleckých salv, ze kterých se nabušený motor bezvadně rozmotá směrem k pětce. Motor se svižně odvaluje a válečný veterán burácí krajinou. Ale převodovka ještě nevystřelila svůj poslední náboj. Za pětkou totiž čeká další novinka. Šestka dosedne na své místo, otáčky motoru klesají, mašina se zklidňuje a jízda se nadýchává porcí neskonalé lehkosti.

Příjemná ergonomie hlubokého posedu s tělem mírně nakloněným dopředu dává jízdě velký náboj jistoty vlády nad strojem. S příchodem zatáček to znamená, že se bude řádit. Na motor s převodovkou se můžu stoprocentně spolehnout a zcela se oddat stále se prohlubujícím náklonům. Plotny stupaček nemají hlásiče náklonu, a tak jsou se silnicí konfrontovány natvrdo a jejich lemy rychle ubývají.

Testovací kilometry rychle uběhly. Navzdory sychravému počasí jízda na Softailu Slim S rozjasnila podzimní pošmourné dny. Tato americká mašina se zkrátka zatraceně povedla, a kdybych dokázal najít v kapse 580 tisíc korun (včetně DPH), stála by v mé pomyslné garáži.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři:


Na svátku harleyů jsme prohnali napjatě očekávaného svalovce FXDR

Záď stroje FXDR 114

Přestože svítí sluníčko, už několik kilometrů před cílem vnímáte tlumené hřmění. Pochází ze silných...

Ženy v Saúdské Arábii už mohou řídit, teď chtějí i závodit a driftovat

Třicetiletá saúdská automobilová závodnice Raná Mímúníová (19. července 2018)

VIDEO Na automobilovém okruhu v Rijádu burácí motor sportovního vozu. Za volantem sedí s přilbou na hlavě...

Stojí při mně! Trump má v boji s Harley-Davidson na své straně motorkáře

Trump se setkal se svými podporovateli z Bikers for Trump.

VIDEO Americký prezident Donald Trump v neděli znovu zaútočil na společnost Harley-Davidson, když na...

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Harley-Davidson v Praze oslaví 115. výročí značky

Harley-Davidson v Praze oslaví 115. výročí značky

Komerční sdělení Oslavte 115. výročí založení legendární motocyklové značky Harley-Davidson. Jen na jediném místě v...

Zdaním vás jako nikdy předtím, vyhrožuje Trump firmě Harley-Davidson

Americký prezident Donald Trump před odletem na summit G7 v Kanadě (8. června...

VIDEO Donald Trump se na Twitteru opřel do tradičního amerického výrobce motocyklů Harley-Davidson....

Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Čínský žák CFMoto překonal japonského učitele, nejen cenou

Odpružení funguje překvapivě dobře a zvládá jak sportovní jízdu s pořádnými...

Že čínský gigant časem pošle na trh velkou motorku, která dožene japonskou konkurenci, se dalo čekat. Ale že to bude...

Harley umí i na závodní trati, inspiroval se u dragsterů

Harley-Davidson FXDR 114 j

Tradiční americký výrobce motocyklů poslední dobou tradice spíše boří. Před pár týdny oznámil rozšíření záběru od...

Honda protáhla Forzu posilovnou. Berte rovnou tu silnější

Nová Honda Forza 300

V letošním roce přichází Honda s důkladně inovovanou verzí skútru Forza ve dvou nejžádanějších kubaturách 125 a 300....

Najdete na iDNES.cz