Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harley vznikl v boudě. Dnes staví motorky, na kterých se nebourá

aktualizováno 
Symbol svobody, nezávislosti, ale i Spojených států vůbec, to je Harley-Davidson. První z těchto kultovních strojů byl vyroben před 110 lety. Harleye mají velmi silnou pozici i v našich končinách. V meziválečném období bylo Československo nejdůležitějším zahraničním trhem značky.

Harley-Davidson Softail Breakout | foto: Harley-Davidson

Ve světě motorek není známější značky. "Harleyářský" přístup k motorkaření a životu vám nemusí sedět, ale určitě ho každý zná a respektuje. Žádná jiná značka nedosáhla takového úspěchu a slávy. A letos je tomu 110 let od doby, kdy z továrny v Milwaukee vyjel první stroj se jmény dvou zakladatelů na nádrži. Při té příležitosti připravila značka několik výročních modelů motocyklů a zároveň i velké oslavy po celém světě. O světě harleyů a oslavách kulatých narozenin vypráví exkluzivně pro iDNES.cz šéf českého zastoupení značky Martin Heřmanský.

Šéf českého zastoupení Harley-Davidson Martin Heřmanský

Začalo to v dřevěné boudě

Firmu, tehdy ještě dílnu v dřevěné boudě, založili v roce 1903 v Milwaukee ve státě Wisconsin třiadvacetiletý William Harley a jeho o rok mladší kamarád Arthur Davidson, k nimž se později přidali i další dva bratři Davidsonovi, Walter a William. Jejich první závodní stroj ještě do konce roku doplnily další dva motocykly a o rok později vyrobili rovněž tři kusy, které získaly přezdívku Silent Grey Fellow (tichý šedý společník).

Motorky H-D si postupně získávaly stále víc příznivců a proslavila je i řada sportovních úspěchů. Rozvoji firmy hodně napomohl zájem o motocykly ze strany policie, pošty a především armády, která objednávala stovky a v době světových válek i desetitisíce strojů. V období druhé světové války vyrobil Harley-Davidson 90 tisíc motocyklů pro vojenské použití.

Vousáči jsou v menšině

Martin Heřmanský je sympatický urostlý chlapík a harley mu sluší. V rukou třímá řídítka zastoupení značky Harley-Davidson a určuje směr pro celou pro střední a východní Evropu.

Kdo je typický majitel harleye? Je to stále ten potetovaný čtyřicátník v kožené vestě a s šátkem kolem hlavy?
Tohle je hodně dobrá otázka. Přesně se dotýká dnes už nepravdivých stereotypů, které mají nějaké historické kořeny a jsou s naší značkou spojované. Škála našich zákazníků je strašně široká. Jsou tu lidé, kteří se chtějí lišit, ale nemají vztah ke sportovním motocyklům a neláká je rychlost. Naopak si chtějí užít samotnou jízdu a v klidu se projet sami nebo s partou kamarádů stejného ražení. Ale je tu i stále víc něžného pohlaví. Mezi řidiče Harley-Davidson přibývá stále více slečen. Asi se tu najde i určitá část toho tradičního tvrdého jádra, ale není jich moc.

Harley-Davidson Softail Breakout

Je to spíše předsudek, že harleye jsou jen pro "starší vousatý chlápky v kůži". I to sice je součást celkového obrazu naší značky, ale rozhodně to není dominantní prvek. Zároveň to souvisí i s řadou dalších předsudků vůči našim motorkám, které říkají, že harley je těžká a neovladatelná mašina, která nebrzdí.

Ale zase na druhou stranu, řadě našich zákazníků právě to, že to je těžká a silná motorka, vyhovuje díky jejich stylu jízdy. Protože se nechtějí zabít ve dvoustovce, ale jde jim spíš o to vychutnat si jízdu ten "vítr ve vlasech", jak se říká.

Fotogalerie

S tím asi souvisí další otázka: Proč Harleye nebourají? V evropských statistikách patří mašiny vaší značky k těm nejméně rizikovým.
Na začátku bych chtěl říci, že mě mrzí celkově hodně negativní atmosféra ve společnosti vůči motorkářům. A proč Harleye relativně málo bourají? To má dva hlavní důvody. Zaprvé: průměrný jezdec na Harley-Davidson je z mého pohledu relativně vyzrálá osobnost, která už má nějaké zkušenosti a něco odježděného, třeba i na jiných značkách. A pak styl jízdy na harleyi je něco, co svým způsobem eliminuje spoustu rizik spojených s nehodami. Hodně se jezdí volnou krajinou, v nižších rychlostech, nebo i ve skupině, kde jsou jezdci přeci jen lépe vidět. Takže roli tu hrají zkušenost, věk řidičů a nakonec i ten produkt samotný.

Co tedy mají vaši zákazníci společného?
Každý zákazník je individualita, každý si Harley-Davidson kupuje z jiného důvodu. Určitě tu hraje roli ten pocit, že vlastním ikonickou legendární značku, a tím i vyjadřuji nějaký svůj postoj. Pro jiného je zase důležitý styl jízdy na harleyi: pohodovka, žádný stres, jízda s partou podobně naladěných lidí. To je něco, při čem můžete po každodenním stresu v práci hodit všechny starosti za hlavu a krásně si provětrat hlavu. Loajalita zákazníků k naší značce je přitom opravdu vysoká, zhruba 80 až 85 procent. To znamená, že z deseti zákazníků jich osm až devět zůstane u naší značky a jako další stroj si pořídí opět harley.

Vládne statistikám

Americká značka v prvním čtvrtletí podle statistik Svazu dovozců automobilů ovládla český trh motocyklů v nejvyšší objemové kategorii nad 800 ccm. I přes nepříznivé chladné počasí se v Česku prodalo přes 70 nových harleyů, což je zhruba stejně jako loni. Zatím prodejní rekord zaznamenala značka na tuzemském trhu v roce 2008, kdy prodala 500 strojů.

Podle odhadů jezdí v Česku kolem 6000 motocyklů značky Harley-Davidson, z toho je přes 4000 mladších deseti let.

Komunita kolem naší značky je opravdu něco svérázného. Když třeba potkáte ve světě člověka oblečeného do něčeho s logem Harley-Davidson, je úplně přirozené se s ním dát do řeči o motorkách. Nikdo neřeší nějaký společenský status, nikdo neřeší, zda je jeden chirurg a druhý zedník. To je fenomén, kdy Harley-Davidson lidi nějakým způsobem spojuje.

Hraje tu nějakou roli i to, že jde o USA a "amerického ducha"?
Určitě. Zvláště Česká republika totiž ke značce Harley-Davidson i určitému stylu amerikanizace již historicky velmi tíhla. Projevovalo se to už za první republiky, pak to ještě posílila druhá světová válka, osvobození Plzně a další. Máme zde velmi bohatou historii. První dealer Harley-Davidson v České republice byl otevřen již v roce 1924, za dva roky tedy budeme slavit devadesáté výročí. A tento dealer v třicátých letech prodával až pět set motocyklů ročně! Tento jediný dealer v Československu! To je meta, kterou musíme obdivovat a rádi bychom se jí někdy přiblížili.

Jak je to možné? V třicátých letech tu byly vyšší prodeje než dnes?
Ten dealer (Rudolf Tesárek - pozn. red.) musel být opravdu dobrý, a za druhé: atmosféra tomu byla neskutečně nakloněná. Ta motorka tehdy stála téměř stejně jako barák v Praze! A ten poměr průměrného disponibilního příjmu a ceny byl přitom mnohem horší než dnes. Československo ovšem tehdy byla průmyslová i ekonomická velmoc. Dokonce šlo o největší zahraniční trh značky Harley-Davidson. První bylo USA, kde se prodávalo třeba několik desítek tisíc strojů, a hned pak bylo Československo.

Pak už chápu, že tady má značka a třeba i Harley-Davidson klub tak zavedenou tradici.
Harley klub vznikl v roce 1928 a určitě tady udělal pro naši značku obrovský kus práce a je oficiálně uznávaný jako vůbec první a nejstarší Harley-Davidson klub na světě. Ať se dělo, co se dělo, měnily se režimy a poměry, oni se neohnuli a jezdili dál. Dokázali jezdit, opravovat i dovážet motorky i za těch nejtěžších poměrů. (Vůbec první klub, který vznikl v roce 1924 v San Francisku, ukončil činnost v roce 1978 - pozn. red.)

Harley-Davidson Street Bob Special Edition

Co tedy platí pro ceny motocyklů Harley-Davidson?
Jak se řekne Harley-Davidson, spousta lidí si hned bude představovat sumy přes půl milionu. A přitom naše motorky začínají na dvou stech tisících. Mýtus luxusních drahých motocyklů se ale hrozně těžko boří. Samozřejmě, na jedné straně jsme prémiová značka a jsme na to hrdí, ale na druhé straně se snažíme všem ukázat, že naše stroje jsou dostupné pro každého. A právě díky té dostupnosti pak můžeme oslovovat i stále mladší skupiny zákazníků. Na harleyi tak může jezdit nadšenec při splátkách tři a půl tisíce měsíčně.

Jakou mašinu řídíte?
Já osobně jsem majitelem modelu Road King Classic. Tahle mašina se mi moc líbí a zároveň je na moji mohutnou postavu dost velká. No a kromě Road Kinga jsem v minulé sezoně hodně jezdil na CVO Street Glide, to je opravdu moje srdeční záležitost.

Novinky k narozeninám

Výroční sezona už sice začala, ale to nebrání tradičnímu americkému výrobci přidat další dva modely do nabitého katalogu. Nejsou to sice zcela odlišné stroje, ale rozhodně stojí za povšimnutí.

Harley-Davidson Softail Breakout
Díru po modelu Rockser, který před pár lety z nabídky zmizel, bude vyplňovat právě Softail Breakout. S chromem se na motorce tentokrát poměrně dost šetřilo. Ale to dodává motorce na agresivním vzhledu, který dokreslují lak a černé výfuky. Na první pohled zaujmou kola a zejména zadní, 240 mm široká pneumatika. Vepředu je pak 21" ráfek se 130 mm širokým obutím. K pohonu bude sloužit motor Twin Cam 103B o objemu 1 690 cm³. Samozřejmě jde o vzduchem chlazený dvouválec do V. Přenos síly na zadní kolo zajistí šestistupňová převodovka.

Harley-Davidson Street Bob Special Edition
Opravdovou lahůdkou je druhá novinka, která se stala nejdostupnějším modelem tradiční řady Dyna. Speciální verze oslavuje rock’n’roll a je třeba uznat, že nápad se designérům opravdu podařil. Minimalistické doplňky dělají z nové motorky opravdovou klasiku.

Do nových barev se oblékl snad nejrozšířenější model Sportster. Za povšimnutí stojí ještě model CVO Roadking, který dostal nově upravený větrný štít a audiosoustavu s 8GB iPodem a reproduktory v bočních kapotách. Nechybí samozřejmě ani klasické rádio.

Další modely se dočkaly drobných změn, ať už šlo o barevné kombinace, úpravu plexištítů nebo jiné výfuky. Nejdůležitější je však výroční edice 110 Anniversary Edition, v rámci které vyráží na silnice hned deset modelů Harley-Davidson. Kromě speciálních barevných kombinací je poznáte i podle bronzových štítků na nádrži. Zde budou vyražena sériová čísla. Tato řada totiž bude přísně omezená a na světové trhy se dostane jen 1-2 tisíce kusů od každého modelu.

Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Dvoukolová SUV nabírají elektroniku, jako make-up používají bahno

Maximální výkon BMW F850GS zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250...

Kdo nemá barevnou TFT přístrojovku, LED denní svícení, elektronický podvozek a kontrolu trakce, ten jako by nebyl!...

V jednoduchosti je síla: KTM Adventure je jednoduše perfektní

KTM Adventure

Silou i elektronikou nabitý oranžový speciál jsme již letos osedlali a byl to zážitek skutečně jedinečný. Nedalo nám to...

VIDEO: Křehká Češka pojede nejtěžší rallye světa

Křehká dívka pojede na čtyřkolce nějtěžší rallye světa

V sychravém podzimním ránu zastaví před moto servisem bílá dodávka s přívěsem. Vystoupí z ní pohledná vysoká blondýnka...



Najdete na iDNES.cz