Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harry s Meghan ukázali světu legendární jaguar přestavěný na elektrovůz

  10:04aktualizováno  10:04
Svatba britského prince Harryho a americké herečky Meghan Markleové k sobě přitáhla i zraky milovníků automobilů. Novomanželé se v sobotu na soukromý večírek v sídle Frogmore House odvezli v modrostříbrném Jaguaru E, jednom z nejkrásnějších automobilů historie.

Královská svatba Harryho a Meghan

Sledovat další díly na iDNES.tv

A nebyl to ledajaký vůz. Kromě zvláštní poznávací značky E190518 upomínající na den sňatku pod kapotou ukrýval místo tradičního benzinového šestiválce elektrický pohon.

Fotogalerie

Pronajaté auto, které vévoda ze Sussexu řídil na britské poměry netradičně z levého sedadla, se oficiálně jmenuje Jaguar E-Type Zero a veřejnosti se představilo už loni v září, kdy značka přišla s velkolepými plány na elektrifikaci svých modelů. 

Přestavba legendárního oldtimeru je spíše reklamní tah, občas však v médiích problesknou zprávy, že by továrna tato auta mohla produkovat v omezené sérii. Firma Jaguar Land Rover již několik let vdechuje druhý život například tradičním Land Roverům, ovšem v nich nechává spalovací motory.

Na vestavbu elektrického pohonu si Indy vlastněná britská automobilka najala odborníka na slovo vzatého, chorvatského inženýra a vynálezce Mateho Rimace. Ten se proslavil svými elektrickými supersporty, které mají nebývale výkonnou pohonnou soustavu. V jednom z nich se například loni v červnu při natáčení pořadu The Grand Tour zranil známý motoristický novinář Richard Hammond, kolega prostořekého Jeremyho Clarksona.

Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero

Rimac pod dlouhou kapotu jaguaru umístil elektrický pohon, který dává automobilu 295 koňských sil, tedy o 30 více než měl originální motor ze
60. let. Z nuly na sto kilometrů v hodině s ním elektrický E-Type zrychlí za 5,5 sekundy, tedy za polovinu času oproti benzinové verzi. 

Horší je to jen s dojezdem, baterie vydrží zhruba 270 kilometrů jízdy, záleží samozřejmě na řidičově stylu. Modernizovaný je i interiér, pro přístrojovou desku konstruktéři použili uhlíková vlákna, ve světlometech nahradily žárovky LED diody.

Na první pohled je vůz k nerozeznání od původního Jaguaru E, který je řazen mezi nejkrásnější automobily všech dob. Hovořil tak o něm i Enzo Ferrari. Malcolm Sayer ho koncipoval jako syntézu sportovního vozu a auta pro každodenní použití. Firma pro něj stanovila takovou cenu, aby byl dostupný veřejnosti. Do roku 1975 se vyrobilo přes 70 000 vozů tří sérií. Automobil, který se nabízel jako kupé s pevnou střechou nebo otevřený roadster, se stal jednou z ikon 60. let.

Královská svatba Harryho a Meghan

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autoři: ,


Nejčtenější



Další z rubriky

Porsche má podíl v chorvatské automobilce, pomůže s vývojem elektroaut

Rimac Concept Two

Zapomeňte na Teslu. Nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě postavil třicetiletý Chorvat Mate Rimac. Může jet...

Děti trpí v autech jako v peci, nenechávejte je v sedačkách ani minutu

Spící dítě v autě

Nejprve tříletá holčička v Brně, poté o půl roku mladší dítě na Slovensku. Zapomenuté v autě a upoutané do sedačky...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Najdete na iDNES.cz