Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

aktualizováno 
Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme zkusili řídit.

V klimatizované kabině to vypadá jak ve velíně továrny, strojník se s ní otáčí jak na obrtlíku podle toho, kam potřebuje vidět. Klepeta na dlouhém rameni strom popadnou, odříznou a vcukuletu ho odvětví. Pak to obrovské párátko uloží k ostatním, nebo rovnou naporcuje na kratší díly. Podle zkušeného strojníka harvestoru Marcela Skácela se takový stroj, kterému by to slušelo i ve sci-fi filmu, budete učit ovládat rok; až pak to bude dokonalé, my měli jen pár desítek minut.

Hydraulicky ovládaný jeřáb má na konci takzvanou těžební hlavici, na ní jsou kromě řetězové pily ještě odvětvovací nože. Zkusili jsme kolový harvestor známé značky John Deere, existují ale také pásové a dokonce kráčející, které se pohybují na jakých pavoučích nohách.

Důležité je, aby harvestor neničil povrch, po kterém se pohybuje, proto obouvají nízkotlaké pneumatiky. I tak mají větší tlak na půdu a nižší prostupnost než pásové a chodící stroje, ty zas nemohou na veřejné komunikace.

Harvestor sám sleduje, kolik dřeva vytěžil. Takový stroj zastoupí v lese několik dělníků s motorovými pilami. Práce s ním je také mnohem bezpečnější.

Autoři:


Témata: práce


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.