VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

  20:00aktualizováno  20:00
Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A když není vybuchlý airbag, dá se přes něj speciální kryt. Hasiči při zásahu u havarovaného vozu musí především zajistit bezpečí posádky a musí také chránit sebe. Velitel čety hasičů z Nošovic popisuje, jak rozpárat auto.

V případě nehody jde o vteřiny. Zasahující jednotka nemá mnoho času rozmýšlet se nad jednotlivými kroky, protože i sebemenší chyba může mít zásadní následky. Hasičům mířícím k nehodě pomáhá, když vědí, kde odpojit akumulátor vozu, kde jsou patrony nafukující airbagy a kde jsou vzpěry v karoserii, které je třeba často rozstřihnout hydraulickými nůžkami. Hasiči procházejí speciálními školeními a dostávají od automobilek speciální dokumentaci (čtěte zde).

Nošovický Hyundai představil společně s hasiči z Moravskoslezského kraje speciální výukovou pomůcku, na které se nováčci učí, jak je moderní auto postavené.

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů
Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů
Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

„Do vozového arzenálu Hasičských záchranných sborů České republiky přibyly další dva automobily z výrobní linky automobilky Hyundai,“ říká Petr Vaněk, mluvčí nošovické továrny automobilky Hyundai. „Staly se unikátní učební pomůckou, na které se záchranné sbory učí anatomii automobilů pro snazší vyprošťování. Nošovická automobilka je sboru prodala za symbolickou jednu korunu,“ dodává.

Záchranný hasičský sbor si je upravil do podoby obnažených modelů, na kterých si mohou nacvičit, které části karoserie se dají snáze přestřihnout hydraulickými nůžkami a které jim naopak odolají. Pohled „pod kůži“ auta je poučný i pro laiky. Vidí, jak vypadají na reálném autě bezpečnostní prvky, jak jsou konstruovány sloupky, vzpěry, nosníky.

Nejprve se na speciálně upraveném Hyundai Tucson budou zaškolovat hasiči z Moravskoslezského kraje, následně by měl sloužit i záchranářům z dalších koutů České republiky.

Fotogalerie

Odpojit baterky!

„Nejprve se provádí prvotní průzkum, zjišťuje se počet zraněných osob, rozsah nehody,“ popisuje zásah Martin Pajurek, velitel čety hasičů z Nošovic. Hasiči musí také vytyčit místo nehody, aby je samotné při práci neohrožovali další účastníci provozu. Provede se také protipožární opatření, to znamená především odpojení autobaterie a dalších akumulátorů ve voze, moderní auta jich mají často více, navíc se začínají více prosazovat elektromobily a hybridní vozidla, která mají velké balíky trakčních baterií.

„Pokud auto není možné odpojit od elektřiny (některá auta mají akumulátory z pohledu hasičů umístěné nevhodně, například pod sedadlem - pozn. red.), musíme se chránit před prvky, které by nám mohly ublížit,“ vysvětluje Pajurek. To znamená třeba v případě nevybuchlých předních vzduchových vaků použít speciální zachytávač airbagů.

Při zásahu auto hasiči často doslova rozstřihají. S pomocí hydraulických nůžek přestřihnou sloupky a třeba i oddělí střechu. Moderní auta vyrobená z vysokopevnostních ocelí jsou pro hydraulické nůžky často nepřekonatelně pevná, hasiči tedy musí vědět, kde stříhat. Některá auta tak mají například na čelním skle rysky, u kterých se dají stříhat přední sloupky. Martin Pajurek ovšem pro iDNES.cz dodává, že ani staré, „měkčí“ auto není často jednoduché na „rozpárání“, často je totiž tak zrezlé, že se hasič například nemá o co opřít, pokud chce vytrhnout zámek vzpříčených dveří.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...



Najdete na iDNES.cz