Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ročně hoří na dva tisíce aut. Pořiďte si pod sedadlo hasicí přístroj

aktualizováno 
Hasiči v loňském roce vyjížděli více než dva tisíce krát k požárům souvisejícím s dopravou. Policie loni vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta, při kterých zemřelo 26 lidí. Řidiči by si měli osvojit, jak se chovat, když se z auta začne podezřele kouřit. A měli by si pořídit hasicí přístroj, i když v povinné výbavě není.

V roce 2015 policie vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Z auta stoupá kouř - hoří, nebo ne? Většina řidičů se bojí se k zakouřenému autu přiblížit, i když je to třeba. S požárem vozidla se však můžeme setkat kdykoliv, byť se bude jednat o cizí auto. Oheň v autě navíc postupuje nezvykle rychle. Každý by proto měl znát základní pravidla, než přivolá hasiče. Často mohou lidé na silnicích situaci zachránit. Je ale třeba vědět, jak se chovat a mít čím hasit.

Co dělat?

  • Při jakémkoliv podezření na to, že náš automobil hoří, co nejrychleji zastavíme na vhodném místě.
  • Vypneme motor a zapalování.
  • Vystoupíme z auta a rychle zkontrolujeme „hořící“ auto i jeho náklad. Tak lokalizujeme případné ohnisko počínajícího požáru.
  • Potvrdí-li se podezření, že auto začíná hořet, okamžitě vysadíme všechny cestující. Cestující se musí zdržovat v dostatečné vzdálenosti od vozidla a mimo silnici.
  • Pokud je auto vybaveno dobře přístupným odpojovačem baterie, vypneme jej. Nejednou bývá příčinou požáru zkrat v elektroinstalaci. Především na počátku může být odpojení baterie účinným krokem k zažehnání požáru celého auta.
  • Usoudíme-li, že zdolání ohně je nad naše síly, okamžitě voláme hasiče (linku 150, případně 112).
  • K hašení požáru použijeme hasicí přístroj. Nemáme-li ho ve výbavě, můžeme se pokusit ho zdolat přikrytím dekou, kabátem - čímkoliv, co k němu zamezí přístupu vzduchu. Uvedené opatření je však účinné jen v počátcích požáru.
  • Pokud hoří v motorovém prostoru vozidla a máme k dispozici hasicí přístroj, kapotu jen lehce pootevřeme a pokusíme se požár zdolat.
  • Pokud je zdolání ohně je nad naše síly, odejdeme do bezpečné vzdálenosti a vyčkáme příjezdu hasičů.

„V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 140 dopravních nehod spojených s požárem vozidla. Zemřelo při nich 26 lidí, dalších 17 bylo zraněno těžce a 100 lehce,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nehody ale nejsou jediným spouštěčem požáru v autě: hasit požáry, ke kterým došlo v souvislosti s dopravou, vyjížděli hasiči v roce 2015 celkem 2 048krát.

Kupte si hasicí přístroj

Hasicí přístroj není v české povinné výbavě, ale v reálu je velmi užitečný a může zachránit životy. V kufru auta příliš nepomůže, řidič by jej měl mít po ruce, nejlépe umístěný pod sedadlem spolujezdce. Někteří řidiči s sebou vozí hasicí sprej. Ten však funguje spíše jako psychologická berlička - pomoci totiž může jen na samém počátku požáru. Málokdy se ho však podaří zachytit včas, pak se bez plnohodnotného hasicího přístroje neobejdeme.

V řadě evropských států je hasicí přístroj povinný, takže jej potřebujeme i při cestách do zahraničí. Států, kde tato povinnost platí, není zrovna málo: jedná se o Belgii, celé Pobaltí, Polsko, Bulharsko, Rumunsko a Řecko, dále pak Ukrajinu, Bosnu a Hercegovinu, Moldavsko, Rusko, Bělorusko a Turecko.

„Vypravíme-li se do těchto končin, rozhodně s kvalitním hasičákem na palubě. V opačném případě nás čekají nepříjemnosti s místními policisty, v krajním případě pak při jednání s pojišťovnou ohledně likvidace škodní události spojené s požárem vozidla,“ upozornil Budský.

Požár dodávky v Broumově způsobila před třemi lety závada elektroinstalace:

Zbytečná panika škodí

Je tedy vhodné být při dopravní nehodě připraven s hasicím přístrojem v ruce. Ale není kouř jako kouř. Pokud se z auta valí hustý bílý dým, značí to unikající vodu z chladiče, tedy vodní páru. Proto je nutná především rychlá kontrola situace. „Možná i vlivem filmů, ve kterých auta hoří a vybuchují, se lidé pak bojí zasáhnout a pomoci tak například zraněným. Ti pak často umírají bez pomoci a to jen díky zbytečným obavám potenciálních zachránců,” podotkl Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Fotogalerie

Lidé, kteří se dostanou do takové situace, zapomínají například na to, že požár v autě se šíří nezvykle rychle. Je dobré si uvědomit, že oheň a jeho zplodiny představují pro pasažéry hořícího auta smrtelné nebezpečí - již několik vteřin vdechování jedovatého kouře může zabíjet, zajistěte proto, aby se všichni cestující dostali co nejrychleji z auta. Pokud to jde, je dobré odpojit autobaterii - řada požárů vzniká zkratem v elektroinstalaci. Pokud hoří v motorové části auta, otevírejte kapotu jen do nezbytně nutné výšky - dokořán otevřená kapota je nejčastější chybou v takových situacích (podrobněji viz box).

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Trumpův boj proti globalizaci ohrožuje americký autoprůmysl

Toyota Tundra

Toyota Tundra vypadá každým coulem jako každý jiný ryze americký pick-up, i tak ale riskuje, že nebude vyhovovat...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 75 877 km, diesel
640 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz