VIDEO: Parádní hasičská pragovka v akci

aktualizováno 
Praga RN je pokladem hasičů z Mníšku pod Brdy. Speciál v originální hasičské úpravě už je na výminku a průběžně prochází renovací do původního stavu. Teď se shánějí koncová světla. RN byla ceněná pro malé rozměry, žádný jiný hasičský vůz neprojede na druhé nádvoří Karlštejna.

Vozidlo od roku 1951 jako nové sloužilo vojenské posádce Jince a v roce 1956 ho koupil bývalý Národní výbor Příbram pro potřeby dobrovolného sboru hasičů Březové Hory. V roce 1971 se dostal do Mníšku pod Brdy. Dobrovolní hasiči z Mníšku začali značně poškozené vozidlo opravovat. Mělo vadný motor, utrženou ojnici, zkorodovanou vodní nádrž a neodpovídající elektroinstalaci. Vyměnili tedy motor, vyčistili a natřeli nádrž a vyměnili elektrovýzbroj. Oproti originálu je na vozidle minimum technických úprav. Sloužilo k výjezdům hasičů z Mníšku do roku 1987, kdy ho nahradila CAS 32 Tatra 138.

Hasiči pragovku oceňovali pro malé rozměry, dobře se s ní manévrovalo při požárech v lesním masivu Brd a v chatových osadách. Tento typ cisterny prý projede až na druhé nádvoří Karlštejna, což žádný jiný vůz se dvěma kubíky vody v cisterně dodnes nezvládl. V padesátých letech sloužily Pragy RN na ruzyňském letišti jako pěnové zásahové vozy.

Vozidlo je garážované a hasiči ho postupně upravují do původního stavu. Teď shánějí zadní světla.

Praga RN

  • Konstrukce: žebřinový rám, pevné nápravy odpružené půleliptickými pery, pohon zadních kol přes diferenciál s planetovým soukolím poháněným kardanem. Provozní brzda kapalinová na všechna kola, čtyřstupňová převodovka pro jízdu před a jeden stupeň vzad
  • Motor: šestiválec 3 468 ccm, výkon 51,5kW /70k
  • Nástavbu vyrobila továrna hasících zařízení Vysoké Mýto.
  • Čerpadlo: odstředivé třístupňové, s oběžnými bronzovými koly, 1600 l/min, dopravní výška 80 m / max 160 m, sací hloubka max 7,5m
  • Objem nádrží: 1 500 litrů vody a 500 litrů pěnidla, upraveno na 2 000 l vody
  • Míst k sezení: 7osob
  • Celková hmotnost: 6 500 kg
  • Hmotnost prázdného vozu: 3 200 kg
  • Užitečné zatížení: 3 000 kg
  • Maximální rychlost: 60 km/h


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...

Automobilky drží na skladě víc aut než obvykle, levnější však nebudou

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Nadprůměrné letní registrace většiny automobilek a plné odstavné plochy nových aut po celém Česku svádějí k úvaze, že...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...



Najdete na iDNES.cz