Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Parádní hasičská pragovka v akci

aktualizováno 
Praga RN je pokladem hasičů z Mníšku pod Brdy. Speciál v originální hasičské úpravě už je na výminku a průběžně prochází renovací do původního stavu. Teď se shánějí koncová světla. RN byla ceněná pro malé rozměry, žádný jiný hasičský vůz neprojede na druhé nádvoří Karlštejna.

Vozidlo od roku 1951 jako nové sloužilo vojenské posádce Jince a v roce 1956 ho koupil bývalý Národní výbor Příbram pro potřeby dobrovolného sboru hasičů Březové Hory. V roce 1971 se dostal do Mníšku pod Brdy. Dobrovolní hasiči z Mníšku začali značně poškozené vozidlo opravovat. Mělo vadný motor, utrženou ojnici, zkorodovanou vodní nádrž a neodpovídající elektroinstalaci. Vyměnili tedy motor, vyčistili a natřeli nádrž a vyměnili elektrovýzbroj. Oproti originálu je na vozidle minimum technických úprav. Sloužilo k výjezdům hasičů z Mníšku do roku 1987, kdy ho nahradila CAS 32 Tatra 138.

Hasiči pragovku oceňovali pro malé rozměry, dobře se s ní manévrovalo při požárech v lesním masivu Brd a v chatových osadách. Tento typ cisterny prý projede až na druhé nádvoří Karlštejna, což žádný jiný vůz se dvěma kubíky vody v cisterně dodnes nezvládl. V padesátých letech sloužily Pragy RN na ruzyňském letišti jako pěnové zásahové vozy.

Vozidlo je garážované a hasiči ho postupně upravují do původního stavu. Teď shánějí zadní světla.

Praga RN

  • Konstrukce: žebřinový rám, pevné nápravy odpružené půleliptickými pery, pohon zadních kol přes diferenciál s planetovým soukolím poháněným kardanem. Provozní brzda kapalinová na všechna kola, čtyřstupňová převodovka pro jízdu před a jeden stupeň vzad
  • Motor: šestiválec 3 468 ccm, výkon 51,5kW /70k
  • Nástavbu vyrobila továrna hasících zařízení Vysoké Mýto.
  • Čerpadlo: odstředivé třístupňové, s oběžnými bronzovými koly, 1600 l/min, dopravní výška 80 m / max 160 m, sací hloubka max 7,5m
  • Objem nádrží: 1 500 litrů vody a 500 litrů pěnidla, upraveno na 2 000 l vody
  • Míst k sezení: 7osob
  • Celková hmotnost: 6 500 kg
  • Hmotnost prázdného vozu: 3 200 kg
  • Užitečné zatížení: 3 000 kg
  • Maximální rychlost: 60 km/h



Nejčtenější



Další z rubriky

I bohatá Evropa ráda ušetří. Levné dacie jdou na odbyt

Dacia Duster

Na západoevropském trhu si za posledních deset let nejvíce z prodávaných automobilových značek polepšila Dacia. Její...

Zpátky do minulosti: dovozce v Hradci ukázal současné ruské offroady

Legendární UAZ 3151 Hunter sloužil v armádách bývalého východního bloku. Vyrábí...

Osvědčená Lada Niva, její monster trucková verze, ale i „vlajkový“ offroad UAZ či legendární terénní mikrobus...

Spanilou jízdu Škody mohou zbrzdit požadavky odborů a nedostatek kapacit

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Požadavky odborů omezí budoucí růst značky Škoda, tvrdí analytici ze společnosti LMC. Mladoboleslavská automobilka se...

Najdete na iDNES.cz