Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Parádní hasičská pragovka v akci

aktualizováno 
Praga RN je pokladem hasičů z Mníšku pod Brdy. Speciál v originální hasičské úpravě už je na výminku a průběžně prochází renovací do původního stavu. Teď se shánějí koncová světla. RN byla ceněná pro malé rozměry, žádný jiný hasičský vůz neprojede na druhé nádvoří Karlštejna.

Vozidlo od roku 1951 jako nové sloužilo vojenské posádce Jince a v roce 1956 ho koupil bývalý Národní výbor Příbram pro potřeby dobrovolného sboru hasičů Březové Hory. V roce 1971 se dostal do Mníšku pod Brdy. Dobrovolní hasiči z Mníšku začali značně poškozené vozidlo opravovat. Mělo vadný motor, utrženou ojnici, zkorodovanou vodní nádrž a neodpovídající elektroinstalaci. Vyměnili tedy motor, vyčistili a natřeli nádrž a vyměnili elektrovýzbroj. Oproti originálu je na vozidle minimum technických úprav. Sloužilo k výjezdům hasičů z Mníšku do roku 1987, kdy ho nahradila CAS 32 Tatra 138.

Hasiči pragovku oceňovali pro malé rozměry, dobře se s ní manévrovalo při požárech v lesním masivu Brd a v chatových osadách. Tento typ cisterny prý projede až na druhé nádvoří Karlštejna, což žádný jiný vůz se dvěma kubíky vody v cisterně dodnes nezvládl. V padesátých letech sloužily Pragy RN na ruzyňském letišti jako pěnové zásahové vozy.

Vozidlo je garážované a hasiči ho postupně upravují do původního stavu. Teď shánějí zadní světla.

Praga RN

  • Konstrukce: žebřinový rám, pevné nápravy odpružené půleliptickými pery, pohon zadních kol přes diferenciál s planetovým soukolím poháněným kardanem. Provozní brzda kapalinová na všechna kola, čtyřstupňová převodovka pro jízdu před a jeden stupeň vzad
  • Motor: šestiválec 3 468 ccm, výkon 51,5kW /70k
  • Nástavbu vyrobila továrna hasících zařízení Vysoké Mýto.
  • Čerpadlo: odstředivé třístupňové, s oběžnými bronzovými koly, 1600 l/min, dopravní výška 80 m / max 160 m, sací hloubka max 7,5m
  • Objem nádrží: 1 500 litrů vody a 500 litrů pěnidla, upraveno na 2 000 l vody
  • Míst k sezení: 7osob
  • Celková hmotnost: 6 500 kg
  • Hmotnost prázdného vozu: 3 200 kg
  • Užitečné zatížení: 3 000 kg
  • Maximální rychlost: 60 km/h




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.