Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obr plný vody projede všude. Podívejte se na unikátní hasičskou tatrovku

aktualizováno 
Dobrovolní hasiči z Hřenska mají nový speciál. Jako první v republice dostali novou čtyřkolovou Tatru T815, původně vyvinutou pro armádu a osazenou hasičskou výzbrojí. Unikát stál sedm milionů.

Hřenští hasiči si teď připadají jako Alenka v říši divů. K povodním, požárům, záchraně horolezců nebo turistů donedávna vyjížděli s letitými tatrovkami T148. Vedení obce jim díky dotaci Evropské unie mohlo pořídit nový speciál. 

Teď už čekají jen na garanční prohlídku a naprogramování vysílaček, aby nablýskaný obr mohl tatrováckou babičku zastoupit.

Hasičská Tatra T148

Hasičská Tatra T148

Jak má nový speciál vypadat, si hasiči naporoučeli sami. Hřensko a okolí každoročně trápí povodně, lesní požáry nebo neukáznění turisté, kteří někam spadnou. I proto má speciální čtyřkolka zvýšenou brodivost až 1,5 metru. Zároveň je oproti klasickým šestikolovým hasičským tatrám nižší. Její výška, s kterou se dá pomocí hydrauliky ještě manipulovat v rozmezí 12 centimetrů, dosahuje jen 2,85 metru.

Jízdní komfort se vůbec nedá srovnat se starou tatrovkou. Pokud hasič chtěl ve "148" zařadit, musel mít s řízením zkušenosti, nebo víc posilovat. Nový terénní speciál je vybaven 14stupňovou mechanickou převodovkou s poloautomatickým řazením. Šoférovi stačí sledovat displej, jak systém sám řadí, případně mu pomoci joystickem přeřadit na jiný rychlostní stupeň. Na sto kilometrů tenhle "drobeček" spolyká asi 30 litrů nafty. Vysokou průchodnost terénu zaručuje čtyřkolce malý rozvor. Je kratší než u šestikolového provedení, které Tatra také nabízí.

Hasičský speciál Tatra

Vůz je vybaven větším počtem hadic pro potřeby lesních požárů ve skalách. Na rozdíl od devětatřicetiletého předchůdce má ve svých útrobách elektrickou centrálu, motorovou rozbrušovačku nebo moderní dýchací přístroje. Luxusem je pro místní hasiče i automaticky výsuvný stožár se světlometem a kamera pro couvání.

Čtyřkolku hasiči předvedli s plnou vodní náplní, tedy se 4 300 litry vody a 300 litry pěnidla. Při vyhýbání se protijedoucím vozidlům si 22tunový kolos lehce poradil jak s metrovými bariérami u silnice, tak i s jízdou ve dvaceticentimetrovém sněhu po podmáčeném poli.

Hasičský speciál Tatra

  • Vozidlo je postaveno na čtyřkolovém podvozku Tatra T815–721R52/371. Pohon přední nápravy je přiřaditelný.
  • Obě nápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči.
  • Cisterna je osazena přeplňovaným vzduchem chlazeným naftovým osmiválcem Tatra T3D-928–20 o výkonu 280 kW/1 800 Nm, splňujícím emisní normu Euro 5. Tento motor je ve vozidle vestavěn z konstrukčních důvodů – vzhledem ke konfiguraci podvozku s krátkým rozvorem byl zvolen právě tento "slabší" motor.
  • Převodovka Tatra 14TS 210 s poloautomatickým elektronickým systémem řazení Norgren.
  • Kabina je čtyřmístná, sklopná, osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly s tříbodovými pásy, vybavena nezávislým naftovým topením.
Hasičský speciál Tatra
  • Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů, panely jsou z hliníkového plechu.
  • Čerpací zařízení THT TO 3000 dosahuje průtoku 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.
  • Délka bez lanového navijáku je 7 350 mm, šířka standardních 2 550 mm a výška 2 850 mm.
  • Světlá výška pod nápravou je 360 mm a brodivost 1 200 mm. Regulací tlaku ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / -120 mm.
  • Provozní hmotnost vozu je 12 100 kg, celková potom 17 000 kg.

 

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.
Fiat Ducato 3,0 plachta č.90.

r.v. 2011, naj. 393 000 km, diesel
325 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.