Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Kopřivnici vystavují unikátní český skútr. Zapomenutý byl 70 let

aktualizováno 
Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět český skútr Hausman z roku 1947, který existuje v jediném exempláři. Nadčasový stroj byl představen před 70 lety na strojírenské výstavě v Praze.

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět český skútr Hausman z roku 1947. | foto: ČTK

„Do sériové výroby se však nedostal, protože v 50. letech dostal přednost skútr ČZ (Čezeta) později pro svůj tvar nazývaný Prase,“ vysvětlil majitel muzea Jaroslav Šerý (více o čezetě zvané Prase čtěte zde).

Na návrhu karosérie skútru pracoval inženýr Jaroslav Hausman s karosářem Josefem Sodomkou. Vyrobili jediný kus. O stroji se ve své době psalo ve Světě motorů, Motoristické současnosti i dalších časopisech. Když se ale nedostal do výroby, sešel z očí a dlouhá desetiletí zůstal skryt ve vlastnictví Hausmanových dědiců.

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku...

Zachoval se v původním stavu. „Celý jsme ho rekonstruovali. Sedlo je nové, lak je nový, ale jinak je ten motocykl původní,“ řekl Šerý.

Stroj obklopuje trubkový rám. Motor je chlazený vzduchem, který nabírají otvory v přídi skútru. Pod předním krytem je rozměrný prostor, v němž se nachází rezerva. Skútr Hausman váží 120 kilogramů a může vyvinout rychlost až 100 kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Unikátní je i jeho jednoválcový motor, který má obsah 170 krychlových centimetrů. „Stosedmdesátka jako taková se nevyráběla. Těchto motorů bylo vyrobených jenom šest. Pět kusů bylo použito do soutěžních motocyklů a jeden motor je v tomto skútru,“ řekl Šerý.

V muzeu je k vidění i rám pro další skútr, který už ale inženýr Hausman nedodělal. „Mám k němu výkresy jedna ku jedné. První trubkový rám byl takový kulatý, ten druhý rám je hranatý, v tom se to lišilo a v nějakých drobnostech. I karoserie měla být trošku jiná. Chtěli udělat něco jiného, lepšího,“ řekl Šerý.

V muzeu Old Timer jsou k vidění desítky historických automobilů i motocyklů známých značek z celého světa, mezi nimi i několik unikátních exponátů.

Autoři: ,


Nejčtenější



Další z rubriky

OBRAZEM: Podívejte se na perly pražského srazu harleyů

Harley-Davidson 115th Anniversary

Na oslavy 115. výročí založení legendárního amerického výrobce motorek Harley-Davidson dorazilo do Prahy přes 110 000...

Centrem Prahy projely čtyři tisíce harleyů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Centrem Prahy v sobotu projely ve spanilé jízdě asi čtyři tisíce motocyklů Harley-Davidson. Slavnostní jízda se...

Tuto motorku z garáže nikdo nevytáhne. Mohly by z ní odpadnout miliony

Harley Davidson Blue Edition Bucherer

Že některé automobilové speciality mohou stát desítky milionů, není nic nového a překvapivého. Obvykle tomu odpovídají...

BMW C 650 GT
BMW C 650 GT

r.v. 2012, naj. 17 126 km, 1. majitel
175 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz