V Kopřivnici vystavují unikátní český skútr. Zapomenutý byl 70 let

aktualizováno 
Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět český skútr Hausman z roku 1947, který existuje v jediném exempláři. Nadčasový stroj byl představen před 70 lety na strojírenské výstavě v Praze.

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět český skútr Hausman z roku 1947. | foto: ČTK

„Do sériové výroby se však nedostal, protože v 50. letech dostal přednost skútr ČZ (Čezeta) později pro svůj tvar nazývaný Prase,“ vysvětlil majitel muzea Jaroslav Šerý (více o čezetě zvané Prase čtěte zde).

Na návrhu karosérie skútru pracoval inženýr Jaroslav Hausman s karosářem Josefem Sodomkou. Vyrobili jediný kus. O stroji se ve své době psalo ve Světě motorů, Motoristické současnosti i dalších časopisech. Když se ale nedostal do výroby, sešel z očí a dlouhá desetiletí zůstal skryt ve vlastnictví Hausmanových dědiců.

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku...

Zachoval se v původním stavu. „Celý jsme ho rekonstruovali. Sedlo je nové, lak je nový, ale jinak je ten motocykl původní,“ řekl Šerý.

Stroj obklopuje trubkový rám. Motor je chlazený vzduchem, který nabírají otvory v přídi skútru. Pod předním krytem je rozměrný prostor, v němž se nachází rezerva. Skútr Hausman váží 120 kilogramů a může vyvinout rychlost až 100 kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Unikátní je i jeho jednoválcový motor, který má obsah 170 krychlových centimetrů. „Stosedmdesátka jako taková se nevyráběla. Těchto motorů bylo vyrobených jenom šest. Pět kusů bylo použito do soutěžních motocyklů a jeden motor je v tomto skútru,“ řekl Šerý.

V muzeu je k vidění i rám pro další skútr, který už ale inženýr Hausman nedodělal. „Mám k němu výkresy jedna ku jedné. První trubkový rám byl takový kulatý, ten druhý rám je hranatý, v tom se to lišilo a v nějakých drobnostech. I karoserie měla být trošku jiná. Chtěli udělat něco jiného, lepšího,“ řekl Šerý.

V muzeu Old Timer jsou k vidění desítky historických automobilů i motocyklů známých značek z celého světa, mezi nimi i několik unikátních exponátů.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu. Letos se módní kreace...

Jawy od indické Mahindry ukázaly kejvačku, forty-two i budoucí Perak

Nová JAWA 300

Nová Jawa 300 stojí v přepočtu jen něco málo přes padesát tisíc a oživila nádherné tvary „kejvačky“ z padesátých let s...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Najdete na iDNES.cz