Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Displej promítající na čelní sklo můžete mít i ve starém autě

aktualizováno 
Projekční displeje na čelních sklech byly donedávna specialitou luxusních a drahých aut. Dnes se pomalu stěhují i do vozů nižších tříd, ale převážně jako příplatková výbava. Ale kdo chce mít důležitá jízdní data na čelním okně i ve starším autě, sežene ho jako doplněk.

Garmin Head-Up Display (HUD) | foto: Garmin

Novinka od výrobce navigací Garmin je použitelná v jakémkoliv autě. Podmínkou je pouze palubní deska, čelní sklo a zdířka zapalovače. Instalace HUD (Head-Up Display) je velmi snadná. Krabička s projektorem se připevní na palubní desku a na čelní sklo (do dolní části v zorném poli řidiče) se pak přilepí dodávaná průhledná reflexní fólie, na kterou krabička informace promítá.

Fotogalerie

Od integrovaných projekčních displejů se přístroj liší. Nezobrazuje totiž primárně rychlost, což je základní informace integrovaných head-up displejů. Displej se specializuje na navigační informace a jelikož samotná navigace není v krabičce integrována, musí si majitel pořídit ještě navigaci ve smartphonu.

Naštěstí není potřeba žádná speciální navigace, postačí jakýkoliv smartphone s operačním systémem Android, Windows Phone, nebo iOS. Podporovány jsou navigační aplikace Garmin StreetPilot a Navigon. Aplikace nejsou bezplatné, cena záleží na mapových podkladech. Navigon pro Android ve verzi s mapami celé Evropy stojí 1 500 korun, verze s mapami pro východní Evropu stojí 990 korun.

HUD se ke telefonu připojí bezdrátově pomocí Bluetooth. Díky krabičce pak není potřeba ani držák na mobil, všechny potřebné informace zobrazí projekční displej od Garminu. Tedy vyjma samotné mapy, tu displej ukázat neumí.

Projekční displej naopak na čelní sklo promítne směrové šipky navigace, zobrazuje údaje o vzdálenosti ke křižovatce, aktuální rychlost a povolenou rychlost v projížděném úseku, čas do cíle a také informace o jízdních pruzích. Dokonce umí upozornit na opuštění jízdního pruhu (tzv. Lane Assist) a na kamery měřící rychlost. V druhém případě ovšem záleží na mapových podkladech v navigaci.

Garmin Head-Up Display (HUD)

Displej vcelku logicky nehýří barvami, to by bylo při promítání na čelní sklo kontraproduktivní. Základní barvou je zelená, kterou doplňuje červená u některých upozorňujících ikon. Obraz je díky speciální reflexní fólii dobře čitelný ve dne i v noci. Jas si přístroj podle světelných podmínek reguluje sám.

Krabička Garmin HUD stojí na českém trhu 3 990 korun. Zhruba stejnou sumu zaplatíte i jinde v Evropě, firma drží velmi podobné ceny. Výrazněji lze ušetřit jen nákupem v USA, kde lze toto zařízení koupit v přepočtu za zhruba 2 500 korun. 

Pokud by vás lákal projekční displej a nepotřebujete zobrazovat navigaci, lze koupit množství přístrojů, které zobrazují rychlost. Takové přístroje stojí méně, ceny začínají kolem 1 500 korun. Takový HUD prodává třeba i známá firma vyrábějící komponenty a autopříslušenství Valeo pod jménem speed/visio.

Head-up displej

Projekci důležitých informací do zorného pole okoukali konstruktéři aut u letadel. První primitivní systémy se začaly objevovat kolem druhé světové války. V šedesátých letech se začaly prosazovat ve vojenském letectvu a v následujícím desetiletí i v civilním. Prvním produkčním autem, které dostalo head-up displej, byl v roce 1988 Oldsmobile Cutlass Supreme.



Autor:




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.