Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Displej promítající na čelní sklo můžete mít i ve starém autě

aktualizováno 
Projekční displeje na čelních sklech byly donedávna specialitou luxusních a drahých aut. Dnes se pomalu stěhují i do vozů nižších tříd, ale převážně jako příplatková výbava. Ale kdo chce mít důležitá jízdní data na čelním okně i ve starším autě, sežene ho jako doplněk.

Garmin Head-Up Display (HUD) | foto: Garmin

Novinka od výrobce navigací Garmin je použitelná v jakémkoliv autě. Podmínkou je pouze palubní deska, čelní sklo a zdířka zapalovače. Instalace HUD (Head-Up Display) je velmi snadná. Krabička s projektorem se připevní na palubní desku a na čelní sklo (do dolní části v zorném poli řidiče) se pak přilepí dodávaná průhledná reflexní fólie, na kterou krabička informace promítá.

Fotogalerie

Od integrovaných projekčních displejů se přístroj liší. Nezobrazuje totiž primárně rychlost, což je základní informace integrovaných head-up displejů. Displej se specializuje na navigační informace a jelikož samotná navigace není v krabičce integrována, musí si majitel pořídit ještě navigaci ve smartphonu.

Naštěstí není potřeba žádná speciální navigace, postačí jakýkoliv smartphone s operačním systémem Android, Windows Phone, nebo iOS. Podporovány jsou navigační aplikace Garmin StreetPilot a Navigon. Aplikace nejsou bezplatné, cena záleží na mapových podkladech. Navigon pro Android ve verzi s mapami celé Evropy stojí 1 500 korun, verze s mapami pro východní Evropu stojí 990 korun.

HUD se ke telefonu připojí bezdrátově pomocí Bluetooth. Díky krabičce pak není potřeba ani držák na mobil, všechny potřebné informace zobrazí projekční displej od Garminu. Tedy vyjma samotné mapy, tu displej ukázat neumí.

Projekční displej naopak na čelní sklo promítne směrové šipky navigace, zobrazuje údaje o vzdálenosti ke křižovatce, aktuální rychlost a povolenou rychlost v projížděném úseku, čas do cíle a také informace o jízdních pruzích. Dokonce umí upozornit na opuštění jízdního pruhu (tzv. Lane Assist) a na kamery měřící rychlost. V druhém případě ovšem záleží na mapových podkladech v navigaci.

Garmin Head-Up Display (HUD)

Displej vcelku logicky nehýří barvami, to by bylo při promítání na čelní sklo kontraproduktivní. Základní barvou je zelená, kterou doplňuje červená u některých upozorňujících ikon. Obraz je díky speciální reflexní fólii dobře čitelný ve dne i v noci. Jas si přístroj podle světelných podmínek reguluje sám.

Krabička Garmin HUD stojí na českém trhu 3 990 korun. Zhruba stejnou sumu zaplatíte i jinde v Evropě, firma drží velmi podobné ceny. Výrazněji lze ušetřit jen nákupem v USA, kde lze toto zařízení koupit v přepočtu za zhruba 2 500 korun. 

Pokud by vás lákal projekční displej a nepotřebujete zobrazovat navigaci, lze koupit množství přístrojů, které zobrazují rychlost. Takové přístroje stojí méně, ceny začínají kolem 1 500 korun. Takový HUD prodává třeba i známá firma vyrábějící komponenty a autopříslušenství Valeo pod jménem speed/visio.

Head-up displej

Projekci důležitých informací do zorného pole okoukali konstruktéři aut u letadel. První primitivní systémy se začaly objevovat kolem druhé světové války. V šedesátých letech se začaly prosazovat ve vojenském letectvu a v následujícím desetiletí i v civilním. Prvním produkčním autem, které dostalo head-up displej, byl v roce 1988 Oldsmobile Cutlass Supreme.



Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.