Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Displej promítající na čelní sklo můžete mít i ve starém autě

aktualizováno 
Projekční displeje na čelních sklech byly donedávna specialitou luxusních a drahých aut. Dnes se pomalu stěhují i do vozů nižších tříd, ale převážně jako příplatková výbava. Ale kdo chce mít důležitá jízdní data na čelním okně i ve starším autě, sežene ho jako doplněk.

Garmin Head-Up Display (HUD) | foto: Garmin

Novinka od výrobce navigací Garmin je použitelná v jakémkoliv autě. Podmínkou je pouze palubní deska, čelní sklo a zdířka zapalovače. Instalace HUD (Head-Up Display) je velmi snadná. Krabička s projektorem se připevní na palubní desku a na čelní sklo (do dolní části v zorném poli řidiče) se pak přilepí dodávaná průhledná reflexní fólie, na kterou krabička informace promítá.

Fotogalerie

Od integrovaných projekčních displejů se přístroj liší. Nezobrazuje totiž primárně rychlost, což je základní informace integrovaných head-up displejů. Displej se specializuje na navigační informace a jelikož samotná navigace není v krabičce integrována, musí si majitel pořídit ještě navigaci ve smartphonu.

Naštěstí není potřeba žádná speciální navigace, postačí jakýkoliv smartphone s operačním systémem Android, Windows Phone, nebo iOS. Podporovány jsou navigační aplikace Garmin StreetPilot a Navigon. Aplikace nejsou bezplatné, cena záleží na mapových podkladech. Navigon pro Android ve verzi s mapami celé Evropy stojí 1 500 korun, verze s mapami pro východní Evropu stojí 990 korun.

HUD se ke telefonu připojí bezdrátově pomocí Bluetooth. Díky krabičce pak není potřeba ani držák na mobil, všechny potřebné informace zobrazí projekční displej od Garminu. Tedy vyjma samotné mapy, tu displej ukázat neumí.

Projekční displej naopak na čelní sklo promítne směrové šipky navigace, zobrazuje údaje o vzdálenosti ke křižovatce, aktuální rychlost a povolenou rychlost v projížděném úseku, čas do cíle a také informace o jízdních pruzích. Dokonce umí upozornit na opuštění jízdního pruhu (tzv. Lane Assist) a na kamery měřící rychlost. V druhém případě ovšem záleží na mapových podkladech v navigaci.

Garmin Head-Up Display (HUD)

Displej vcelku logicky nehýří barvami, to by bylo při promítání na čelní sklo kontraproduktivní. Základní barvou je zelená, kterou doplňuje červená u některých upozorňujících ikon. Obraz je díky speciální reflexní fólii dobře čitelný ve dne i v noci. Jas si přístroj podle světelných podmínek reguluje sám.

Krabička Garmin HUD stojí na českém trhu 3 990 korun. Zhruba stejnou sumu zaplatíte i jinde v Evropě, firma drží velmi podobné ceny. Výrazněji lze ušetřit jen nákupem v USA, kde lze toto zařízení koupit v přepočtu za zhruba 2 500 korun. 

Pokud by vás lákal projekční displej a nepotřebujete zobrazovat navigaci, lze koupit množství přístrojů, které zobrazují rychlost. Takové přístroje stojí méně, ceny začínají kolem 1 500 korun. Takový HUD prodává třeba i známá firma vyrábějící komponenty a autopříslušenství Valeo pod jménem speed/visio.

Head-up displej

Projekci důležitých informací do zorného pole okoukali konstruktéři aut u letadel. První primitivní systémy se začaly objevovat kolem druhé světové války. V šedesátých letech se začaly prosazovat ve vojenském letectvu a v následujícím desetiletí i v civilním. Prvním produkčním autem, které dostalo head-up displej, byl v roce 1988 Oldsmobile Cutlass Supreme.



Autor:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Toyota Tj Cruiser

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U...

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

Toyota Century

Toyota Century je limuzína, kterou mimo Japonsko téměř nikdo nezdá. Původní model se vyráběl od roku 1967 celých třicet...

Autofotka týdne: nejkrásnější zadek v celé Asii

Autosalon Tokio 2017

Na ten boubelatý zadeček se chodí dívat davy. Autosalon v Tokiu je plný studií aut budoucnosti, povětšinou jsou to...

Hyundai i10 1,0   Family +
Hyundai i10 1,0 Family +

r.v. 2017, naj. 3 482 km, benzín
177 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz