Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Healey: Britská legenda dostane švédskou techniku

aktualizováno 
Oživování slavných historických značek se stalo hitem letošní sezóny. Každý druhý bohatý nadšenec se do resuscitace nějakého toho staroslavného jména již pustil a ostatní o tom minimálně vážně uvažují.

Healey | foto: HFIautomotive - Healey

Nejnovější zmrtvýchvstání se seriózně chystá ve Velké Británii. V motoristických kruzích proslulý entuziasta Tim Fenna si v srdci ubytoval tradičního výrobce puristických roadsterů Healey.

Jeho láska k legendárním kostitřasům sahá doslova až za hrob, proto se po dvouletém náročném vyjednávání za podpory skupiny HFI stala skutečností dohoda s rodinou Healeyů o navrácení slavné značky do života.

Eminentní zájem měla také společnost GB Sports Car Company, jejíž oživovací plány byly spojeny se solventní čínskou firmou Nanjing Automotive. Nicméně v těchto závodech získal rozhodující náskok právě Fenna se silnou anglo-americkou společností za zády.

On sám to komentuje slovy, že nemá zájem o žádný velký spor, jen chce vyrábět krásné sporťáky s nádechem nostalgie.

Existuje první již pojízdný koncept, který se intenzivně dokončuje a bude pravděpodobně vystaven jako velké překvapení londýnské British Motor Show letos v červenci.

Podle tvůrce se jedná o moderně tvarovaný dvoumístný roadster klasické koncepce s třílitrovým řadovým šestiválcem, který prý duchovně navazuje na velký model Austin-Healey 3000 z roku 1959. Pro sériovou produkci se prý počítá i s kupé a dalšími verzemi, které podle poněkud tajuplného prohlášení vyplní okraje tradičních tříd.

V těchto dnech probíhá výběr vhodné lokality pro továrnu ve Walesu a britském středozemí, o jejím konečném umístění prý rozhodne především řemeslná zručnost tamějších lidí, ze kterých si budoucí vedení vybere cca 400 zaměstnanců. Ve hře je i alternativa Warwick, kde Donald Healey před půlstoletím svoje rychlé vozíky již vyráběl.

Další staroanglická značka s nadějí na brzké znovuzrození je Triumph, kterou získalo BMW v balíčku se značkami bývalého BMC (Rover, Mini). Pravděpodobně již ve stádiu stavby prototypu je roadster Triumph na podvozkových skupinách nového MINI. I zde je rozhodně nač se těšit.

Přímý konkurent Mercedesu SLK a Porsche Boxster bude vznikat pravděpodobně ruční výrobou, konečnou cenou ani obchodními plány se Fenna zatím nechlubí. Proti záloze
1000 Ł je možné objednat na internetové adrese
www.hfiautomotive.com jeden z budoucích 203 vyrobených kusů s tím, že kdo přijde dřív, bude si moci zvolit i pořadové číslo. Číslo 203 značí hodnotu padesátiletého rychlostního rekordu Donalda Healeyho z amerického Bonneville s upraveným Austinem-Healey 100/4. Záloha bude později odečtena od prodejní ceny, ovšem kdy to bude, zatím jasné není.

Nový Healey 3000 vznikl s použitím ocelového prostorového rámu, vyvinutého techniky švédského Volva v devadesátých letech pro nikdy nerealizovaný prototyp. Ten už se jedné praktické aplikace dočkal - švédská společnost Josse Car na jeho základě zrealizovala elegantní retro-roadster indigo, který vznikl v počtu několika prototypů s použitím dvousestkoňového třílitrového šestiválce, přední nápravy a pětistupňové převodovky z modelu Volvo 960. Ambiciózní plány malé firmy se však obrátily v prach a několik stovek závazných objednávek zůstalo nesplněno.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz