Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který zahrnuje také Škodu, vede Herbert Diess. A ten otáčí kormidlem obřího molochu směrem k elektrické budoucnosti. Na to potřebuje ve Wolfsburgu více spojenců. Vytáhl do poslední bitvy, dává všanc svou pozici.
Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019) | foto: Reuters

„Chtěl by se zapsat do historie koncernu jako člověk, který ve Volkswagenu zavedl rozhodující změny – a především je také dotáhl do konce,“ shrnuje německý deník Handelsblatt ambice manažera, který který přišel do koncernu VW z BMW v roce 2015. Podruhé za poslední půlrok se kvůli Diessovi schází dozorčí rada koncernu. V červnu byl v defenzívě. Z mimořádného zasedání nahněvané rady ovšem tehdy vyšel posílen: dosáhl toho, že na důležité posty v koncernu prosadil své lidi, mimo jiné i nového šéfa Škody Auto Thomase Schäfera, který nahradil odbojného Bernharda Maiera (více zde).

V tomto týdnu se sešla dozorčí rada koncernu navzdory pandemii naživo přímo ve Wolfsburgu, nikoliv online. I to dokazuje, že situace je vážná. Diess totiž vytáhl do boje s posledním svým odpůrcem, který je ovšem o to silnější. Je jím odborářský kápo Bernd Osterloh.

Diess ve spolupráci s nejbližšími pracovníky vytvořili v uplynulých týdnech výhružný scénář. Hlavním bodem bylo předčasné prodloužení Diessovy smlouvy, která platí do jara 2023 – novou chce do konce roku 2025, kdy mu bude 67 let. Pokud rada nebude souhlasit, vyhrožuje, že předčasně opustí automobilku.

Boj o moc mezi Diessem a odborovou radou pod vedením předsedy Bernda Osterloha, který je rovněž členem představenstva, podle německých médií už týdny paralyzuje německý koncern. „Jejich konflikty opakovaně pronikají i na veřejnost, jako se to stalo naposledy na jaře. Odborová rada tehdy přiřkla předsedovi představenstva zodpovědnost za masivní problémy se softwarem u nových modelů, jako je Golf 8 a elektromobil ID.3. Oba modely se dostaly na trh se zpožděním,“ připomíná ekonomický list Handelsblatt.

Předseda představenstva odborové radě naopak předhazuje, že vede politiku blokády a brání důležitým změnám v automobilce.

Diess podle Handelsblattu opakovaně hovoří o „Pevnosti Wolfsburg“, která se nedostatečně rychle adaptuje na změny, které souvisí s nutnou elektrifikací a digitalizací. Americký konkurent Tesla, ke které Diess v mnoha ohledech vzhlíží, má před VW v digitalizaci několikaletý náskok.

Bez ohledu na složitou situaci s covidovou pandemií je podle Diesse nutné stále víc sledovat tempo technologického i společenského vývoje, v předstihu reagovat na požadavky na postupný přechod na elektromobilitu a boj se změnami klimatu, a hlavně ve všem bezpodmínečně zrychlit. Ale také změnit strukturu rozhodování – z těžkopádných molochů, které nedokážou reagovat na náhlé změny situace, se z výrobců automobilů musí stát pružné celky. Diess proto mimo jiné vymýšlí novou strukturu celého koncernu, což má mimo jiné znamenat vyčlenění minoritních značek jako Bugatti, Lamborghini nebo Ducati mimo skupinu.

Doba se podle Diesse mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. „Výborným příkladem, jak může taková změna probíhat, je třeba Nokia – pokud nejste dost rychlí, nemáte šanci přežít. Tento příklad říkám svým lidem hodně často,“ řekl Diess pro Bloomberg (čtěte více).

A právě nestandardní předčasné prodloužení smlouvy žádá Diess jako důkaz důvěry v navolený směr. Předseda představenstva by rovněž chtěl obsadit pozice šéfa financí a nákupu svými favority.

Finanční šéf Frank Witter jde v polovině roku 2021 do důchodu, po šesti letech opustí koncern. K tomu je od léta volná pozice šéfa nákupu, v červnu z ní předčasně odešel Stefan Sommer. Nejdůležitější je pro něj, aby se Witterovým nástupcem stal Arno Antlitz. Ten je momentálně finančním ředitelem Audi v Ingolstadtu a je považován za přísného strážce pokladny. Jako finanční šéf značky Volkswagen se v minulých letech vždy odvážil vstupovat do rozepří s Osterlohem.

Novým šéfem nákupu, a tedy Sommerovým nástupcem, by měl být Diessův spojenec z BMW Murat Aksel, který momentálně vede nákup pro značku Volkswagen.

Nerozhodnuto

„V dozorčí radě byla při jednání ve Wolfsburgu mrazivá nálada,“ popisuje deník Handelsblatt. Na setkání prezidia předložil Diess svůj pohled na současnou situaci. Top grémium ovšem zahájilo jednání již předtím bez jeho přítomnosti. Na Diessovo ultimátum při jednání v úterý večer nepřistoupilo. Diess ovšem zatím v čele koncernu zůstává. Členové dozorčí rady si jen chtěli utvořit názor, jak by mohla vypadat další možná spolupráce.

Mezi členy prezidia patří šéf dozorčí rady Hans Dieter Pötsch, zástupce rodiny Wolfgang Porsche, Hans Michel Piëch a Stephan Weil (SPD), ministerský předseda Dolního Saska, které je druhým největším podílníkem koncernu. Rodina a spolková země se dosud snažily vyhnout ostré konfrontaci. Na straně zaměstnanců jsou v dozorčí radě kromě jiných Bernd Osterloh a šéf IG Metallu Jörg Hofmann.

„Rodiny nadále podporují Diesse,“ uvedl v úterý před jednáním mluvčí společnosti Porsche Automobil Holding, která má většinový hlasovací podíl ve společnosti VW.

Diess sází na to, že dozorčí rada VW nebude chtít v současné situaci změnu ve vedení koncernu. Transformace směrem k elektromobilitě a digitalizaci, kterou Diess zahájil, má být plně realizována pod jeho vedením.

Aktuální Diessova smlouva má platnost ještě dva a půl roku. Podle názorů z dozorčí rady má tedy dostatečně velký prostor pro jednání. Handelsblatt ovšem spekuluje, že by prezídium mohlo na druhou stranu Diessovi vyjít vstříc a odsouhlasit navržené kandidáty na uvolněné klíčové pozice.

Diess v loňském roce obsadil první místo v žebříčku nejlépe placených německých generálních ředitelů, vydělal si 9,9 milionu eur.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...