Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

aktualizováno 
Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci celého automobilového průmyslu. Zřejmě vůbec poprvé také lídr německého koncernu vystoupil proti elektromobilům. A pěkně zostra.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz | foto: AP

Německý automobilový průmysl je podle šéfa VW Herberta Diesse vystaven velkému ohrožení a nebývalým výzvám. „Šance, že bude německý automobilový průmysl za deset let ještě patřit ke světové špičce, jsou z dnešního pohledu přibližně padesát na padesát,“ prohlásil Diess v úterý v centrále VW ve Wolfsburgu.

Výzvy jsou podle něj enormní. Diess jmenoval konkrétně obchodní válku mezi USA a Čínou, Brexit i vztahy k Rusku a Turecku. I nová metodika měření emisí a spotřeby paliva osobních vozidel WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) podle něj přivede průmysl „na hranici jeho produktivity“. Volkswagen před nedávnem oznámil, že celosvětový prodej koncernu se v září v souvislosti s novou metodikou měření emisí v porovnání s předchozím rokem citelně snížil.

Diess ve svém projevu zároveň kritizoval přísnější emisní limity Evropské unie. „Současné tažení proti individuální mobilitě, a tedy obecně proti autům, nabývá rozměrů existenčního ohrožení,“ prohlásil u příležitosti otevření 10. Mezinárodní burzy dodavatelů ve Wolfsburgu.

Šéf VW pranýřoval podle jeho názoru „téměř hysterické diskuze týkající se oxidů dusíku v několika málo problematických zónách v německých městech“. Problémem jsou i limity CO2 pro nové vozy, stanovené evropskými ministry životního prostředí a v současnosti projednávané v Berlíně a Bruselu.

Vysoký podíl elektromobilů by mohl zhoršit bilanci CO2 v Německu

„Pokud musíme do roku 2030 snížit emise CO2 naší automobilové flotily o 30 procent, lze to provést pouze s třetinou čistě elektrických aut v ulicích. Bude-li automobilový průmysl tlačen ke snížení o 40 procent, musela by v roce 2030 být polovina vozů elektrických,“ vypočítal šéf Volkswagenu.

Může se hodit

Diess zároveň varoval před tím, že by vysoký podíl elektromobilů mohl mít na celkovou bilanci emisí CO2 v Německu negativní vliv. Protože v Německu se elektřina vyrábí s 600 g CO2 na kilowatthodinu, což je poměrně vysoké číslo. V celoevropském srovnání zaujímá Německo místo v dolní části tabulky.

Pokud se tento údaj výrazně nezlepší, budou v nejhorším případě jezdit po německých ulicích elektromobily poháněné elektřinou z hnědouhelných elektráren. „To převrací myšlenku elektromobility ad absurdum! Protože v takovém případě bychom měli v Německu stejně vysoké nebo dokonce vyšší emise CO2 než dnes. A to se stane navzdory tomu, že jsme do změny struktury a přechodu na e-mobilitu investovali stovky miliard,“ uvedl Diess.

Daimler vidí ekologickou bilanci elektromobilů už dnes pozitivně

Diessovy výroky na adresu německé elektřiny s vysokými emisemi CO2 vyvolaly mezi odborníky ostré diskuze. Zaprvé podíl obnovitelných zdrojů energie v celkovém mixu německého proudu v poslední době zřetelně vzrostl: v roce 2013 činil pouhých 23 procent, v roce 2017 to bylo podle německého Úřadu na ochranu životního prostředí již 33 procent.

Zadruhé už delší dobu trvá spor mezi elektroauty a klasickými spalovacími motory o celkovou ekologickou bilanci. Záleží na konkrétní studii, velikosti baterie, mixu elektrického proudu při výrobě i v provozu a předpokládané výkonnosti po dobu životnosti automobilu – z některých studií vycházejí elektroauta hůř co se týče celkových emisí CO2, ovšem často jsou už nyní zřetelně lepší než diesely nebo benzinové motory.

I jeden z Diessových německých konkurentů předvídá do budoucna méně problémů než šéf koncernu VW. Daimler nedávno zveřejnil výsledky interního průzkumu týkajícího se elektromobilů: výroba elektrických Mercedesů způsobí o 80 procent vyšší emise CO2 než výroba spalovacího motoru. Ovšem v provozu jsou emise CO2 i při aktuálním německém mixu energie o 65 procent nižší než u současných spalovacích motorů – za předpokladu, že se počítá i zátěž CO2 při získávání, produkci a distribuci elektrické energie.

Podle propočtů odborníků z Daimleru jsou celkové emise čistě elektrických vozů za celý životní cyklus při stejném výkonu nejméně o 40 procent nižší. O tomto výroku by se dalo diskutovat, především s odkazem na to, jaká testovaná vozidla byla k dispozici, sporná je nejspíš i velikost baterií. Studie nicméně dokládá, že se i v automobilovém průmyslu ozývají hlasy, které nesouhlasí s varovnými výroky manažera Diesse. 

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Jaguar XF 2,2d 147KW AUT,DPH
Jaguar XF 2,2d 147KW AUT,DPH

r.v. 2013, naj. 109 485 km, diesel
399 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz