Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci celého automobilového průmyslu. Zřejmě vůbec poprvé také lídr německého koncernu vystoupil proti elektromobilům. A pěkně zostra.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen, představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz. | foto: AP

Německý automobilový průmysl je podle šéfa VW Herberta Diesse vystaven velkému ohrožení a nebývalým výzvám. „Šance, že bude německý automobilový průmysl za deset let ještě patřit ke světové špičce, jsou z dnešního pohledu přibližně padesát na padesát,“ prohlásil Diess v úterý v centrále VW ve Wolfsburgu.

Výzvy jsou podle něj enormní. Diess jmenoval konkrétně obchodní válku mezi USA a Čínou, Brexit i vztahy k Rusku a Turecku. I nová metodika měření emisí a spotřeby paliva osobních vozidel WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) podle něj přivede průmysl „na hranici jeho produktivity“. Volkswagen před nedávnem oznámil, že celosvětový prodej koncernu se v září v souvislosti s novou metodikou měření emisí v porovnání s předchozím rokem citelně snížil.

Diess ve svém projevu zároveň kritizoval přísnější emisní limity Evropské unie. „Současné tažení proti individuální mobilitě, a tedy obecně proti autům, nabývá rozměrů existenčního ohrožení,“ prohlásil u příležitosti otevření 10. Mezinárodní burzy dodavatelů ve Wolfsburgu.

Šéf VW pranýřoval podle jeho názoru „téměř hysterické diskuze týkající se oxidů dusíku v několika málo problematických zónách v německých městech“. Problémem jsou i limity CO2 pro nové vozy, stanovené evropskými ministry životního prostředí a v současnosti projednávané v Berlíně a Bruselu.

Vysoký podíl elektromobilů by mohl zhoršit bilanci CO2 v Německu

„Pokud musíme do roku 2030 snížit emise CO2 naší automobilové flotily o 30 procent, lze to provést pouze s třetinou čistě elektrických aut v ulicích. Bude-li automobilový průmysl tlačen ke snížení o 40 procent, musela by v roce 2030 být polovina vozů elektrických,“ vypočítal šéf Volkswagenu.

Diess zároveň varoval před tím, že by vysoký podíl elektromobilů mohl mít na celkovou bilanci emisí CO2 v Německu negativní vliv. Protože v Německu se elektřina vyrábí s 600 g CO2 na kilowatthodinu, což je poměrně vysoké číslo. V celoevropském srovnání zaujímá Německo místo v dolní části tabulky.

Pokud se tento údaj výrazně nezlepší, budou v nejhorším případě jezdit po německých ulicích elektromobily poháněné elektřinou z hnědouhelných elektráren. „To převrací myšlenku elektromobility ad absurdum! Protože v takovém případě bychom měli v Německu stejně vysoké nebo dokonce vyšší emise CO2 než dnes. A to se stane navzdory tomu, že jsme do změny struktury a přechodu na e-mobilitu investovali stovky miliard,“ uvedl Diess.

Daimler vidí ekologickou bilanci elektromobilů už dnes pozitivně

Diessovy výroky na adresu německé elektřiny s vysokými emisemi CO2 vyvolaly mezi odborníky ostré diskuze. Zaprvé podíl obnovitelných zdrojů energie v celkovém mixu německého proudu v poslední době zřetelně vzrostl: v roce 2013 činil pouhých 23 procent, v roce 2017 to bylo podle německého Úřadu na ochranu životního prostředí již 33 procent.

Zadruhé už delší dobu trvá spor mezi elektroauty a klasickými spalovacími motory o celkovou ekologickou bilanci. Záleží na konkrétní studii, velikosti baterie, mixu elektrického proudu při výrobě i v provozu a předpokládané výkonnosti po dobu životnosti automobilu – z některých studií vycházejí elektroauta hůř co se týče celkových emisí CO2, ovšem často jsou už nyní zřetelně lepší než diesely nebo benzinové motory.

I jeden z Diessových německých konkurentů předvídá do budoucna méně problémů než šéf koncernu VW. Daimler nedávno zveřejnil výsledky interního průzkumu týkajícího se elektromobilů: výroba elektrických Mercedesů způsobí o 80 procent vyšší emise CO2 než výroba spalovacího motoru. Ovšem v provozu jsou emise CO2 i při aktuálním německém mixu energie o 65 procent nižší než u současných spalovacích motorů – za předpokladu, že se počítá i zátěž CO2 při získávání, produkci a distribuci elektrické energie.

Podle propočtů odborníků z Daimleru jsou celkové emise čistě elektrických vozů za celý životní cyklus při stejném výkonu nejméně o 40 procent nižší. O tomto výroku by se dalo diskutovat, především s odkazem na to, jaká testovaná vozidla byla k dispozici, sporná je nejspíš i velikost baterií. Studie nicméně dokládá, že se i v automobilovém průmyslu ozývají hlasy, které nesouhlasí s varovnými výroky manažera Diesse. 

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...