VW se posune od aut k softwaru. Nesmí dopadnout jako Nokia, varuje šéf

  10:00
Automobilky samy dnes mluví o autech jako o mobilních telefonech na kolech. Šéf koncernu VW Herbert Diess pro agenturu Bloomberg vysvětlil proč. Volkswageny budou softwarová zařízení, nesmí skončit jako Nokia, řekl. V rozhovoru blíže objasnil, proč VW tolik tlačí na elektromobilitu.
Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019) | foto: Reuters

Bez ohledu na složitou situaci s covidovou pandemií, na kterou VW v Německu reaguje masivním testováním ve výrobních závodech, je podle Diesse nutné stále víc sledovat tempo technologického i společenského vývoje, v předstihu reagovat na požadavky na postupný přechod na elektromobilitu a boj se změnami klimatu. Ale také změnit strukturu rozhodování – z těžkopádných molochů, které nedokážou reagovat na náhlé změny situace, se z výrobců automobilů musí stát pružné celky.

Doba se mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. „Výborným příkladem, jak může taková změna probíhat, je třeba Nokia – pokud nejste dost rychlí, nemáte šanci přežít. Tento příklad říkám svým lidem hodně často,“ řekl Diess pro Bloomberg v centrále VW v německém Wolfsburgu. Výrobci automobilů proto musí neustále držet krok s dobou, protože konkurence ze strany neustále vznikajících nových firem a technologií je obrovská.

Jak ale může tak masivní koncern jako VW zrychlit své rozhodování a pružně reagovat na nové podněty? Podle Diesse má taková proměna dvě roviny. Koncern včas zahájil přípravy na přechod na elektrický pohon. Daří se mu zvyšovat kapacitu baterií, celý model výroby mění orientaci na produkci elektromobilů. Druhá rovina bude samotná změna pojetí automobilu. 

Pád Nokie

Nokia byla na začátku nového tisíciletí největším světovým výrobcem mobilních telefonů. Nezachytila však nástup nových chytrých telefonů, který započala firma Apple se svým iPhonem. Nokia brzy zcela vyklidila trh s mobilními telefony. 

Efekt Nokia  renomovaný magazín The Economist tak označuje situaci, kdy je ekonomika státu závislá na jediné firmě. V době největšího rozmachu tvořila korporátní daň placená Nokií téměř čtvrtinu příjmů z této daně, kterou Finsko vybíralo. Export firmy tvořil pětinu vývozu země a investice Nokie do vývoje tvořily 30 procent investic země do výzkumu.

Práce s daty

„Ještě důležitější proměnou, se kterou se bude muset automobilový průmysl vypořádat, je stále větší proměna automobilů na softwarová zařízení, která sbírají ohromná množství dat. Tato data pak zpracují pomocí umělé inteligence a na základě informací o řidiči, jízdních podmínkách, bezpečnosti budou neustále vylepšovat chování takových zařízení,“ popsal.

„Máme před sebou klíčové rozhodnutí: máme se stát výrobcem karoserií a hardwaru, který budou následně řídit počítače od jiných výrobců, nebo dokážeme tyto úžasné stroje proměnit v opravdová internetová zařízení? To jsou úkoly, které jsme dřív nemuseli řešit a kterým se už několik let věnujeme, stále před sebou ale máme dlouhou cestu.”

Podle Herberta Diesse k tomu navíc budou automobilky muset vyvinout svůj vlastní operační systém, který dokáže vozidla plně spravovat, zajistit bezpečnost, připojení ke cloudu, stažení všech informací z cloudu do vozidla. A časový rámec? Celá změna v přístupu by se měla začít v produkci projevovat již v letech 2024–2025, kdy z automobilů podle Diesse již budou internetová zařízení a začne se rozšiřovat autonomní řízení.

Podobné snahy můžeme již několik let sledovat na opačné straně Atlantiku, v rozhovoru se proto objevil i název značky Tesla, kterou Diess považuje za jednoho z důležitých konkurentů. O možném partnerství či spolupráci ale Diess pravděpodobně neuvažuje. „V oblasti softwaru má Tesla zázemí, které my teprve musíme vybudovat, Tesla nám slouží jako měřítko pro srovnání. V dalších směrech ale zase máme před Teslou náskok. Když řídíte elektrický Porsche Taycan nebo Audi e-Tron, dostanete produkt úplně jiné podstaty a opravdu prémiovou kvalitu. Chceme Tesle konkurovat a v řadě oblastí ji pravděpodobně předstihneme. Boj o pozici lídra je stále otevřený.”

„Přispěli jsme k rozvoji Ameriky“

A když je řeč o Americe, jak vidí šéf Volkswagenu vývoj po volbách do Bílého domu?

„Demokraté mají jiný program, který se dost liší od způsobu vedení dosavadního prezidenta Trumpa. Program demokratů pravděpodobně víc ladí s naší celosvětovou strategií, která spočívá v boji se změnami klimatu a přechodem na elektrický pohon.“

„Na druhou stranu, řekl bych, že během uplynulých let jsme měli dobrý vztah s Trumpovou administrativou a vládou, založený na vzájemné důvěře. Hodně jsme také přispěli k rozvoji Ameriky a hodně jsme investovali.”

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...