Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hipíci budou hi-tech. Legendární bus nově jako elektromobil

aktualizováno 
Těžko říct, jestli je to náhoda, nebo tentokrát oddělení vymýšlející u VW jména modelů a dohlížející na jejich korektnost přimhouřilo oči. Česky mluvícím automobilistům každopádně připravil milou jazykovou hříčku. Volkswagen Budd-e v prodeji opravdu bude.

Je to symbolický pokračovatel rodu slavných dodávek Volkswagenu, které loni oslavily pětašedesátiny. Původní mikrobus je už navždy spjatý s hippies, ten novodobý bude spíš pro geeky, tedy zapálené milovníky moderních technologií.

Reminiscencí původního transporteru z hlavy Holanďana Bena Pona dráždí volkswagen fanoušky už dlouhé roky. Naposledy to byl před pěti lety v Ženevě parádní koncept nesoucí původní přezdívku modelu „Bulli“. Tentokrát už ale německý výrobce slibuje, že nezůstane jen u studie. Budd-e, který na bulliho volně navazuje, se chystá do prodeje.

Šéf značky Volkswagen Herbert Diess při premiéře na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas uvedl, že nový elektromobil by mohl vstoupit na trh koncem tohoto desetiletí, spekuluje se ale, že by mohl z mexické továrny Puebla vyjíždět už od roku 2017.

Volkswagen BUDD-e

Aktuální Volkswagen Transporter a jeho odvozeniny Multivan a Caravelle si už žijí vlastním, velmi úspěšným životem, Budd-e je hlavně stylovka. A jde s dobou, už žádný spalovací motor, jen dráty, baterky a elektřina.

Designéři zaslouží pochvalu, moderní doba velkoprostorovým vozům typu MPV moc nepřeje, publikum prý žádá šmrncovnější SUV a od nich odvozené crossovery. Budd-e ale vypadá skvěle i přes přisně geometrické tvary a proporce dodávky. Délka je 4,6 metru, šířka 1,8 a výška 1,9 metru, rozměry se tedy řadí mezi touran a multivan.

Novodobý Transporter stojí na unikátní platformě MEB (Modular Electric Platform), navržené speciálně pro plug-in hybridy a elektromobily. Těžištěm (praktickým i pomyslným) je sendvičová podlaha ukrývající velký balík akumulátorů (s 3,1metrovým rozvorem a kapacitou 101 kWh), díky jejich nízkému uložení má auto nízko těžiště, což je pozitivní přínos pro jízdní vlastnosti.

Volkswagen BUDD-e

Baterii lze s pomocí rychlonabíječky naplnit na 80 procent asi za půlhodinu, to je dnes víceméně standard, z běžné zásuvky bude ale nabíjení mnohem delší. Na jedno nabití má ujet přes pět set kilometrů.

Fotogalerie

Na každé nápravě je jeden elektromotor, celkem mají výkon 317 kW. Budd-e má tedy pohon všech kol, zajímavostí je řízení kol zadní nápravy, které napomáhá agilitě. Maximální rychlost je elektricky omezena na 150 km/h, více technických podrobností automobilka nezveřejnila.

Jestli do výroby doputuje i verze se spalovacím motorem, je otázka. Na jednu stranu jsou elektromobily stále na okraji zájmu zákazníků, pokud ovšem i sériové provedení vyjede na „elektrické“ platformě MEB, museli by vývojáři auto postavit v podstatě ještě jednou na jiné platformě pro verze se spalovacím motorem. Označení Budd-e s pomlčkou ale naznačuje, že by se mohlo objevit ještě další provedení bez písmene „e“ ve jméně, které obvykle značí elektromobilitu.

Budd-e by měl nabízet mimo jiné internetové propojení s různými chytrými zařízeními v domácnosti. Z automobilu by tak mohlo být například možné zkontrolovat obsah ledničky nebo zjistit, kdo zvoní u domovních dveří.

Volkswagen BUDD-e

Interiér hraje displeji, ty tak s pomocí kamer třeba nahrazují i zpětná zrcátka. Dnes už tradiční ovladače na volantu nahradily dotykové plošky.

Volkswagen v Las Vegas představil rovněž elektromobil e-Golf Touch, který bude umožňovat ovládání některých funkcí pomocí gest. Tento vůz by se měl začít prodávat již během jednoho roku. Ovládání pomocí gest ukazuje i koncept Budd-e, k otevření elektromotorky ovládaných dveří stačí mávnout rukou.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Toyota Tj Cruiser

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U...

Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Wey

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná...

Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Audi A7 Sportback

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky,...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
9 075 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.