Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie automobilismu v datech

  17:22aktualizováno  30. ledna 15:19
29. ledna 1886 podal Karl Benz na patentním úřadě žádost o zaregistrování svého Patent Motorwagen. Za 120 let se stalo auto součástí každodenního života. Přehled nejdůležitějších dat v historii automobilů. Víte, které automobilky jsou nejstarší na světě?

 120 LET AUTOMOBILU
speciální příloha ...zde

29. ledna 1886 - Karl Benz získal patent na čtyřtaktní tříkolku, toto datum je považováno za zrod automobilu.

1889 - Ve Francii vznikla první automobilová továrna, Panhard a Levassor (dnes výrobce vojenských vozů Panhard).

1888 - Anglický zvěrolékař John Dunlop vynalezl pneumatiku plněnou vzduchem, do té doby se používaly plné gumové obruče.

1892 - Rudolf Diesel podal patent na motor spalující naftu; první fungující prototyp ale sestrojil až roku 1897. Motory byly zprvu velké a hodily se jen pro lodě či lokomotivy.

1893 - Francie zavedla povinnou registraci automobilů pomocí očíslovaných tabulek.

1894 - Pařížský časopis Le Petit Journal uspořádal první automobilovou soutěž. Opravdový závod se ale konal až o rok později na trati Paříž-Bordeaux.

1897 - V Kopřivnici byl vyroben Präsident, první automobil ve střední Evropě. O rok později vyjel z bran továrny první nákladní automobil.

1903 - Henry Ford založil svou továrnu. V roce 1913 přišel s pásovou výrobou, která umožnila vyrábět auta v masovém měřítku.

1904 - Spojené státy překonaly Francii v počtu vyrobených automobilů a staly se světovou jedničkou.

1909 - Ford přišel s Modelem T - vozem, který motorizoval Ameriku. Do roku 1927 se jich vyrobilo přes 15 milionů kusů.

1924 - Byly vyroben první nákladní vůz s naftovým motorem. První sériové dieselové osobní auto, Mercedes 260D, vzniklo v
roce 1936.

1929 - Američan Paul Galvin vynalezl první autorádio, položil tak základ společnosti Motorola.

1936 - V Německu byl představen vůz pro masy, pozdější Volkswagen Brouk. Jeho výroba skončila až v roce 2003 v Mexiku, celkem bylo vyrobeno přes 21 milionů kusů.

1951 - Na trhu se objevil první posilovač řízení, původně vyvinutý pro těžké nákladní automobily.

1953 - Američtí zákazníci si do svých vozů mohli pořídit první klimatizaci. Poprvé se objevují bezpečnostní pásy, vynález ale pochází už z konce 19. století. Dnes nejrozšířenější tříbodové pásy uvedlo na trh Volvo v roce 1959.

1958 - Na americkém trhu se objevily první japonské vozy, automobilky Toyota a Nissan prodaly každá kolem 1000 vozů. Do Evropy přišli Japonci o rok později.

1965 - První běžně vyráběný vůz s pohonem všech kol, britský Jensen FF. Japoneské Subaru přišlo se svými "čtyřkolkami" začátkem 70. let, Audi představilo první quattro v roce 1980.

1973 - Automobil Oldsmobile Toronado se stal prvním vozem, ve kterém si mohli zájemci koupit airbag. V Evropě patří prvenství Mercedesu, který přišel s tímto bezpečnostním prvkem v roce 1980.

1974 - Na trh přišla první generace Volkswagenu Golf, který se stal nejprodávanějším automobilem světa, prodalo se přes 24 milionů vozů. V současnosti se vyrábí pátá generace.

1975 - V Americe se objevily první katalyzátory, dnes používaný třícestný katalyzátor s lambda sondou poprvé použilo Volvo v roce 1976.

1978 - Po deseti letech vývoje přišla firma Bosch s ABS - protiblokovacím brzdovým systémem, dnes běžnou výbavou aut.

1997 - V Japonsku se začal prodávat první hybridní automobil, poháněný spalovacím motorem a elektřinou - Toyota Prius.

 

NEJSTARŠÍ SVĚTOVÉ AUTOMOBILKY

MERCEDES-BENZ (koncern DaimlerChrysler)
Pokračovatel společnosti, kterou roku 1883 založil Karl Friedrich Benz, vynálezce automobilu (ve stejné době založil svou firmu další průkopník automobilismu, Gottlieb Daimler). Za hospodářské krize v roce 1926 se obě firmy spojily, před osmi lety pak přišla fúze s americkým Chryslerem a zrodila se pátá největší automobilka na světě.

PEUGEOT (koncern PSA)
Pokračovatel ocelářské rodiny Armand Peugeot začínal v 80.letech 19. století s bicykly, v roce 1889 s Leonem Serpolletem sestrojil parní tříkolku. O rok později, s použitím Daimlerova motoru, zkonstruoval Peugeot první benzinový vůz a v roce 1896 založil automobilku, která už vyráběla i motory. Roku 1929 přišel první vůz s označením s nulou uprostřed, typ 201. Po válečné přestávce se firma vrátila k civilní výrobě, spolupracovala s Renaultem a Volvem. V roce 1974 koupila 30 procent akcií Citroënu (založen 1919) a o dva roky později se firmy spojily do koncernu PSA.

RENAULT
Společnost založili roku 1898 bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultovi. Už od počátku se úspěšně angažovali v automobilových závodech, což se ale stalo osudným Marcelovi, jenž zahynul v roce 1903 při závodě. O tři roky později se z firmy stáhl i Fernand a majitelem zůstal jen Louis Renault. Značka měla od počátku pověst inovátora, brzy přišla třeba s turbodmychadlem, vedle luxusních vozů měla i auta pro nejširší veřejnost. Renault vyráběl také tanky nebo letecké motory. Za druhé světové války firma pracovala pro Němce a Louis Renault byl obviněn z kolaborace. Zemřel ale ve vězení ještě před soudním procesem a společnost byla znárodněna. Ve státních rukou byla firma až do privatizace v roce 1996, nyní patří vládě necelých 16 procent. Renault dnes spolupracuje hlavně s japonským Nissanem a nedávno oživil rumunskou Dacii.

FIAT
Italská automobilová továrna v Turíně (Fabbrica Italiana Automobili Torino, odtud Fiat) vznikla v červenci 1899 a už u jejího zrodu stál Giovanni Agnelli, který firmě vládl až do roku 1945. Jeho vnuk Gianni stál v čele společnosti v letech 1966 až 2003 a rodina hraje ve Fiatu dodnes velkou roli. Fiat se výrazně zasloužil o motorizaci Itálie i Evropy. V roce 1936 přišel s Fiatem 500 Topolino, po válce slavil úspěch typ 500 a hlavně 600, ktterý se se vyráběl i v Rakousku, Německu, Španělsku či Jugoslávii. Fiat vyrábí v Jižní Americe. Firma postupně převzala největší italské automobilky (Ferrari, Alfa Romeo, Lancia či Maserati)

OPEL (koncern General Motors)
Historie společnosti Adam Opel se začala psát v roce 1863, původně vyráběla potřeby pro domácnost, v 90. letech 19. století patřila k největším výrobcům šicích strojů a bicyklů v Evropě. S výrobou automobilů začal Opel v roce 1899, o dva roky později se rozešel s partnery a vyráběl v licenci francouzské vozy Darracq.  V roce 1909 přišla firma s úspěšným modelem Opel 4/8 hp a v roce 1914 už byla největší automobilkou v Německu. V roce 1929 ji koupila americká společnost General Motors, jíž patří dodnes. V roce 1935 se Opel stal největším evropským výrobcem a tuto pozici si udržel ještě dlouho po druhé světové válce.

AUTOMOBILKY V ČECHÁCH
Automobilový průmysl v českých zemích má dlouhou tradici, prvním automobilem byl kopřivnický Präsident z roku 1897. Ten byl předvojem dlouhé řady úspěšných osobních vozů značky Tatra, která skončila až v roce 1998. Druhým tradičním výrobcem je mladoboleslavská Škoda Auto, kterou jako výrobce jízdních kol založili Václav Laurin a Václav Klement v roce 1895. Později vyráběli i motocykly, první auto vyjelo z jejich továrny v roce 1905. Součástí Škodových závodů se automobilka stala v roce 1925, od roku 1991 patří německému koncernu Volkswagen.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Dovoz ojetin stoupl. Vozí se mladá auta, rollsy, tesly i trabanty

(Ilustrační snímek)

Dovoz ojetých osobních aut do Česka za leden a únor meziročně stoupl o 19 procent na 27 505 vozů. Dováží se přitom více...

VIDEONÁVODY: Jak se starat o vejtřasku. Babička slouží věrně dodnes

Praga V3S - VHÚ 1

Před 65 lety vyjela první sériová „vejtřaska“, u armády slouží dodnes. Praga V3S patřila k nejlepším terénním nákladním...

Ojetý Peugeot 307 je průšvihář, je však za dobrou cenu a má levné díly

Peugeot 307

Třistasedmička není zrovna vzorňák, dokáže potrápit řadou závad. Přesto se na trhu s ojetými vozy těší značnému zájmu....

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 58 273 km, diesel
720 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz