Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie automobilismu v datech

  17:22aktualizováno  30. ledna 15:19
29. ledna 1886 podal Karl Benz na patentním úřadě žádost o zaregistrování svého Patent Motorwagen. Za 120 let se stalo auto součástí každodenního života. Přehled nejdůležitějších dat v historii automobilů. Víte, které automobilky jsou nejstarší na světě?

 120 LET AUTOMOBILU
speciální příloha ...zde

29. ledna 1886 - Karl Benz získal patent na čtyřtaktní tříkolku, toto datum je považováno za zrod automobilu.

1889 - Ve Francii vznikla první automobilová továrna, Panhard a Levassor (dnes výrobce vojenských vozů Panhard).

1888 - Anglický zvěrolékař John Dunlop vynalezl pneumatiku plněnou vzduchem, do té doby se používaly plné gumové obruče.

1892 - Rudolf Diesel podal patent na motor spalující naftu; první fungující prototyp ale sestrojil až roku 1897. Motory byly zprvu velké a hodily se jen pro lodě či lokomotivy.

1893 - Francie zavedla povinnou registraci automobilů pomocí očíslovaných tabulek.

1894 - Pařížský časopis Le Petit Journal uspořádal první automobilovou soutěž. Opravdový závod se ale konal až o rok později na trati Paříž-Bordeaux.

1897 - V Kopřivnici byl vyroben Präsident, první automobil ve střední Evropě. O rok později vyjel z bran továrny první nákladní automobil.

1903 - Henry Ford založil svou továrnu. V roce 1913 přišel s pásovou výrobou, která umožnila vyrábět auta v masovém měřítku.

1904 - Spojené státy překonaly Francii v počtu vyrobených automobilů a staly se světovou jedničkou.

1909 - Ford přišel s Modelem T - vozem, který motorizoval Ameriku. Do roku 1927 se jich vyrobilo přes 15 milionů kusů.

1924 - Byly vyroben první nákladní vůz s naftovým motorem. První sériové dieselové osobní auto, Mercedes 260D, vzniklo v
roce 1936.

1929 - Američan Paul Galvin vynalezl první autorádio, položil tak základ společnosti Motorola.

1936 - V Německu byl představen vůz pro masy, pozdější Volkswagen Brouk. Jeho výroba skončila až v roce 2003 v Mexiku, celkem bylo vyrobeno přes 21 milionů kusů.

1951 - Na trhu se objevil první posilovač řízení, původně vyvinutý pro těžké nákladní automobily.

1953 - Američtí zákazníci si do svých vozů mohli pořídit první klimatizaci. Poprvé se objevují bezpečnostní pásy, vynález ale pochází už z konce 19. století. Dnes nejrozšířenější tříbodové pásy uvedlo na trh Volvo v roce 1959.

1958 - Na americkém trhu se objevily první japonské vozy, automobilky Toyota a Nissan prodaly každá kolem 1000 vozů. Do Evropy přišli Japonci o rok později.

1965 - První běžně vyráběný vůz s pohonem všech kol, britský Jensen FF. Japoneské Subaru přišlo se svými "čtyřkolkami" začátkem 70. let, Audi představilo první quattro v roce 1980.

1973 - Automobil Oldsmobile Toronado se stal prvním vozem, ve kterém si mohli zájemci koupit airbag. V Evropě patří prvenství Mercedesu, který přišel s tímto bezpečnostním prvkem v roce 1980.

1974 - Na trh přišla první generace Volkswagenu Golf, který se stal nejprodávanějším automobilem světa, prodalo se přes 24 milionů vozů. V současnosti se vyrábí pátá generace.

1975 - V Americe se objevily první katalyzátory, dnes používaný třícestný katalyzátor s lambda sondou poprvé použilo Volvo v roce 1976.

1978 - Po deseti letech vývoje přišla firma Bosch s ABS - protiblokovacím brzdovým systémem, dnes běžnou výbavou aut.

1997 - V Japonsku se začal prodávat první hybridní automobil, poháněný spalovacím motorem a elektřinou - Toyota Prius.

 

NEJSTARŠÍ SVĚTOVÉ AUTOMOBILKY

MERCEDES-BENZ (koncern DaimlerChrysler)
Pokračovatel společnosti, kterou roku 1883 založil Karl Friedrich Benz, vynálezce automobilu (ve stejné době založil svou firmu další průkopník automobilismu, Gottlieb Daimler). Za hospodářské krize v roce 1926 se obě firmy spojily, před osmi lety pak přišla fúze s americkým Chryslerem a zrodila se pátá největší automobilka na světě.

PEUGEOT (koncern PSA)
Pokračovatel ocelářské rodiny Armand Peugeot začínal v 80.letech 19. století s bicykly, v roce 1889 s Leonem Serpolletem sestrojil parní tříkolku. O rok později, s použitím Daimlerova motoru, zkonstruoval Peugeot první benzinový vůz a v roce 1896 založil automobilku, která už vyráběla i motory. Roku 1929 přišel první vůz s označením s nulou uprostřed, typ 201. Po válečné přestávce se firma vrátila k civilní výrobě, spolupracovala s Renaultem a Volvem. V roce 1974 koupila 30 procent akcií Citroënu (založen 1919) a o dva roky později se firmy spojily do koncernu PSA.

RENAULT
Společnost založili roku 1898 bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultovi. Už od počátku se úspěšně angažovali v automobilových závodech, což se ale stalo osudným Marcelovi, jenž zahynul v roce 1903 při závodě. O tři roky později se z firmy stáhl i Fernand a majitelem zůstal jen Louis Renault. Značka měla od počátku pověst inovátora, brzy přišla třeba s turbodmychadlem, vedle luxusních vozů měla i auta pro nejširší veřejnost. Renault vyráběl také tanky nebo letecké motory. Za druhé světové války firma pracovala pro Němce a Louis Renault byl obviněn z kolaborace. Zemřel ale ve vězení ještě před soudním procesem a společnost byla znárodněna. Ve státních rukou byla firma až do privatizace v roce 1996, nyní patří vládě necelých 16 procent. Renault dnes spolupracuje hlavně s japonským Nissanem a nedávno oživil rumunskou Dacii.

FIAT
Italská automobilová továrna v Turíně (Fabbrica Italiana Automobili Torino, odtud Fiat) vznikla v červenci 1899 a už u jejího zrodu stál Giovanni Agnelli, který firmě vládl až do roku 1945. Jeho vnuk Gianni stál v čele společnosti v letech 1966 až 2003 a rodina hraje ve Fiatu dodnes velkou roli. Fiat se výrazně zasloužil o motorizaci Itálie i Evropy. V roce 1936 přišel s Fiatem 500 Topolino, po válce slavil úspěch typ 500 a hlavně 600, ktterý se se vyráběl i v Rakousku, Německu, Španělsku či Jugoslávii. Fiat vyrábí v Jižní Americe. Firma postupně převzala největší italské automobilky (Ferrari, Alfa Romeo, Lancia či Maserati)

OPEL (koncern General Motors)
Historie společnosti Adam Opel se začala psát v roce 1863, původně vyráběla potřeby pro domácnost, v 90. letech 19. století patřila k největším výrobcům šicích strojů a bicyklů v Evropě. S výrobou automobilů začal Opel v roce 1899, o dva roky později se rozešel s partnery a vyráběl v licenci francouzské vozy Darracq.  V roce 1909 přišla firma s úspěšným modelem Opel 4/8 hp a v roce 1914 už byla největší automobilkou v Německu. V roce 1929 ji koupila americká společnost General Motors, jíž patří dodnes. V roce 1935 se Opel stal největším evropským výrobcem a tuto pozici si udržel ještě dlouho po druhé světové válce.

AUTOMOBILKY V ČECHÁCH
Automobilový průmysl v českých zemích má dlouhou tradici, prvním automobilem byl kopřivnický Präsident z roku 1897. Ten byl předvojem dlouhé řady úspěšných osobních vozů značky Tatra, která skončila až v roce 1998. Druhým tradičním výrobcem je mladoboleslavská Škoda Auto, kterou jako výrobce jízdních kol založili Václav Laurin a Václav Klement v roce 1895. Později vyráběli i motocykly, první auto vyjelo z jejich továrny v roce 1905. Součástí Škodových závodů se automobilka stala v roce 1925, od roku 1991 patří německému koncernu Volkswagen.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.