Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha: od kopie předválečného DKW k triumfům na okruzích

aktualizováno 
Přesně před šedesáti lety vznikla Yamaha Motor Company. Světoznámá značka motocyklů původně začínala s výrobou hudebních nástrojů, i proto má ve znaku tři ladičky. Ale motory původem od Yamahy pohánějí i auta.

Yamaha Maxam 3000 (2005) | foto: Yamaha

Japonský průmyslník a technický nadšenec Torakusu Yamaha se koncem 19. století výrazně zasloužil o rozšíření západních hudebních nástrojů v zemi vycházejícího slunce. Za druhé světové války se však jím založená firma Nippon Gakki musela přeorientovat na strojírenskou výrobu pro armádu a po porážce Japonska hledala pro své vybavení nové využití. Zvolila výrobu motocyklů, pro jejichž produkci byla 1. července 1955 založena Yamaha Motor Company.

Ale už o pět měsíců dříve dodala továrna obchodníkům první stroje, dvoutaktní jednoválce o obsahu 125 kubických centimetrů s označením YA-1. Při vývoji sáhli japonští konstruktéři k osvědčenému vzoru, předválečnému německému modelu RT125 továrny DKW. Jejich výrobek nebyl jen prostou kopií, dostal třeba čtyřstupňovou převodovku místo původní třístupňové. Jinak ovšem Yamaha vsadila na jistotu, stopětadvacítka ze Zschopau totiž byla opravdu povedená motorka.

Yamaha XJ6

Yamaha XJ6

Yamaha YBR125

Yamaha YBR125

Na trh přišla koncem 30. let, za války spolehlivě sloužila motospojkám wehrmachtu a po porážce Německa model v rámci reparací vyráběly továrny na Východě i Západě. V Sovětském svazu jako Minsk, v Polsku jako SHL a Sokol, ve Velké Británii už před válkou v továrně Royal Enfield (v licenci) a později i BSA, byla dokonce základem pro model Harley-Davidson Hummer. V Německu nadále vyráběli RT125 jak v NDR pod značkou MZ, tak na západě s původním označením DKW.

Japonská stopětadvacítka, pro štíhlý tvar a typickou barvu přezdívaná Rudá vážka, si získala oblibu domácích zákazníků a koncem roku 1955 už společnost Yamaha vyráběla 200 motocyklů měsíčně. V ostré konkurenci (v 50. letech na slibně se rozvíjející trh jednostopých vozidel přišly i továrny Suzuki a Honda) jí už od počátku pomáhaly také úspěchy na závodech. Ještě do konce roku 1955 si jezdci na motocyklech Yamaha připsali první medailová umístění.

Yamaha se navíc stala první japonskou firmou, která vyslala své motocykly na závody v USA, už v roce 1958 se objevila na slavné soutěži na ostrově Santa Catalina u Los Angeles. Roku 1961 pronikla do evropského seriálu Grand Prix a první vítězství dobyla v roce 1963 na okruhu Spa v Belgii. Hned v příštím roce pak britský jezdec Phil Read získal první titul mistra světa. Dnes má Yamaha na kontě celkem 47 šampionů, dalších 25 titulů získali jezdci s Yamahami v motokrosu.

Fotogalerie

Premiérový typ YA-1 postupně nahradily modernější a silnější motocykly, které se od konce 50. let začaly exportovat. Prvními zahraničními trhy se v roce 1958 staly Mexiko a Spojené státy, postupně přibyly i další země včetně náročného evropského trhu, kde japonské značky včetně Yamahy od 60. let způsobily velké problémy tradičním výrobcům včetně československé Jawy. Yamaze pomohla nejen pověstná kvalita a výhodná cena nebo úspěchy na závodních tratích, ale i sázka na čtyřtaktní modely.

První čtyřdobý model nazvaný XS1 představila Yamaha na samém konci 60. let a touto šestsetpadesátkou založila dlouhou řadu úspěšných velkoobjemových silničních motocyklů. Ve stejné době továrna se sídlem ve městě Iwata na pobřeží Tichého oceánu udělala ještě větší „díru do světa“ s modelem DT-1, motocyklem určeným jak do běžného provozu, tak do terénu. Praotec všech silničních endur se na trhu objevil v roce 1968 a brzy se této dvěstěpadesátky prodávaly desetitisíce ročně.

Yamaha Motiv.e

Yamaha Motiv.e

Yamaha Motor Company dodnes jako odkaz na své hudební kořeny používá v logu trojici zkřížených ladiček, ale dnes vyrábí nejen motocykly, byť je díky nim nejslavnější a patří mezi největší producenty na světě. Už od 60. let se v jejím výrobním programu dají najít lodní motory, motorové čluny nebo sněžné skútry. Konstruktéři Yamahy vyvíjeli pohonné jednotky pro automobilky Toyota, Ford či Volvo a motory Yamaha poháněly v letech 1989 až 1997 i závodní vozy formule 1. Teď firma plánuje dokonce výrobu miniaturního osobního auta (více zde).

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

VIDEO: Křehká Češka pojede nejtěžší rallye světa

Křehká dívka pojede na čtyřkolce nějtěžší rallye světa

V sychravém podzimním ránu zastaví před moto servisem bílá dodávka s přívěsem. Vystoupí z ní pohledná vysoká blondýnka...

OBRAZEM: Steampunk na dvou kolech

Výstava motocyklových staveb All Ride Show 2017

Na druhém ročníku výstavy motocyklových přestaveb All Ride Show se v prostorách holešovické Továrny v pražské Dělnické...

Plné zuby molitanu a jeřáb. To je trénink bláznů létajících na motorkách

Bratři Podmolové trénují na FMX Gladiators Games

Někdo na zahradě pěstuje kytičky, někdo si za domem postaví trampolínu, jiný zase bazén. A Libor Podmol tam vykopal...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.