Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha: od kopie předválečného DKW k triumfům na okruzích

aktualizováno 
Přesně před šedesáti lety vznikla Yamaha Motor Company. Světoznámá značka motocyklů původně začínala s výrobou hudebních nástrojů, i proto má ve znaku tři ladičky. Ale motory původem od Yamahy pohánějí i auta.

Yamaha Maxam 3000 (2005) | foto: Yamaha

Japonský průmyslník a technický nadšenec Torakusu Yamaha se koncem 19. století výrazně zasloužil o rozšíření západních hudebních nástrojů v zemi vycházejícího slunce. Za druhé světové války se však jím založená firma Nippon Gakki musela přeorientovat na strojírenskou výrobu pro armádu a po porážce Japonska hledala pro své vybavení nové využití. Zvolila výrobu motocyklů, pro jejichž produkci byla 1. července 1955 založena Yamaha Motor Company.

Ale už o pět měsíců dříve dodala továrna obchodníkům první stroje, dvoutaktní jednoválce o obsahu 125 kubických centimetrů s označením YA-1. Při vývoji sáhli japonští konstruktéři k osvědčenému vzoru, předválečnému německému modelu RT125 továrny DKW. Jejich výrobek nebyl jen prostou kopií, dostal třeba čtyřstupňovou převodovku místo původní třístupňové. Jinak ovšem Yamaha vsadila na jistotu, stopětadvacítka ze Zschopau totiž byla opravdu povedená motorka.

Yamaha XJ6

Yamaha XJ6

Yamaha YBR125

Yamaha YBR125

Na trh přišla koncem 30. let, za války spolehlivě sloužila motospojkám wehrmachtu a po porážce Německa model v rámci reparací vyráběly továrny na Východě i Západě. V Sovětském svazu jako Minsk, v Polsku jako SHL a Sokol, ve Velké Británii už před válkou v továrně Royal Enfield (v licenci) a později i BSA, byla dokonce základem pro model Harley-Davidson Hummer. V Německu nadále vyráběli RT125 jak v NDR pod značkou MZ, tak na západě s původním označením DKW.

Japonská stopětadvacítka, pro štíhlý tvar a typickou barvu přezdívaná Rudá vážka, si získala oblibu domácích zákazníků a koncem roku 1955 už společnost Yamaha vyráběla 200 motocyklů měsíčně. V ostré konkurenci (v 50. letech na slibně se rozvíjející trh jednostopých vozidel přišly i továrny Suzuki a Honda) jí už od počátku pomáhaly také úspěchy na závodech. Ještě do konce roku 1955 si jezdci na motocyklech Yamaha připsali první medailová umístění.

Yamaha se navíc stala první japonskou firmou, která vyslala své motocykly na závody v USA, už v roce 1958 se objevila na slavné soutěži na ostrově Santa Catalina u Los Angeles. Roku 1961 pronikla do evropského seriálu Grand Prix a první vítězství dobyla v roce 1963 na okruhu Spa v Belgii. Hned v příštím roce pak britský jezdec Phil Read získal první titul mistra světa. Dnes má Yamaha na kontě celkem 47 šampionů, dalších 25 titulů získali jezdci s Yamahami v motokrosu.

Fotogalerie

Premiérový typ YA-1 postupně nahradily modernější a silnější motocykly, které se od konce 50. let začaly exportovat. Prvními zahraničními trhy se v roce 1958 staly Mexiko a Spojené státy, postupně přibyly i další země včetně náročného evropského trhu, kde japonské značky včetně Yamahy od 60. let způsobily velké problémy tradičním výrobcům včetně československé Jawy. Yamaze pomohla nejen pověstná kvalita a výhodná cena nebo úspěchy na závodních tratích, ale i sázka na čtyřtaktní modely.

První čtyřdobý model nazvaný XS1 představila Yamaha na samém konci 60. let a touto šestsetpadesátkou založila dlouhou řadu úspěšných velkoobjemových silničních motocyklů. Ve stejné době továrna se sídlem ve městě Iwata na pobřeží Tichého oceánu udělala ještě větší „díru do světa“ s modelem DT-1, motocyklem určeným jak do běžného provozu, tak do terénu. Praotec všech silničních endur se na trhu objevil v roce 1968 a brzy se této dvěstěpadesátky prodávaly desetitisíce ročně.

Yamaha Motiv.e

Yamaha Motiv.e

Yamaha Motor Company dodnes jako odkaz na své hudební kořeny používá v logu trojici zkřížených ladiček, ale dnes vyrábí nejen motocykly, byť je díky nim nejslavnější a patří mezi největší producenty na světě. Už od 60. let se v jejím výrobním programu dají najít lodní motory, motorové čluny nebo sněžné skútry. Konstruktéři Yamahy vyvíjeli pohonné jednotky pro automobilky Toyota, Ford či Volvo a motory Yamaha poháněly v letech 1989 až 1997 i závodní vozy formule 1. Teď firma plánuje dokonce výrobu miniaturního osobního auta (více zde).

Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.