Elektrosporťák Renault DeZir

Elektrosporťák Renault DeZir | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Hit autosalonů, rarita na silnicích. Elektromobily

  • 52
Elektromobily představuje stále více automobilek. V Paříži se s nimi na autosalonu chlubí mnoho výrobců. Většímu rozšíření však zatím brání cena.

Konceptů aut na elektřinu od největších světových výrobců přibývá s každým velkým autosalonem jako hub po dešti. V Česku zatím žádný velký výrobce své elektromobily nenabízí, to by se však mohlo změnit už na jaře příštího roku.

Škoda Octavia Green E Line

Škoda Octavia Green E Line

Na právě probíhajícím pařížském autosalonu představila Škoda Auto svůj koncept elektrické octavie, ta se však do výroby nedostane dříve než za tři roky.

Zpravodajství z pařížského autosalonu

S největší pravděpodobností ji tak už na jaře předběhne společnost Peugeot, která by podle informací MF DNES měla rozjet projekt budování dobíjecích stanic se společností ČEZ.

"Pokud se projekt s Peugeotem podaří realizovat,měla by automobilka dodat na český trh desítky elektromobilů různým institucím, které se budou podílet na pilotním projektu. V současnosti jednáme o vybudování dobíjecích stanic například s firmami Tesco Stores či IKEA," uvedl mluvčí středočeského ČEZu Martin Pavlíček. Kolik budou peugeoty stát, se ještě neví.

Peugeot iON

Cena je však největší překážkou rozvoje elektromobilů. Zpravidla nejméně dvojnásobně převyšuje ceny srovnatelných vozů využívajících benzinové či naftové motory. V Česku na elektrický pohon přestavuje vozy Škoda, Toyota a Smart společnost EVC Group. Za elektrického roomstera zaplatí zákazníci zhruba milion korun.

Pohon na proud je však výrazně levnější než na benzin. Dle šéfa asociace elektroaut Jaromíra Vegra spotřebuje na 100 kilometrů ve městě zhruba 1,5 tuny těžké auto 22,5 kilowatthodiny. To při běžných cenách představuje náklady zhruba korunu na kilometr.

Soutěž elektromobilů ElectricMotion

Soutěž elektromobilů ElectricMotion

Elektromobily na pařížském autosalonu

Nissan chce v prosinci začít v USA a v Japonsku prodávat elektrický vůz Leaf. Japonský elektromobil zamíří i na vybrané evropské trhy: Nizozemí, Velká Británie,

Prvním bude Nizozemsko, kde bude prodejní cena 32 839 eur (asi 825 tisíc korun). Budoucí majitelé ušetří na silniční dani (soukromé osoby během pěti let 6000 eur, podnikatelé 19 000 eur). V Portugalsku bude vládní dotace pět tisíc eur a výsledná cena je 29 955 asi (750 tisíc). Ve Velké Británii bude automobilka žádat 23 350 liber. Vládní program na podporu elektromobilů vydává dotace na pořízení elektrického auta ve výši 25 % ceny, do limitu 5 000 liber. V Irsku - po započtení vládní podpory 5 000 EUR - představuje jeho cena 29 995 eur. Dalších, až 3 800 eur zákazníci ušetří na jednorázové registrační dani, protože se na ně nebude vztahovat tarif pro auta nižší střední třídy.

Peugeot EX1

Elektrický sporťák peugeotu. Koncept EX1 má ambice být nejrychlejším elektrosporťákem

Renault oznámil uvedení modelů Twizzy, Fluence a Kangoo na elektrický pohon v polovině příštího roku. Ceny by přitom měly být srovnatelné s modely na konvenční pohon. Už teď je možné auta na pařížském stánku objednávat. V roce 2012 přibyde hezký hatchback jménem Zoe.

Automobilka zároveň v Paříži představila koncept auta pro volný čas Zoe a sportovního Dezir, oba na elektřinu. V kategorii sportovních elektromobilů Audi představila loni odhalený sportovní e-tron tentokrát v provedení Spyder. S konceptem sportovního elektromobilu pak přišel i Citroen.

Hybridní vozy reprezentuje vedle tradičního Priusu od Toyoty a vozů Lexus, například Honda Jazz, která se zařadila vedle modelu Insight. V příštím roce chystá Opel sériovou výrobu Ampery, která využívá elektromotor s energií dodávanou z akumulátorů, nebo vyvíjenou palivovým agregátem.

,

Elektromobil