Hit Mototechny roku 1989: Škoda Favorit

  13:35aktualizováno  13:35
K osmnáctým narozeninám dostávají řízeníchtiví plnoletí možnost usednout za volant. Klíčky od prvního auta tak může dostat i sametová revoluce. Jaký byl nejčastější automobilový sen řidiče v roce 1989? Škoda Favorit.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Aktuálním hitem nabídky Mototechny byla v listopadu 1989 nová škodovka z AZNP Mladá Boleslav. Její design šlechtil Bertone, podvozek zase pánové od Porsche. Ceníková cena byla 84 600 Kčs. 

Letos slaví favorit dvacetiny. Právě v roce 1987 si odbyl premiéru na brněnském strojírenském veletrhu. Prodávat se začal v roce 1988. Když vyjel z bran automobilky v roce 1994 poslední favorit, měl už víc než milion bratříčků.

popisek Vůz pro třetí tisíciletí
ŠKODA FAVORIT  

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo v roce 1989 od plánovaného hospodářství ke kapitalismu.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Do škodovky přinesl revoluci v podobě pohonu předních kol. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Speciál: Plnoletá demokracie

Auto vyvinuli škodováci během rekordních dvou a půl roku, všechno začalo v roce 1983 podpisem smlouvy na návrh karoserie s italským designstudiem Bertone.

S dalším vývojem pomáhala kopřivnická Tatra a také inženýři Porsche, kteří optimalizovali zavěšení motoru.

V roce 1986 vyjely první testovací favority, životnostní testy probíhaly 150 000 kilometrů.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Katalog Škody Favorit

NABÍDKA BAREV: Škoda FavoritŠkoda FavoritŠkoda Favorit




Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno. Právě dnes, o dvacet let později, stojí jeden ze stěžejních modelů škodovky (octavia) právě na základech golfu a celá automobilka spadá od roku 1991 do koncernu VW.

NÁVOD K OBSLUZE ŠKODA FAVORIT


Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Jméno po velbloudovi, technika po kachně. Citroën Méhari slaví 50 let

Citroën Méhari Plage

Dvacítka hostesek převlečená za selky, hasiče, turistky či do plážových úborů pobíhala kolem něčeho, co na první pohled...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Najdete na iDNES.cz