Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitlerovu autu snů se nový rekord nezdařil

  15:54aktualizováno  15:54
Vyhrávala pro německou třetí říši jeden automobilový závod za druhým a byla pýchou Adolfa Hitlera. O čem mluvíme? O formuli z dílny Auto Union, předchůdce Audi, vyrobené v roce 1939, kterou chtěla pařížská aukční síň Christie’s vydražit v sobotu za rekordní částku přesahující 12 milionů dolarů.

HITLEROVA IKONA. Formule Auto Union z roku 1939, která dobývala slávu nacistickému Německu. | foto: Profimedia.cz

Aukce se nakonec nekonala, protože se licitátoři zalekli temné minulosti závodního auta, která má sílu 485 koní a dokáže jet rychlostí 310 kilometrů za hodinu. Svůj poslední závod vyhrálo v srbském Bělehradě dva dny po vpádu Německa do Polska v roce 1939.

Stejných audi už je na světě jen pět. Na zakázku si je nechal vyrobit Adolf Hitler, aby dokázal německou nadřazenost nad ostatními producenty aut. Za "svůj“ sporťák zaplatil v přepočtu 2,3 milionu dolarů. Jeho jméno byste však v seznamu u dražených předmětů nenašli. Stojí tam jen německý kancléř.

"Mnoho lidí je na jeho jméno citlivých, a my k němu nechceme přitahovat víc pozornosti,“ řekl zástupce Christie’s Rupert Banner.

Formule má opravdu zajímavou historii. Po porážce Německa ve druhé světové válce nechal sovětský vůdce Stalin odvézt osmnáct závodních aut do své země. Údajně si chtěl vyrobit vlastní formuli. Nepovedlo se. Z válečné kořisti se uchoval jen jeden exemplář v Charkově, který bude prodán v aukci. Ostatní tři sporťáky vlastní audi a jeden nejmenovaná asijská firma.

Částka za prodej audi by podle znalců mohla být rekordní a překonat 11 milionů dolarů, za které se v roce 1987 prodalo bugatti typu 41 vyrobené v roce 1931.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.