Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitlerův mercedes po 70 letech ožívá v Nepálu

  16:30aktualizováno  16:30
Dar führera nepálskému králi museli rozebrat a přes hory odnést na zádech nosiči. Po letech zapomnění bude luxusní auto vozit po Káthmándú turisty.

Tento vůz věnoval roku 1940 Hitler nepálskému králi | foto: The Independent

Tu luxusní "káru" museli do Káthmándú dopravit na svých hřbetech nosiči po horských stezkách. Ne snad kvůli nějaké konspiraci. Nepálskému králi ji totiž daroval nechvalně proslulý führer Adolf Hitler. Psal se rok 1940 a v Nepálu nebyla jediná silnice.

Proč také? Vždyť Mercedes Benz byl vůbec prvním automobilem, který obyvatelé podhimálajských údolí na vlastní oči spatřili.

Král Tribhuvan Bír Bikram Šáh, který Nepálu vládl v letech 1911 až 1955, se divného "plechového výmyslu" spíše bál. Občas s ním sice vyrazil po metropoli, ale jeho údržba byla příliš nákladná. Po smrti panovníka grandiózní automobil dlouho rezivěl kdesi v koutě paláce.

Pravda, později si ho na chvilku vypůjčila místní vyšší technická škola, aby mohla na jeho "střevech" vyučovat automechaniky. Brzy však mercedes vrátili s tím, že obnova jeho součástek je finančně nákladná. Na autě se začal usazovat prach a vypadalo to, že Hitlerův dar to má definitivně spočítané.

Omyl. Jeho čas přišel právě teď. Vyspraví ho, dostane nový lesk a znovu se bude prohánět po Káthmándú. I po sedmdesáti letech. Za nemalý peníz bude vozit turisty. "Opravíme ho, aby se v tomto královském povozu mohli projíždět návštěvníci," řekl agentuře Reuters Rádž Dotel z nepálského ministerstva kultury. "Alespoň si tak uvědomí, k jak velkým změnám v naší zemi došlo," dodal. Narážel na "revoluci" z roku 2008, kdy Nepálci zrušili 239 let starou monarchii a nahradili ji republikou. Z královského paláce Narajanhiti bylo rázem muzeum.

Exponát a past na turisty


A z polozapomenutého mercedesu jeho exponát. Dokonce jeden z nejbizarnějších. A teď dostali na ministerstvu kultury ještě lepší nápad: proč by vlastně to obrovské auto nečinně zahálelo a nechalo se jen okukovat, když může vozit movité turisty a pěkně vydělávat?

"Bude to zdejší atrakce číslo jedna, to mi věřte," citoval britský list The Independent Góvindu Prasáda Kusuma, který má pod palcem inventář bývalého královského sídla.

Třeba to vyjde. A třeba se brzy i vy projedete po Káthmándú v Hitlerově mercedesu. Popravdě řečeno, není moc o co stát. Ulice jsou příšerně ucpané a skoro se v nich nedá dýchat. Jestliže před 70 lety nebyl v zemi jediný automobil, dnes jich tam jezdí přes půl milionu. Většina v Káthmándú.





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.