Statistiky prodejů a registrací nových aut a motocyklů v Česku obstarává Sdružení automobilového průmyslu (SDA). Oficiální žebříček nejprodávanějších modelů ovšem nevede. A tak jsme se pokusili takovouto hitparádu bestsellerů sestavit sami, pravděpodobně vůbec poprvé v ČR:
NEJPRODÁVANĚJŠÍ MOTORKY 2007
Pořadí | značka | model | kusy |
1. | Yamaha | YBR125 | 334 |
2. | Yamaha | FZ6 N/S | 209 |
3. | Suzuki | GSF 650/S | 204 |
4. | Yamaha | XT 660R/X | 184 |
5. | Honda | CB 600F/A Hornet | 178 |
6. | Suzuki | DL 650/A V-Strom | 168 |
7. | Honda | SCV 100 | 154 |
8. | Yamaha | XT125R/X | 142 |
9. | Honda | CBR 125R | 142 |
10. | Honda | CBF500 | 140 |
11. | Suzuki | GSR 600/A | 136 |
12. | Yamaha | YZF R1 | 133 |
13. | Honda | CBF 1000/A | 122 |
14. | Yamaha | FZ6 S2 N/S | 120 |
15. | Suzuki | GSX-R1000 | 114 |
16. | Yamaha | FZ1 N/S | 111 |
17. | Suzuki | GS 500F | 109 |
18. | Honda | CBF 600 N/S | 101 |
19. | Honda | PES 125 | 99 |
20. | Honda | VT 750C2 | 85 |
Tabulka zahrnuje celkové registrace motocyklů a skútrů s objemem 100 ccm a větším, tj. včetně strojů dovezených individuálně nebo šedými dovozci. Bez výjimky se v ní vyskytují modely tří největších dovozců japonských značek.
Absolutně nejprodávanějším motocyklem roku 2007 se stala Yamaha YBR125 s 334 kusy, která za první příčku vděčí své příznivé ceně 59 900,-. Také stroje z dalších medailových pozic, Yamaha FZ6 a Suzuki Bandit 650, jsou ztělesněním sloganu "Kvalita za rozumnou cenu".
Pro zajímavost, těsně za branami nejprodávanější dvacítky zůstaly nejúspěšnější stroje čtvrtého japonského výrobce Kawasaki – model Versys byl registrován 81krát, Z750 má 66 registrací.
Modely evropských výrobců na přední příčky prodejních hitparád pomýšlet nemohou, především kvůli vyšším cenám. A peníze jsou pro většinu kupců pořád rozhodující.
Na druhou stranu současně roste počet těch, kteří dokážou ocenit netuctovost a charakter evropských motorek. Například nejprodávanějším modelem italské značky Aprilia (nad 100 ccm) byl skorozávodní speciál RS 125 s 59 stroji, následovaný endurem Pegaso (28 ks). Mezi individualistickými motocykly Moto Guzzi se na první příčku prodejů dostala dvojice Griso 1100 a Breva 1100 – obou se prodalo shodně po 18 kusech.
V hitparádě modelů naprosto převažují nekapotované (naked) motocykly. Pro představu, jak to vypadá v dalších tradičně dělených kategoriích, přinášíme pořadí pěti nejžádanějších modelů mezi supersporty, choppery/cruisery a endury (zde jsou zařazeny i supermotardy).
NEJPRODÁVANĚJŠÍ podle kategorií
SUPERSPORTY | CRUISERY | ENDURA | |
1. | Yamaha YZF R1 (133 ks) | Honda VT 750C2 (85 ks) | Yamaha XT 660R/X (184 ks) |
2. | Suzuki GSX-R1000 (114 ks) | Yamaha XVS 1100A Drag Star (83 ks) | Suzuki DL 650/A V-Strom (168 ks) |
3. | Honda CBR1000RR (75 ks) | Suzuki M800 Intruder (69 ks) | Honda XL 1000V/VA Varadero (83 ks) |
4. | Honda CBR 600RR (64 ks) | Yamaha XVS 1300A Midnight Star (64 ks) | Honda FMX650 (78 ks) |
5. | Honda CBR 600F (58 ks) | Honda VT 750C Shadow (58 ks) | Honda Honda XL650V Transalp (69 ks) |
Nejoblíbenější značky
Při studiu statistik prodejů jednotlivých značek, které vydává SDA, je správné hovořit ne o prodejích, ale o registracích nových motocyklů.
Do roku 2004 byly tyto statistiky sestavovány na základě informací dovozců – někteří z nich si však přilepšovali započítáváním reexportů apod., a tak od zmíněného roku došlo k dohodnutému objektivnějšímu způsobu počítání strojů zaregistrovaných na DI v České republice.
Za celý loňský rok si našlo kupce téměř 25 tisíc nových strojů, přičemž v tomto počtu jsou zahrnuty vedle motocyklů a skútrů také čtyřkolky, sněžné a vodní skútry. Rok předtím to bylo necelých 20 tisíc.
Hlavní příčiny nárůstu jsou zhruba tři: rostoucí kupní síla obyvatelstva, sílící kurz koruny a tím pádem příznivější ceny a také nebývale teplé počasí, které odstartovalo loňskou motorkářskou sezonu nezvykle brzy.
Lídrem trhu se stala Yamaha, která si oproti loňsku prohodila místo s Hondou, na třetí místo se v celkových prodejích dostala Suzuki. Přesná čísla včetně tržního podílu naleznete v příslušných tabulkách SDA (tabulky ZDE).
Nutno vysvětlit, že ve sloupcích "Jiné" a "Nezařazeno" se trochu nekoordinovaně potulují čtyřkolky, sněžné a vodní skútry a také dovozy motocyklů a skútrů pocházejících od tzv. šedých dovozců. Ty tvoří u velkých značek zhruba 5−10 procent celkových prodejů (registrací).
Porovnáním statistik za poslední roky lze kromě celkového růstu vysledovat jiný zajímavý trend – zatímco v minulosti tvořily malé skútry do 50 ccm značnou část celkových čísel, v poslední době jejich prodeje spíše klesají. Zdá se, že trh je levnými čínskými přibližovadly dostatečně nasycen, zároveň stále více lidí si kupuje větší skútry nebo velké motocykly.