Hitparáda ojetin: v čele je felicia a favorit

-
Škody Favorit a Felicia jsou s velkým náskokem v čele hitparády ojetin. Shodují se na tom obchodníci ze všech regionů a doplňují, že dál se lidé zajímají o malé vozy hlavně s naftovými motory všech značek. Škodovky představují více než polovinu vozů, které bazary prodávají. Zájem o ně mnohde výrazně převyšuje nabídku. "V posledních měsících se podíl škodovek vyšplhal až na téměř 70 procent z prodaných vozů a zájem neutuchá," říká technik pražského bazaru Autostart Jiří Faistauer. Podobnou zkušenost má Pavel Novák z Autobazaru Jary v Praze: "Stejně dobře se prodává desetiletý favorit za 50 tisíc, jako felicia z roku 1995 za 130 tisíc až 150 tisíc." Zájem o škodovky je i v menších místech. "Každé druhé auto, které prodáme, je buď favorit nebo felicia," konstatuje ekonomka Autobazaru R+B v Klatovech Martina Radikovská. "Při neobyčejném zájmu jsme dokonce zavedli knihu poptávek, do které si píšeme spojení na zájemce o škodovku. S trochou nadsázky lze říci, že škodovka je prodaná už ve chvíli, kdy projede vraty bazaru." Královohradecká prodejna ojetých automobilů Allcar má podobné zkušenosti. "Prakticky trvale evidujeme pět až deset lidí se zájmem o jeté škodovky," sděluje technik Tomáš Holubář. I v ostravském Autobazaru Super tvoří škodovácké výrobky asi polovinu z prodaných aut. "V posledních týdnech se zvětšil zájem o modely Forman nebo Felicia Combi. Snad je to tím, že lidé cestují na chaty a chalupy, a kombík přece jen víc pobere," uvažuje Marek Kubík. "Zájemci o ojetiny se často orientují na škodovky akčních řad, třeba na Black Line," dělí se o severočeskou zkušenost Miroslav Krupička, šéf ústecké prodejny Autobazar Jelínek. "Vozy s litými koly a vyšším stupněm výbavy jdou velmi dobře na odbyt. Letos jsme u nich zaznamenali nárůst cen až o 15 tisíc korun." Nové majitele bez potíží nacházejí také stárnoucí Škody 105/120. "Stojí mezi 10 tisíci až 20 tisíci korun a zájemců je dostatek," tvrdí technik bazaru Hlavatý v Karlových V arech Miroslav Šnajdr. A ostatní značky? "Vysoký kurs mají stále malé diesely s naftovými motory, například Peugeot 205, Volkswagen Golf či Ford Fiesta," upřesňuje Jiří Faistauer. "Lidé ovšem neberou každé auto. Zmoudřeli a žádají servisní knížku." Podobné zprávy se nesou z olomouckého Autobazaru Bak. "Malá auta jsou v kursu, lidé totiž nechtějí platit drahé pojistné a také rostoucí ceny pohonných hmot hrají velkou roli," míní majitel firmy Robert Bak. "Proto jdou dobře na odbyt auta s nízkou spotřebou - u nás kupříkladu Opel Astra nebo Corsa stejně jako Volkswagen Golf třetí řady. Servisní knížka je téměř samozřejmostí. Má ji asi 99 procent nabízených automobilů." Zvláště na jihu a západě Čech se těší značnému zájmu také značka Peugeot. "Ta je u nás hned za škodovkami, až třetí jsou německá auta," prohlašuje majitel prodejny ojetin v Českých Budějovicích Jaroslav Dubský. Rozdílný je v jednotlivých regionech zájem o auta upravená na propan-butan, který umožňuje cestovat s polovičními náklady ve srovnání s benzinem. Zatímco plyn láká motoristy například v Klatovech, kde zájem převyšuje nabídku, prodává se naopak v Praze takto upravený vůz poměrně špatně. "Lidé pořád ještě mají určitou obavy z bomby v autě. Navíc zásobník plynu ubírá na velikosti kufru, což se mnohému rovněž nezamlouvá," tvrdí Pavel Novák z pražského Autobazaru Jary. Mimo zájem kupců obvykle stojí auta s velkoobjemovými motory. A lhostejno, zda se nabízejí v Plzni, v Praze nebo na venkově. "Čtyřlitrový americký vůz je opravdu špatně prodejný, byť stále platí, že každé auto má svého kupce," soudí Juraj Pipiš ze zlínské prodejny ojetých automobilů Samohýl Motor. Prakticky neprodejné zboží představuje - jak se shodují obchodníci z mnoha míst Česka rumunský oltcit. Technici autobazarů jsou zajedno v tom, že auto prodává i barva. Za nejhůře prodejnou označují bílou, nejsnáze naopak nové majitele nacházejí vozy pastelových barev a s metalickými laky.