Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hlášení nehod: limit se zvýší na 50 tisíc

  12:15aktualizováno  12:15
Policisty bude nutné přivolat k nehodě, při níž vznikla škoda vyšší než 50 tisíc korun. Dosud to bylo o třicet tisíc méně.
Nehoda

Nehoda | foto: Profimedia.cz

Povinnost hlásit nehodu policistovi však platí i při škodě nižší než 50 tisíc korun v případě, že se účastníci nehody nedohodnou na tom, kdo škodu způsobil, tedy kdo nehodu zavinil.

Zranění se hlásit musí
Stejně jako zůstává v platnosti povinnost okamžitě nahlásit nehodu, při níž došlo ke zranění nebo usmrcení lidí nebo byla způsobena škoda na majetku třetí osoby. Tím se rozumí například poškozený plot či budova, ale i přejetý pes či jiné domácí zvíře.

Jinak se základní povinnosti řidičů při dopravní nehodě nemění. Řidič, který měl účast na nehodě, tedy musí neprodleně zastavit a nepít alkoholické nápoje (a nepožívat jiné návykové látky). Prakticky to lze vykládat tak, že není možné si dát "panáka“ proti stresu až do chvíle, než nehodu vyšetří na místě policie.

Dále musí účastník nehody označit místo kolize, prokázat si s ostatními účastníky totožnost a vzájemně si s nimi sdělit potřebné údaje o vozidlech.

Kromě toho je řidič povinen udělat vše pro zabránění vzniku další škody a spolupracovat s policií při zjišťování skutkové podstaty nehody.

Zajímavostí je, že v tomto bodě prokazuje nový zákon jistou terminologickou nevyváženost, protože nehoda se podle znění zákona má hlásit nikoliv policii jako takové, ale policistovi. Ale například poškození pozemní komunikace nebo životního prostředí se má zase pro změnu hlásit policii. Ve výkladu zákona jsme rozdíl mezi policií a jejím jedním příslušníkem nenašli.

Co dělat při nehodě?

Doporučený postup pro účastníky dopravní nehody podle Autoklubu ČR:

* neprodleně zastavit vozidlo na bezpečném místě, vypnout zapalování a zapnout varovná světla

* obléci si výstražnou vestu a ve správné vzdálenosti umístit výstražný trojúhelník (připomínáme, co stále platí: na dálnici a silnici pro motorová vozidla 100 m, na silnici 50 m za vozidlo)

* nepít alkoholické nápoje, v některých případech raději ani nekouřit a nedovolit to ani jiným

* u havarovaných vozidel vypnout zapalování

* zjistit, zda někdo z účastníků nehody není zraněn

* zjistit, zda nehrozí nějaké bezprostřední nebezpečí (např. zda někde nevytéká benzin); v případě nebezpečí vykázat přítomné do bezpečné vzdálenosti, zraněné přesunout do bezpečí

* nehodu se zraněním nebo usmrcením osob nebo se škodou na vozidle nad 50 tisíc korun ohlásit policii (systém jednotného záchranného systému by měl zafungovat tak, že jedním telefonátem se zajistí i příjezd zdravotníků a hasičů na místo nehody)

* došlo-li ke zranění, poskytnout podle možnosti první pomoc, přitom přednostně ošetřovat především lidi s masivním krvácením a v bezvědomí

* ponechat vozidla až do příjezdu policie ve stavu, v jakém se nacházejí po nehodě (pokud není nutno jejich polohu měnit z důvodů vyproštění nebo ošetření zraněné osoby)

* s ostatními účastníky nehody si prokázat totožnost

* požádat i svědky na nehodě nezúčastněné o sdělení jejich jména, adresy, popř. také telefonního čísla (každý právník potvrdí, že to je zvlášť důležité pro případ dalšího vyšetřování nehod)

* setrvat na místě nehody do příjezdu policie a řádného vyšetření dopravní nehody

* poznamenat si časové údaje o nehodě, kdy k ní došlo, kdy přijela na místo policie, registrační značku vozidla policie a jméno vyšetřujícího policisty

* při poškození auta, pokud to umožňují okolnosti, předběžně vyplnit formulář pojišťovny

Ohlášení nehody
Když hlásíte nehodu telefonem, nezapomeňte sdělit:

- své jméno a příjmení
- místo, kde došlo k nehodě (pokud možno co nejpřesněji)
- zda došlo při nehodě ke zranění osob, nebo nemohou-li lidé některé z vozidel opustit
- zda hrozí požár nebo ekologická škoda (např. když vytékají z vozidel pohonné hmoty)
- brání-li vozidla dalšímu provozu a v jakém rozsahu

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.