Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se zvuk pro elektromobily, tiché jsou nebezpečné

  12:00aktualizováno  12:00
Podle statistik amerického úřadu pro bezpečnost dopravy (NHTSA) se za jistých situací hybridy a elektromobily dostávají do kolize s chodci až dvakrát častěji, než běžné automobily. Tichý provoz těchto vozů je tak považován za bezpečnostní riziko, které je nutné řešit.

Tesla Roadster | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Automobilka Chevrolet spolu s mateřským koncernem GM tedy hledá "bezpečný" zvuk pro elektromobily a hybridní vozy. Pomáhá jí v tom americká federace nevidomých (NFB - National Federation of the Blind ). Cílem je vyřešit problém, kdy nejen nevidomí chodci často nevnímají téměř neslyšně jedoucí elektromobily nebo hybridní vozy.

Chevrolet hledá vhodný zvuk a jeho ideální intenzitu. Zvuk by neměl být rušivý, ale měl by bezpečně upozornit na blížící se vůz. Zvuk nemá chránit jen nevidomé, ale i běžné chodce, děti, cyklisty nebo běžce.

GM a NFB již provedli řadu testů s předsériovým prototypem připravovaného Chevroletu Volt. Testovalo se za různých rychlostí a sledován byl zvuk nejen před vozidlem, ale také po stranách i za ním.

O výsledné podobě zvukové výstrahy, která by měla chodce varovat, ale můžeme prozatím jen spekulovat. Inspirací by mohly být třeba zvukové efekty ze sci-fi filmů. O výrazně hučící elektromobily v nich rozhodně není nouze.

Jiný recept zvolil německý úpravce Brabus, který se rozhodl dát šťavnatou zvukovou kulisu elektromobilu Tesla Roadster. Upravená tesla může vydávat zvuk klasického vidlicového osmiválce, monopostu Formule 1 nebo jeden z dvojice futuristických zvuků nazvaných Beam a Warp.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.