Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hliník je lepší než hybridní pohon. Uspoří palivo a zlepší jízdu

aktualizováno 
Studie univerzity v Cáchách ukázala, že rozsáhlejší použití hliníku může snížit spotřebu automobilů o dalších zhruba deset procent bez jakýchkoli vlivů na pevnost. Samotná karoserie by na hmotnosti ubrala rovných čtyřicet procent.

Výroba aut - Karoserie putují z lakovny na montážní linku | foto: Kia Motors

V textu studie se objevil velmi zajímavý fakt. Výpočty ukazují, že rozsáhlejší použití hliníku ve voze nižší střední třídy je cenově srovnatelné například s použitím hybridních technologií a i úspory na palivu jsou víceméně shodné. Lehčí hliníkové vozy mají přitom daleko lepší jízdní vlastnosti než těžké hybridy z ocelových materiálů. To umožní snížit i náklady a nároky na pohonné jednotky.

Hliník dovede uspořit značnou část hmotnosti automobilů. I přes časté zprávy od automobilek o rozsáhlém použití hliníku se jeho potenciál plně nevyužívá. Studie univerzity v Cáchách ukázala, že hliník může výrazně pomoci snížit hmotnost vozů bez toho, aby jakkoli ohrozil bezpečnost současných automobilů.

Materiály budoucnosti

Jak se staví lamborghini z ulíkových vláken čtěte zde

Studie tvrdí, že většina dnešních součástí automobilových karoserií a panelů se vyrábí z ocelí takových tříd, že s jejich pevností mohou dnešní hliníkové slitiny bez problémů soupeřit. Dále uvádí, že s použitím vysokopevnostní oceli lze při zachování současné pevnosti konstrukce uspořit pouze 11 procent hmotnosti. Hliník je přitom schopen dosáhnout 40 procent úspor. Karoserie s panely přitom tvoří asi třetinu hmotnosti celého automobilu.

Studie také zdůrazňuje, že hliník je v současné infrastruktuře a výrobních procesech automobilek daleko vhodnější materiál než uhlíková vlákna nebo hořčíkové slitiny. Navíc je daleko jednodušeji recyklovatelný než uhlíková vlákna.

Audi A2

Audi A2 bylo celé z hliníku, bohužel bylo moc převratné a na malé auto taky hodně drahé.

Hodnoty snížení hmotnosti se přitom týkají modelového příkladu automobilu nižší střední třídy, ve které doposud hliník není příliš rozšířen. Studie tvrdí, že navržené úspory jsou víceméně realistické, maximálně by bylo potřeba řešit možnost spojování a soudržnosti jednotlivých částí a dílů.

S tímto aspektem totiž výzkumníci nepočítali, soustředili se pouze na možnost snížení hmotnosti bez vlivu na pevnost a tuhost konstrukce a tím pádem vlivu na bezpečnost i jízdní vlastnosti samotného automobilu.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.