Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

  17:06aktualizováno  17:06
Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce postiženými mají být automobilky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Nissan

Skandál kolem falšování údajů o kvalitě japonské firmy Kobe Steel přiměl výrobce aut, vlaků, letadel a vojenské techniky ke kontrolám. Ty mají odhalit, zda jejich výrobky neobsahují podřadné materiály.

Kobe je třetí největší ocelárnou v Japonsku. Firma přiznala, že falšovala údaje o některých svých produktech tak, aby odpovídaly požadavkům zákazníků.

Odhalení se týkalo výrobků z mědi a hliníku, které se používají při výrobě automobilů či letadel, a firma následně oznámila, že na falšování údajů narazila také u některých dalších produktů. Japonská vláda uvedla, že záležitost zkoumá a snaží se zjistit její možné bezpečnostní dopady.

Postavení firmy je specifické, Kobe Steel je totiž jeden z velkých a renomovaných zpracovatelů hliníku, který je v autoprůmyslu stále žádanější. Pokud by případné následky rodícího se skandálu ohrozily stabilitu firmy, mělo by to dopad na celý autoprůmysl.

Podle italského magazínu Quattroruote firma falšovala údaje za posledních 11 měsíců o čtyřech procentech produkce. Kobe Steel identifikovala šarže hliníkových a měděných plechů, které vyrobila mezi zářím 2016 a srpnem 2017, více detailů ovšem neuvedla. Podle magazínu Autonews společnost zkoumá údaje o své produkci za posledních deset let. Firma ovšem udává, že nemá od zákazníků žádné stížnosti na kvalitu materiálů.

Svou produkci nyní prověřují také Toyota, Mitsubishi, Mazda, Nissan, Honda, Subaru a Suzuki. Mezi zákazníky firmy jsou však také Ford nebo General Motors.

Toyota uvedla, že materiál od Kobe Steel použila ve svých japonských fabrikách na kapoty a dveře některých modelů. Nissan měl dodaný plech použít na kapoty a bude prý zkoumat, zda vlastnosti materiálu, které jsou odlišné od deklarovaných, nemohou mít vliv na ochranu chodců v případě nehody. Honda měla materiál od Kobe použít na dveře a kapoty. Ostatní výrobci aut zatím zkoumají své archivy.

Společnost Hitachi uvedla, že její nové vlaky sice obsahují materiály od firmy Kobe, ale úspěšně prošly přísnými testy. Americký výrobce letadel Boeing tvrdí, že v souvislosti se skandálem kolem ocelárny Kobe neodhalil žádné bezpečnostní problémy.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

EU se dohodla na emisích, do roku 2030 se musí snížit o 37,5 procenta

Ilustrační foto

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé...

Najdete na iDNES.cz