Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hliníková kola v zimě mohou způsobit problémy při brzdění

  13:59aktualizováno  15:27
Při testech ve Švédsku selhaly nové Fabii kombi brzdy, podle techniků automobilky způsobily problém hliníkové ráfky. Škoda doporučuje jezdit v extrémních podmínkách na plechových kolech.

Škoda Fabia Combi | foto: Škoda Auto

Při testech ve Švédsku se objevil problém s brzdami u nového modelu Škoda Fabia kombi.

"O případu pochopitelně víme," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto. "Bezpečnost je pro nás velice důležitá a každý takový případ velmi pečlivě zkoumáme."

Auta testovali švédští motorističtí novináři před uvedením nových modelů na švédský trh o tomto víkendu. Škoda Auto s brzdami podle vyjádření svého švédského mluvčího ovšem nic podnikat nebude.

Problém nastal u dvou testovacích automobilů ve chvíli, kdy jejich řidiči na sněhu, ledu a zimní břečce začali brzdit.

Brzdy totiž ani v jednom případě nezareagovaly. Stejný jev se u obou testovaných škodovek odehrál při zkouškách celkem třikrát.

"Testované vozy jsme podrobili analýze a jsou po technické stránce naprosto v pořádku," říká Krauskopf.

"Zcela jednoznačně lze vyloučit konstrukční závadu brzd."

"Vozy necháme navíc ještě prověřit nezávislou institucí," říká tiskový mluvčí automobilky a vysvětluje: "Popisovaná záležitost je fyzikálním jevem, který může za specifických podmínek nastat."

Podle novinářů deníků Dagens Nyheter a Sundsvalls Tidning byl u první testované fabie brzdový pedál po delším parkování a rozjezdu tuhý a nezabíral. V druhém případě chtěl řidič zastavit po zhruba sedmdesátikilometrové jízdě na křižovatce na červenou, avšak při brzdění se nestalo vůbec nic.

"Při vyhýbání jsem byl nucen prudce trhnout volantem a dostal jsem se do levého pruhu. Naštěstí mi na semaforu zrovna naskočila zelená, takže jsem situaci nakonec mohl zkorigovat," uvedl.

Tento incident byl ze všech případů nejzávažnější. Krátce nato pak musel stejný řidič znovu "pumpovat" pedálem, aby brzdy aktivoval a auto zastavil.

Podle dnešního vydání Dagens Nyheter však automobilka nebude podnikat žádná konkrétní opatření k nápravě.

Svým zákazníkům pouze doporučí, aby za "extrémních zimních podmínek" nejezdili s aluminiovými, ale s železnými disky kol. Právě v nich totiž problém zřejmě spočívá.

Podle švédského mluvčího firmy Henrika Svenssona totiž větší díry v aluminiových discích snadno umožňují nečistotám, aby se dostávaly dovnitř a snižovaly účinek brzd.


"Na toto upozorňujeme v návodu k obsluze. Taková situace může nastat například při dlouhodobé jízdě po prosolené dálnici, kde se na kotouče mohou dostat nečistoty, které mohou krátkodobě snížit brzdný účinek. Podobný jev se může projevit při jízdě ve ve vodě či sněhu, který může při nízkých teplotách na kotoučích namrzat, v takových situacích doporučujeme kotouče vysušit krátkým přibrzděním," uzavírá Krauskopf.


Henrik Svensson, švédský mluvčí automobilky, popisuje, že po zjištění problémů oba vozy ve Švédsku prohlíželi jak švédští, tak čeští i němečtí technici. Tito lidé s nimi také jezdili ve stejných podmínkách, jaké panovaly při testování. Podle Svenssona mohou zmíněné problémy potkat všechny vozy s aluminiovými disky bez ohledu na jejich značku.

Švédští novináři, kteří problémy s brzdami popsali, však uvedli, že jejich "extrémními podmínkami" byly teploty kolem nuly. Aluminiové disky na testované vozy instalovala automobilka sama.

Dagens Nyheter pak ve svém celkovém hodnocení Fabie kombi v dnešním vydání uvedl, že ve Švédsku již byly od loňska prodány téměř 2 000 nových fabií menšího typu a že kombi má předpoklady stát se dobře prodávaným vozem.

Podle listu je to praktické, solidně postavené a vzhledem k celkové užitné hodnotě cenově výhodné auto.

Malé fabie popisované jako "polokombi" podle švédského zastupitelství automobilky neměly s brzdami žádné potíže. Brzdový systém je v obou modifikacích stejný.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.