Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi | foto: Škoda Auto

Hliníková kola v zimě mohou způsobit problémy při brzdění

  • 153
Při testech ve Švédsku selhaly nové Fabii kombi brzdy, podle techniků automobilky způsobily problém hliníkové ráfky. Škoda doporučuje jezdit v extrémních podmínkách na plechových kolech.

Při testech ve Švédsku se objevil problém s brzdami u nového modelu Škoda Fabia kombi.

"O případu pochopitelně víme," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto. "Bezpečnost je pro nás velice důležitá a každý takový případ velmi pečlivě zkoumáme."

Auta testovali švédští motorističtí novináři před uvedením nových modelů na švédský trh o tomto víkendu. Škoda Auto s brzdami podle vyjádření svého švédského mluvčího ovšem nic podnikat nebude.

Problém nastal u dvou testovacích automobilů ve chvíli, kdy jejich řidiči na sněhu, ledu a zimní břečce začali brzdit.

Brzdy totiž ani v jednom případě nezareagovaly. Stejný jev se u obou testovaných škodovek odehrál při zkouškách celkem třikrát.

"Testované vozy jsme podrobili analýze a jsou po technické stránce naprosto v pořádku," říká Krauskopf.

"Zcela jednoznačně lze vyloučit konstrukční závadu brzd."

"Vozy necháme navíc ještě prověřit nezávislou institucí," říká tiskový mluvčí automobilky a vysvětluje: "Popisovaná záležitost je fyzikálním jevem, který může za specifických podmínek nastat."

Podle novinářů deníků Dagens Nyheter a Sundsvalls Tidning byl u první testované fabie brzdový pedál po delším parkování a rozjezdu tuhý a nezabíral. V druhém případě chtěl řidič zastavit po zhruba sedmdesátikilometrové jízdě na křižovatce na červenou, avšak při brzdění se nestalo vůbec nic.

"Při vyhýbání jsem byl nucen prudce trhnout volantem a dostal jsem se do levého pruhu. Naštěstí mi na semaforu zrovna naskočila zelená, takže jsem situaci nakonec mohl zkorigovat," uvedl.

Tento incident byl ze všech případů nejzávažnější. Krátce nato pak musel stejný řidič znovu "pumpovat" pedálem, aby brzdy aktivoval a auto zastavil.

Podle dnešního vydání Dagens Nyheter však automobilka nebude podnikat žádná konkrétní opatření k nápravě.

Svým zákazníkům pouze doporučí, aby za "extrémních zimních podmínek" nejezdili s aluminiovými, ale s železnými disky kol. Právě v nich totiž problém zřejmě spočívá.

Podle švédského mluvčího firmy Henrika Svenssona totiž větší díry v aluminiových discích snadno umožňují nečistotám, aby se dostávaly dovnitř a snižovaly účinek brzd.


"Na toto upozorňujeme v návodu k obsluze. Taková situace může nastat například při dlouhodobé jízdě po prosolené dálnici, kde se na kotouče mohou dostat nečistoty, které mohou krátkodobě snížit brzdný účinek. Podobný jev se může projevit při jízdě ve ve vodě či sněhu, který může při nízkých teplotách na kotoučích namrzat, v takových situacích doporučujeme kotouče vysušit krátkým přibrzděním," uzavírá Krauskopf.


Henrik Svensson, švédský mluvčí automobilky, popisuje, že po zjištění problémů oba vozy ve Švédsku prohlíželi jak švédští, tak čeští i němečtí technici. Tito lidé s nimi také jezdili ve stejných podmínkách, jaké panovaly při testování. Podle Svenssona mohou zmíněné problémy potkat všechny vozy s aluminiovými disky bez ohledu na jejich značku.

Švédští novináři, kteří problémy s brzdami popsali, však uvedli, že jejich "extrémními podmínkami" byly teploty kolem nuly. Aluminiové disky na testované vozy instalovala automobilka sama.

Dagens Nyheter pak ve svém celkovém hodnocení Fabie kombi v dnešním vydání uvedl, že ve Švédsku již byly od loňska prodány téměř 2 000 nových fabií menšího typu a že kombi má předpoklady stát se dobře prodávaným vozem.

Podle listu je to praktické, solidně postavené a vzhledem k celkové užitné hodnotě cenově výhodné auto.

Malé fabie popisované jako "polokombi" podle švédského zastupitelství automobilky neměly s brzdami žádné potíže. Brzdový systém je v obou modifikacích stejný.

,