Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hloubka dezénu rozhoduje. Sjeté gumy brzdí mnohem pomaleji

aktualizováno 
U pneumatik hraje i pár milimetrů roli. To je hlavní závěr testu ÚAMK, který otestoval jednu z nejběžnějších zimních pneumatik Barum Polaris 3 s různými hloubkami dezénu. Výsledky jsou velmi překvapivé.

Test porovnal dvě pneumatiky o rozměrech 185/55 R15, jednu z roku 2011, druhou vyrobenou v roce 2014. | foto: ÚAMK

První zimní barumka rok výroby 2011 měla vzorek hluboký 5 mm, druhá, vyrobená v roce 2014, osmimilimetrový vzorek. Obě měly rozměr pro Škodu Fabii II. generace, 185/55 R15.

Hloubka dezénu pneumatiky obouvané před zimou by neměla být menší jak pět milimetrů, protože během zimních měsíců můžete gumu sjet pod zákonné čtyři milimetry. Nejde ale jen o to dodržet literu zákona.

Fotogalerie

Test českého autoklubu totiž ukázal, že právě hloubka dezénu má výrazný vliv na brzdnou dráhu vozu. „Ve městě je na mokré vozovce rozdíl v brzdné dráze mezi osmimilimetrovým a pětimilimetrovým vzorkem rovné dva metry,“ hodnotí výsledky testu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„To je více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých sedm metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů“.

Může se hodit

Hledáte nové auto? Nemusíte nikam chodit. Vyberte si z nabídky nových vozů nebo ojetých vozů v klidu domova na Automodul.cz.

Vaníček upozorňuje, že i takový rozdíl může často rozhodovat o životě a smrti ve městech, ale i mimo ně. „Pokud ještě přidáme horší klimatické podmínky, jakými je sníh nebo námraza, jedná se o tak velkou výstrahu směrem k řidičům, že ji nemůžeme brát na lehkou váhu“, dodává.

Pozor na správný tlak

Testování se zaměřilo také na správný tlak v pneumatice. Pokud máte například podhuštěné gumy, hrozí vám nejen vyšší spotřeba paliva, ale i větší riziko dopravní nehody nebo aquaplaningu.

Pouhé dva metry v rozdílu brzdné dráhy mohou způsobit fatální následky při...

„V testu se jasně ukázalo, že při snížení tlaku o 0,5 barů se zvýší spotřeba o dvě procenta a až o 30 % se zvýší riziko dopravní nehody a sníží kilometrový výkon vozu. Dokonce se nám při testu ve vysoké rychlosti stalo, že podhuštěná pneumatika po najetí na nerovnost praskla“, uzavírá výsledky testování na uzavřeném polygonu prezident ÚAMK.

Způsobíte kolizi, zaplatíte

V Evropě je řada států, které datumově nenařizují užívání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je musí motorista užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii platí povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15 dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky, podobné předpisy jsou v alpské zemi Rakousku. Tedy od 1. listopadu do 15. dubna.

Evropské státy zpravidla přestupek za použití letních pneumatik oceňují částkou pohybující se okolo 60 až 80 eur, ale například v Rakousku v případě zablokování dopravy nebo vážného ohrožení bezpečnosti silničního provozu hrozí řidiči pokuta až do výše pěti tisíc eur. V Německu zase platí povinnost mít v nádobce do ostřikovačů nemrznoucí směs. Pokud jste na ni zapomněli, může vám policie napařit až 40 eur.

Autor:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Šéf Toyoty: Elektromobily nejsou připraveny pro masovou výrobu

Toyota FT-4X

Auta poháněná bateriemi zatím nejsou připravena pro masovou výrobu. V rozhovoru s německým časopisem Spiegel to řekl...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...



Najdete na iDNES.cz