Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hloubka dezénu rozhoduje. Sjeté gumy brzdí mnohem pomaleji

aktualizováno 
U pneumatik hraje i pár milimetrů roli. To je hlavní závěr testu ÚAMK, který otestoval jednu z nejběžnějších zimních pneumatik Barum Polaris 3 s různými hloubkami dezénu. Výsledky jsou velmi překvapivé.

Test porovnal dvě pneumatiky o rozměrech 185/55 R15, jednu z roku 2011, druhou vyrobenou v roce 2014. | foto: ÚAMK

První zimní barumka rok výroby 2011 měla vzorek hluboký 5 mm, druhá, vyrobená v roce 2014, osmimilimetrový vzorek. Obě měly rozměr pro Škodu Fabii II. generace, 185/55 R15.

Hloubka dezénu pneumatiky obouvané před zimou by neměla být menší jak pět milimetrů, protože během zimních měsíců můžete gumu sjet pod zákonné čtyři milimetry. Nejde ale jen o to dodržet literu zákona.

Fotogalerie

Test českého autoklubu totiž ukázal, že právě hloubka dezénu má výrazný vliv na brzdnou dráhu vozu. „Ve městě je na mokré vozovce rozdíl v brzdné dráze mezi osmimilimetrovým a pětimilimetrovým vzorkem rovné dva metry,“ hodnotí výsledky testu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„To je více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých sedm metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů“.

Může se hodit

Hledáte nové auto? Nemusíte nikam chodit. Vyberte si z nabídky nových vozů nebo ojetých vozů v klidu domova na Automodul.cz.

Vaníček upozorňuje, že i takový rozdíl může často rozhodovat o životě a smrti ve městech, ale i mimo ně. „Pokud ještě přidáme horší klimatické podmínky, jakými je sníh nebo námraza, jedná se o tak velkou výstrahu směrem k řidičům, že ji nemůžeme brát na lehkou váhu“, dodává.

Pozor na správný tlak

Testování se zaměřilo také na správný tlak v pneumatice. Pokud máte například podhuštěné gumy, hrozí vám nejen vyšší spotřeba paliva, ale i větší riziko dopravní nehody nebo aquaplaningu.

Pouhé dva metry v rozdílu brzdné dráhy mohou způsobit fatální následky při...

„V testu se jasně ukázalo, že při snížení tlaku o 0,5 barů se zvýší spotřeba o dvě procenta a až o 30 % se zvýší riziko dopravní nehody a sníží kilometrový výkon vozu. Dokonce se nám při testu ve vysoké rychlosti stalo, že podhuštěná pneumatika po najetí na nerovnost praskla“, uzavírá výsledky testování na uzavřeném polygonu prezident ÚAMK.

Způsobíte kolizi, zaplatíte

V Evropě je řada států, které datumově nenařizují užívání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je musí motorista užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii platí povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15 dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky, podobné předpisy jsou v alpské zemi Rakousku. Tedy od 1. listopadu do 15. dubna.

Evropské státy zpravidla přestupek za použití letních pneumatik oceňují částkou pohybující se okolo 60 až 80 eur, ale například v Rakousku v případě zablokování dopravy nebo vážného ohrožení bezpečnosti silničního provozu hrozí řidiči pokuta až do výše pěti tisíc eur. V Německu zase platí povinnost mít v nádobce do ostřikovačů nemrznoucí směs. Pokud jste na ni zapomněli, může vám policie napařit až 40 eur.

Autor:




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Chýnovský kopec
PŘÍMÝ PŘENOS: Kotrmelce v bahně a pády z kopce v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos už to je...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.