Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie kontroluje hloubku dezénu gum pohmatem a mozkovým měřením

  13:42aktualizováno  13:42
Podle policistů z Holešova na Zlínsku je možné udělit pokutu po kontrole zrakem a pohmatem, zjistila Česká televize.

Pro zimní pneumatiky platí limit 4 mm, u letních pneumatik musí být drážky hluboké alespoň 1,6 mm. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Letos v březnu zastavili policisté v Holešově Ondřeje Adamce a podrobili kontrole hloubky dezénu pneumatik. „Jednu pneumatiku měl podle nich příliš opotřebenou, tedy pod zákonem přípustnou mez 1,6 milimetru. V důsledku toho udělili řidiči pokutu ve výši 500 korun,“ uvádí Česká televize.

Řidič odmítl pokutu zaplatit, protože policisté prý hloubku dezénu měřili pouze na okraji, navíc jen pohmatem. „Na základě policejního spisu pak úřednice vydala příkaz, že se pan Adamec dopustil přestupku a musí zaplatit 1 500 korun pokuty. Proti tomu ale Ondřej Adamec podal odpor a začalo správní řízení včetně výslechů policistů,“ líčí reportáž.

Hloubka dezénu

V létě minimálně 1,6 mm, v zimě aspoň 4 mm.

„Když jsem přes to přejel prstem a podíval jsem se na to zrakem, tak jsem zjistil, že těch 1,6 tam není. Tím pádem jsem mozkovým myšlením zjistil, že ta hranice tam není. To je ten selský rozum,“ uvedl jeden z policistů.

U výslechu policista potvrdil, že řešil pouze krajní část pneumatiky. „Hloubka dezénu se však podle metodického pokynu zjišťuje v hlavních drážkách uprostřed běhounu,“ uvádí ČT.

Pro objektivní měření je ovšem potřeba měřič hloubky dezénu. Policisté z Holešova však žádný takový přístroj neměli a nemají ho ani jejich kolegové. Podle vedení policie ho nepotřebují. „Skutečně pohledem se dá zjistit, že ta hloubka dezénu není taková, jaká by měla být,“ reagovala Lenka Javůrková z Krajského ředitelství police Zlínského kraje.

Řízení o přestupku úřad zastavil. Krajské ředitelství zlínské policie se proti rozhodnutí Městského úřadu v Holešově chce odvolat. Za postupem svých lidí si stojí a tvrdí, že přestupek má být potrestán.

Policista má měřit hlavní drážky

Metodika měření dezénových drážek pneumatik

Podle oficiální zprávy Policie České republiky z letošního ledna se hloubka dezénu měří takto:

Závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a který byl vydán za účelem sjednocení postupu příslušníků Policie České republiky (dále jen „policisté“) při plnění úkolů vyplývajících z právních předpisů v souvislosti s dohledem na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, upravuje výkon služby při provádění kontrol, dopravně bezpečnostních opatření a akcí v obecné rovině.

Policie České republiky nemá žádnou speciální metodiku měření hloubky hlavních dezénových drážek pneumatik vozidla.

Ke kontrole stavu pneumatik policisté využívají přístroj k měření hloubky dezénu, tzv. hloubkoměr, anebo indikátory opotřebení hlavních dezénových drážek pneumatiky označované zkratkou TWI.

Měření se provádí v hlavních dezénových drážkách, kterými se rozumějí průběžné drážky opatřené indikátory opotřebení TWI. Správnost měření je podle § 5 odst. 6 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 505/1990 Sb.“), zajišťována kalibrací měřidel, a to prvotní kalibrací nového měřidla, jejíž zajištění je zákonnou povinností výrobce, a následnou (případně periodickou) kalibrací měřidla, kterou zajišťuje jeho uživatel po uvedení měřidla do provozu. Povinnost zajistit jednotnost a správnost měřidel a měření ukládá uživateli ustanovení § 18 písm. b) zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

Kompletní znění zprávy ZDE

Autor:


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Prodej elektroaut v Česku je 0,19 %, nejdůležitější jsou Čína a Norsko

Elektromobil BYD e6

Čína a Norsko zůstaly v prvním pololetí nejdůležitějšími trhy pro elektrické automobily. V Číně zůstala tato auta...

Italské odbory se hádají kvůli stávce proti utrácení za Ronalda

Lucas Torreira z Uruguaye (vpravo) posílá na trávník Portugalce Cristiana...

Odbory zastupující většinu italských zaměstnanců automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se postavily proti stávce,...

Najdete na iDNES.cz