Policie kontroluje hloubku dezénu gum pohmatem a mozkovým měřením

  13:42aktualizováno  13:42
Podle policistů z Holešova na Zlínsku je možné udělit pokutu po kontrole zrakem a pohmatem, zjistila Česká televize.

Pro zimní pneumatiky platí limit 4 mm, u letních pneumatik musí být drážky hluboké alespoň 1,6 mm. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Letos v březnu zastavili policisté v Holešově Ondřeje Adamce a podrobili kontrole hloubky dezénu pneumatik. „Jednu pneumatiku měl podle nich příliš opotřebenou, tedy pod zákonem přípustnou mez 1,6 milimetru. V důsledku toho udělili řidiči pokutu ve výši 500 korun,“ uvádí Česká televize.

Řidič odmítl pokutu zaplatit, protože policisté prý hloubku dezénu měřili pouze na okraji, navíc jen pohmatem. „Na základě policejního spisu pak úřednice vydala příkaz, že se pan Adamec dopustil přestupku a musí zaplatit 1 500 korun pokuty. Proti tomu ale Ondřej Adamec podal odpor a začalo správní řízení včetně výslechů policistů,“ líčí reportáž.

Hloubka dezénu

V létě minimálně 1,6 mm, v zimě aspoň 4 mm.

„Když jsem přes to přejel prstem a podíval jsem se na to zrakem, tak jsem zjistil, že těch 1,6 tam není. Tím pádem jsem mozkovým myšlením zjistil, že ta hranice tam není. To je ten selský rozum,“ uvedl jeden z policistů.

U výslechu policista potvrdil, že řešil pouze krajní část pneumatiky. „Hloubka dezénu se však podle metodického pokynu zjišťuje v hlavních drážkách uprostřed běhounu,“ uvádí ČT.

Pro objektivní měření je ovšem potřeba měřič hloubky dezénu. Policisté z Holešova však žádný takový přístroj neměli a nemají ho ani jejich kolegové. Podle vedení policie ho nepotřebují. „Skutečně pohledem se dá zjistit, že ta hloubka dezénu není taková, jaká by měla být,“ reagovala Lenka Javůrková z Krajského ředitelství police Zlínského kraje.

Řízení o přestupku úřad zastavil. Krajské ředitelství zlínské policie se proti rozhodnutí Městského úřadu v Holešově chce odvolat. Za postupem svých lidí si stojí a tvrdí, že přestupek má být potrestán.

Policista má měřit hlavní drážky

Metodika měření dezénových drážek pneumatik

Podle oficiální zprávy Policie České republiky z letošního ledna se hloubka dezénu měří takto:

Závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a který byl vydán za účelem sjednocení postupu příslušníků Policie České republiky (dále jen „policisté“) při plnění úkolů vyplývajících z právních předpisů v souvislosti s dohledem na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, upravuje výkon služby při provádění kontrol, dopravně bezpečnostních opatření a akcí v obecné rovině.

Policie České republiky nemá žádnou speciální metodiku měření hloubky hlavních dezénových drážek pneumatik vozidla.

Ke kontrole stavu pneumatik policisté využívají přístroj k měření hloubky dezénu, tzv. hloubkoměr, anebo indikátory opotřebení hlavních dezénových drážek pneumatiky označované zkratkou TWI.

Měření se provádí v hlavních dezénových drážkách, kterými se rozumějí průběžné drážky opatřené indikátory opotřebení TWI. Správnost měření je podle § 5 odst. 6 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 505/1990 Sb.“), zajišťována kalibrací měřidel, a to prvotní kalibrací nového měřidla, jejíž zajištění je zákonnou povinností výrobce, a následnou (případně periodickou) kalibrací měřidla, kterou zajišťuje jeho uživatel po uvedení měřidla do provozu. Povinnost zajistit jednotnost a správnost měřidel a měření ukládá uživateli ustanovení § 18 písm. b) zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

Kompletní znění zprávy ZDE

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

EU se dohodla na emisích, do roku 2030 se musí snížit o 37,5 procenta

Ilustrační foto

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé...

Najdete na iDNES.cz