Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Supersporty se budou muset ztišit. Evropa zpřísní hlukové limity aut

Evropský parlament schválil návrh nařízení, které by přikázalo výrobcům automobilů výrazně snížit hlučnost nových vozidel. Cesta návrhu do praxe bude ještě spletitá, nicméně zpřísnění hlukových limitů je téměř jisté. Týkat se bude i supersportů.

Supersporty mají speciální podmínky, mohou být o něco hlučnější než obyčejná auta. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Návrh nařízení o snížení hlukových limitů počítá se snížením maximální povolené hladiny intenzity zvuku ze současných 74 decibelů pro běžná auta na 68 decibelů. Změnit se má i metodika testování automobilů. Návrh zároveň počítá s tím, že by například elektromobily měly být vybaveny zařízením, které by naopak vytvářelo hladinu hluku tak, aby byli chodci dostatečně informováni o přítomnosti takového vozu.

Decibel

Decibel je logaritmická jednotka vyjadřující podíl dvou hodnot. Pokles o 3 dB vyjadřuje zeslabení na poloviční hluk, naopak zesílení o 3 dB znamená dvojnásobný hluk.

20 dB - šeptaný hlas
50 dB - hovor, tiše jedoucí automobil, tiché ulice
80 dB - křik, hlučné ulice
90 dB - pneumatická vrtačka
100 dB - v blízkosti vlaků, těžkých nákladních aut
120 dB - rachot hromu
140 dB - siréna námořní lodi, proudové letadlo
150 dB - sopečný výbuch
160 dB - start rakety

Hluk od zhruba 120 dB je už vnímán jako bolest.

Vzniknout by také měla metodika testování povrchů silnic, EU chce vytvořit tlak na to, aby se stavěly takzvané tiché vozovky. Automobily by také mohly dostat hlukové štítky, podobně jako mají své energetické štítky pneumatiky. Poslanci tak výrazně pozměnili návrh Evropské komise, který byl podle jejich mínění příliš zjednodušující. Konkrétní předpis tak ještě zřejmě dozná řady změn.

"Negativní účinky chronického působení hluku jsou vědecky přesvědčivě dokázány, návrh komise se však zaměřil v podstatě pouze na hluk vytvářený motory automobilů," řekl po přijetí návrhu zpravodaj Miroslav Ouzký. "Moje představa byla vždy o něco komplexnější a jsem přesvědčen, že by v budoucnu tato legislativa měla mapovat i vliv silničního povrchu, kvality pneumatik, aerodynamického hluku a řízení dopravy," dodal.

To v podstatě potvrzuje i europoslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Olga Sehnalová: "Zavedení nových pravidel pro hladinu hluku z aut musí jít ruku v ruce s budováním kvalitních silnic. Prostředí, ve kterém se auta pohybují, má na tento problém nemalý vliv," uvedla a dodala, že orgány by také měly věnovat pozornost podpoře MHD.

Snížení hlukového limitu ze 74 na 68 decibelů znamená prakticky snížení maximální intenzity zvuku téměř na čtvrtinu. To bude od automobilek vyžadovat další výrazné investice, přitom již v současnosti si výrobci lámou hlavu s tím, jak mají splnit nároky na emise CO2. Výsledkem zřejmě budou opět o něco přiškrcené motory, které sice nabídnou zajímavou hodnotu maximálního výkonu, ale odezva na sešlápnutí plynového pedálu bude ještě letargičtější než u již dnes euronormami svázaných jednotek.

Doslova likvidační by pak mohly nové hlukové limity být pro výrobce supersportovních vozů, kteří si na dokonalém zvuku svých motorů dávají záležet. Dnes pro ně platí výjimka, takzvaná Lex-Ferrari, která dovoluje vozům s výkonem nad 140 kW (a výkonovou hmotností přes 75 kW na tunu) současný limit překročit o jeden decibel, intenzita zvuku u nich tedy může být o čtvrtinu vyšší.

Návrh s podobnou výjimkou pro superauta počítá, avšak konkrétní podoba zatím není jasná, navíc i tak bude snížení pro supersporty velmi citelné. Podle původního návrhu komise měly vozy s poměrem výkonu k hmotnosti větším než 150 kW na tunu dostat limit 69 decibelů, tedy onu výjimku jednoho decibelu.

Poslanci však v pozměňovacím návrhu přece jenom na superauta mysleli víc. Pro auta s poměrem výkonu ke hmotnosti menším než 125 kW/t by platil limit 68 dB, pro vozy s poměrem mezi 125 kW/t a 150 kW/t by platil limit 70 dB a auta s poměrem větším než 150 kW/t mají mít limit 73 dB. Speciální kategorií by pak měla být opravdová superauta se čtyřmi a méně sedadly a poměrem výkonu k hmotnosti větším než 200 kW (a sedadlem řidiče nejvýše 450 mm nad zemí). Pro ta by pak mohl platit limit 74 dB. I to je však proti současnému stavu snížení a ryk a zpěv motorů by se tak přece jenom měl zklidnit.

Navíc není jisté, která varianta nakonec bude přijata, byť návrh poslanců je samozřejmě tou pravděpodobnější verzí. Podobná nejistota panuje i v oblasti nákladních automobilů, tam byl původně navržen maximální limit 78 decibelů pro nejtěžší vozy nad 12 tun, v návrhu poslanců zůstává zachována současná hodnota 81 dB, pro lehčí náklaďáky se však mají normy zpřísnit.

I rychlost zavádění nového předpisu zůstává otázkou, v návrhu komise se počítalo s postupným snižováním ve třech fázích, které by začaly platit dva, pět a sedm let po jeho schválení. Poslanci navrhují skokové zavedení přísnějších limitů do šesti let po schválení s tím, že do osmi let by se vozidla, která sice byla schválena ještě podle starých metod, ale nové limity neplní, už nemohla prodávat.

Jak se měří hluk

ISO 362

V současnosti se hluk motorových vozidel pro účely homologace měří podle normy ISO 362. Vozidlo se přibližuje konstantní rychlostí k testovacímu úseku o délce 20 metrů. Jakmile příď auta dosáhne začátku úseku, je plynový pedál sešlápnut naplno a akcelerující vozidlo projede úsekem. Když záď auta opustí měřicí oblast, je plynový pedál zcela povolen. V polovině měřicího úseku se nachází ve vzdálenosti 7,5 metru od jeho osy mikrofony umístěné ve výšce 1,2 metru nad vozovkou. Ty měří hluk auta, test se typicky opakuje třikrát a jako rozhodující údaj je brán ten nejvyšší naměřený. Norma definuje i tvar a minimální velikost plochy pokryté zkušební komunikací předepsaných parametrů. V okolí 50 metrů od středu oblasti se navíc nesmí nacházet žádné objekty výrazně odrážející zvuk. Definován je i převodový poměr, který má mít automobil zařazený. Při nájezdové rychlosti 50 km/h to má být takový stupeň, při kterém bude motor točit 75 % otáček maximálního výkonu u vozů s výkonem do 225 kW, pro auta silnější je to 50 % otáček. Obdobně se určuje převodový poměr v druhém možném způsobu měření, kdy naopak má auto po akceleraci dosáhnout rychlosti 50 km/h na konci testovacího úseku (a nájezdová rychlost tak musí být určena předchozími pokusy).


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá

Předprodukční prototyp elektromobilu Volkswagen ID.4 v Praze

Německý automobilový průmysl má vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Tamní automobilky...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...