Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta na dietě: speciální materiály šetří kila a litry paliva

aktualizováno 
Zatímco lidé začínají hubnout po Vánocích nebo do plavek, auta shazují pořád. Nižší hmotnost je totiž jednou z cest k menší spotřebě, která je dnes hlavním motorem vývoje nových aut.

Složení materiálů karoserie Audi | foto: Audi

Lehčí auto rovná se menší spotřeba paliva. A na tu zákazníci slyší. Automobilkám ovšem stojí v cestě ke štíhlé linii řada překážek – zpřísňující se bezpečnostní předpisy, nové prvky komfortní výbavy – to vše hmotnost zvyšuje. Takže kilogramy se „škrtají“ třeba lehčí konstrukcí sedaček či používáním motorů s menším objemem.

Například motor 1.0 TSI ve Škodě Octavia, který nahradil 1.2 TSI, je mimo jiné díky menšímu zdvihovému objemu cca o 8 kg lehčí. Hlavní místo, kde se shazují kila, je však karoserie a vše, co s ní souvisí. Jaké materiály se používají a čemu patří budoucnost?

Přísady do oceli srazí váhu karoserie i o 70 kg

Řada ocelářských firem dlouhodobě vyvíjí nové druhy oceli, které by si při
menší hmotnosti a tloušťce zachovaly pevnost. Dosahuje se toho různými
přísadami – křemíku, molybdenu nebo vanadu – a novými technikami kalení.

Jak zhublo Audi Q7

Srovnání s předchůdcem

  • o 71 kg karoserie
  • o 40 kg zadní náprava
  • o 24 kg hliníkové vnější panely včetně dveří
  • o 20 kg přední náprava
  • o 20 kg konstrukce poháněcího ústrojí
  • o 19 kg výfuková soustava
  • o 19 kg sedadla
  • o 8,7 kg chladicí soustava motoru
  • o 8,5 kg brzdy
  • o 4,2 kg kabelové svazky
  • o 4 kg podlaha zavazadlového prostoru
  • o 3,5 kg motor 3.0 TDI
  • o 1 kg brzdový pedál

Audi Q7

Audi Q7

Použitím vysokopevnostních ocelí je možné dosáhnout úspory asi 50 – 70 kg na karoserii, ale potenciál už je dnes prakticky vyčerpaný – další významné úspory hmotnosti se s ní už dosáhnout nedá.

Podíl lehkého hliníku roste, s ním i cena auta

Hliník se na konstrukci aut používal už před první světovou válkou. „V roce 1913 vyrobila značka NSU model označený jako 8/24, který měl karoserii kompletně z hliníku. Pak se ale dlouhá léta používala téměř výhradně ocel, protože byla podstatně levnější. Až v roce 1994 začala v závodě Neckarsulm sériová výroba modelové řady Audi A8, prvního velkosériového vozu na světě s celohliníkovou karoserií,“ vysvětluje Pavel Kolařík, technický trenér Audi.

Použitím hliníku je možné dosáhnout úspory až 150 kg na karoserii. Jeho nevýhodou je ale stále vysoká cena (za materiál samotný, ale i za jeho zpracování), rovněž opravy hliníkových dílů jsou dražší. Přesto se ale očekává, že jejich podíl se bude v autech stále zvyšovat, a to nejen v luxusních třídách.

Už i ve vozech Škoda najdete hliníkové prvky podvozku, hlavy kol, nápravnice nebo příčná ramena. Pro vyvážení rozumného poměru cena, váha a bezpečnost se používají různé kombinace oceli a hliníku.

Když zůstaneme u Audi, tak například karoserie modelu Q7 je mixem komponentů z oceli tvářené za tepla a z hliníku. Základem je extrémně pevná ocel. Rozměrné části podlahy a zavazadlového prostoru, zadních podběhů kol, střechy nebo dveří jsou z hliníkových plechů.

Plasty, které na první pohled nepoznáte

Ne, nebudeme vzpomínat na trabanta. Dnes různé druhy plastů používají automobilky tak, že to na první pohled nepoznáte. Například Peugeot 308 má z termoplastu vyrobené víko zavazadlového prostoru. „V současné době je nejvíce zastoupeným materiálem ocel, která se podílí na použitých materiálech hlavních částí vozidla z asi 60 %,“ říká Jan Matoušek, technický školitel českého importéra značky Peugeot.

„Druhým nejvíce použitým materiálem jsou plasty s podílem asi 20 procent, dále slitiny hliníku s deseti procenty, následují ostatní materiály. V nejbližších letech se odhaduje, že poměr se změní na asi 40 procent oceli,
30 % plastů a 20 % slitin hliníku.“

Kombinování různých materiálů má v případě aut několik podob, nejčastější je použití uhlíku. Kvůli pevnosti se u dražších aut v případě některých dílů vyztužuje plast uhlíkovými vlákny. Třeba u modelu Audi R8 se i díky tomu snížila hmotnost karoserie na pouhých 200 kg. Komponenty z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny tvoří střešní sloupky B, středový tunel a zadní stěnu.

Lehkým materiálem s velkou budoucností je hořčík, jehož slitiny se uplatňují při konstrukci modelů Audi A8 a R8.

Výrobci hledí s nadějí i k takzvaným nanomateriálům. Technologie pracující s objekty o tloušťce tisíciny lidského vlasu slibují třeba samoopravitelné laky odolné proti poškrábání, čelní skla aut, která budou odpuzovat vodu, ale i velmi tenké a přitom pevné materiály pro samotnou konstrukci aut. Jde třeba o plazmové nanášení kovových povrchů či různé polymerní vrstvy.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz